مدیر کل دفتر محیط کار وزارت بهداشت مطرح کرد؛
مدیر کل دفتر محیط کار وزارت بهداشت مطرح کرد؛
به گزارش
خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خسرو صادق نیت مدیر کل دفتر بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت در بیستمین همایش بزرگداشت روز جهانی آسم، اظهار داشت: به طورکلی در عموم کشورها علیالخصوص ایران، ۱۵ الی ۲۰ درصد آسمها به علت مواجهات شغلی ایجاد میشود، موضوع مهمی که بر خلاف تصور اغلب افراد به علت مشکلات جسمی که در فرد ایجاد میکند قابل پیگیری از مراجع قانونی بوده و طبعات قانونی سنگینی نیز دارد.
وی با تاکید براینکه هر فردی در محیط کار مبتلا به آسم شود، در صورت اثبات این موضوع میتواند از کارفرما برای بروز چنین مشکل جدی شکایت کرده و حق خود را مطالبه کند، افزود: در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که فرد به علت غیر استاندارد بودن محیط کاری و قرارگیری در مواجهات شغلی مرتبط به کارش دچار بیماریهای تنفسی و عموما آسم شده است که در این حالت یکی از مهمترین و اساسیترین راهکارهای کنترل بیماری، تغییر محل کار و انتقال به محیط امن دیگری است.
مدیرکل دفتر بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، تصریح کرد: درمان دارویی اولین راهکار برای کنترل و بهبود آسم ناشی از مواجهه شغلی در فرد نبوده بلکه میتوان از برخی درمانهای غیردارویی برای این منظور استفاده کرد، اما درصورت تشخیص قطعی آسم، درمانها برای بهبودی کامل فرد آنطور که باید جواب نمیدهد مگر اینکه عارضه در همان مراحل اولیه بیماری طبق شواهد بالینی تشخیص داده شود.
وی با بیان اینکه درمان دارویی آسم بدون دوری از مواجهات شغلی هیچ اثری ندارد، ادامه داد: بروز علائم آسم همچون، تنگی نفس، سرفههای خشک، تنفس مشکل و نظایر آن از مهمترین نشانههای این بیماری در اثر مواجهات شغلی است که در این حالت وضعیت فرد با قرارگیری در محیط کار خود تشدید و در ایام تعطیل و یا در مناطق دوراز محیط کار کاهش میابد البته در برخی موارد نیز به علت پیشرفت عارضه، بیمار در منزل نیز دگیر نشانههای آسم میشود.
تو این مملکت مگه میشه از کارفرما شکایت کرد