معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:

به‌رغم همه تحریم‌های آمریکا، شاهد علاقمندی کشور‌های خارجی برای تجارت با ایران هستیم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از فعال بودن میز اقتصادی در نمایندگی‌های ایران در کشور‌های همسایه خبر داد.

به‌رغم همه تحریم‌های آمریکا، شاهد علاقمندی کشور‌های خارجی برای تجارت با ایران هستیمبه گزارش سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  غلامرضا انصاری با اعلام مطلب فوق گفت: تقویت نمایندگی‌ها در کشور‌های همسایه را در دستور کار داریم و امیدواریم در سال آینده از توان و ظرفیت بیشتری در بخش اقتصادی برخوردار باشیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه امروز چهارمین جلسه این معاونت با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل شد، افزود: محور اصلی این نشست کریدور‌های تجاری ایران با کشور‌های همسایه بود که وزارت راه و شهرسازی در این راستا گزارشی ارائه کرد که چگونه می‌توان این کریدور‌ها را فعال کرد.

وی اضافه کرد: ما در سال‌های اخیر توانستیم در این بخش (کریدورها) سرمایه گذاری خوبی داشته باشیم.

انصاری درباره اولویت‌های این معاونت برای توسعه روابط اقتصادی نیز گفت: عمده تجارت ما با همسایگان است به همین دلیل کریدور‌ها نیز مورد توجه ماست، چرا که بهترین راه دسترسی به کشور‌های همسایه محسوب می‌شوند.

وی افزود: پس از کشور‌های همسایه، توسعه روابط با کشور‌های شرقی را در دستور کار خود داریم.

انصاری در پاسخ به این سوال که هماهنگی وزارت خارجه با وزارت صنعت در خصوص فعالیت رایزن‌های بازرگانی در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور چگونه است؟ گفت: عمده سفر‌های تجاری توسط وزارت امور خارجه و یا وزارتخانه‌هایی که هیأت‌های اقتصادی اعزام می‌کنند برنامه ریزی می‌شود و خدمات توسط سفارت‌های ایران و کشور‌های میزبان برای تنظیم ملاقات‌ها و اجلاس‌ها ارائه می‌شود.

وی افزود: نمایندگان ما که کارمندان رسمی وزارت امور خارجه هستند و در کنار آن‌ها رایزنان بازرگانی هماهنگی‌های لازم را در این راستا انجام می‌دهند و کار اصلی همکاران ما در وزارت خارجه تمرکز همکاری اصلی میان ایران و کشور میزبان است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: تقویت نمایندگی‌های ما در بخش اقتصادی برای ارائه خدمات بیشتر از انتظارات بخش‌های مختلف از وزارت امور خارجه است که خوشبختانه تقویت نمایندگی‌ها در کشور‌های همسایه را در دستور کار خود داریم و میز اقتصادی در این کشور‌ها فعال‌تر از گذشته است.

انصاری تاکید کرد: اطمینان می‌دهم تقریباً در تمام کشور‌ها بخش اقتصادی در نمایندگی‌های ایران فعال، و حرکت خوبی شکل گرفته و در حال انجام است.

وی یادآور شد: هم اکنون نیز شاهد رفت و آمد‌های هیأت‌های مختلف اقتصادی بسیاری از ایران به کشور‌های همسایه هستیم و این رشد به خصوص در کشور‌های عراق، ترکیه، آذربایجان، افغانستان و روسیه به خوبی قابل ملاحظه است و نشانه تلاش‌های مدیران، نمایندگی‌ها و هیأت‌های مجهز ماست که به کشور‌های خارجی سفر می‌کنند.

انصاری که با خبرگزاری صدا و سیما مصاحبه می‌کرد، درباره رابطه اقتصادی ایران و انگلیس و کشور‌های مشابه تصریح کرد: ما با همه کشور‌هایی که روابط خارجی مؤثر داریم چه از جهت جمع آوری اطلاعات کار اقتصادی و کمک به توسعه روابط اقتصادی نماینده داریم و میز اقتصادی ما فعال است.

وی تاکید کرد: اولویت ما همسایگان هستند و این میز در این کشور‌ها از توان بیشتری برخوردار است.

انصاری با اشاره به اینکه جدیداً با پدیده تهدید افراد از سوی آمریکا برای سرمایه گذاری نکردن در ایران مواجه هستیم، گفت: به رغم همه تهدید‌ها و تحریم‌های آمریکا، شاهد علاقمندی کشور‌های خارجی برای تجارت با ایران هستیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید براینکه معاونت دپیلماسی اقتصادی وظیفه تسهیل کننده امور اقتصادی را عهده دار است، افزود: این معاونت تسهیلات را برای رفت و آمد و آشنایی و معرفی ظرفیت‌ها و صادرات و واردات ایران به کشور‌های خارجی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک سال و نیم از تشکیل این معاونت در وزارت امور خارجه می‌گذرد، گفت: تلاش‌های خوبی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی، با اولویت کشور‌های همسایه صورت گرفته است.

انصاری با بیان اینکه سایه تحریم‌ها را بر رفت و آمد‌های هیأت‌های مختلف شاهد هستیم، ادامه داد: تحریم‌ها فشار بسیار زیادی ایجاد کرده و متأسفانه با تهدید‌هایی که آمریکایی‌ها و دولت و نمایندگان آن‌ها روی افراد ایجاد می‌کنند با پدیده جدیدی روبرو هستیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: افراد اگر بخواهند با ایران تجارت کنند مورد تهدید آمریکا قرار می‌گیرند، اما با همه این مسائل شاهد علاقمندی کشور‌ها به سرمایه گذاری در ایران هستیم.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه با برنامه‌ریزی تمهیداتی می‌اندیشد تا افرادی که ارتباطات فعالی با ما دارند آسیب کمتری از تهدید‌ها و تحریم‌ها ببینند.

انتهای پیام/

برچسب ها: پوستر ، بیلبورد ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار