در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

باغداران مازندرانی همچنان چشم به راه دریافت خسارت

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: با توجه به حجم سنگین خسارت هایی که هرساله به باغداران وارد شد اما صندوق بیمه به سبب کمبود منابع مالی توان پرداخت تمامی خسارت ها را ندارد.

باغداران مازندرانی همچنان چشم به راه دریافت خسارتمحمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت پرداخت خسارت باغداران مازندرانی اظهار داشت: با توجه به خسارت سنگینی که آذر ماه سال گذشته به باغداران مازندرانی وارد شد، می‌توان گفت که دولت توان پرداخت خسارت به تمامی باغداران را ندارد.

وی با اشاره به خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی باغات مرکبات مازندران افزود: مجموع پرداخت خسارت باغداران در مرحله اول ۵۰ میلیارد تومان بوده و مراحل بعدی خسارت تاکنون صورت نگرفته است.

شعبانی ادامه داد: با توجه به خشکیدگی درختان، سرشاخه‌ها و فساد و از بین رفتن بخشی از میوه‌ها دولت قول پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۱۰ درصد را به باغداران داده بود که تا کنون این رقم از سوی بانک‌های عامل در اختیار باغداران خسارت دیده قرار نگرفته است.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف بیمه محصولات کشاورزی گفت: با توجه به ریسک بالای بخش کشاورزی و حجم سنگین خسارت هایی که هر ساله به باغداران وارد می‌شد از اینرو به سبب کمبود منابع مالی در بیمه‌ها نمی‌توان انتظار پرداخت تمامی خسارت‌ها را داشت.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران ادامه داد: با وجود تاخیر در پرداخت غرامت از سوی صندوق بیمه، کشاورزان رغبت چندانی به بیمه محصولات خود ندارند از این رو لازم است که در پی تغییرات آب و هوایی و شرایط اقلیمی تمهیدات خاصی برای بیمه محصولات زراعی و باغی به کار گرفته شود تا رضایت کشاورزان را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حمایت دولت از بیمه محصولات کشاورزی امری ضروری است، عنوان کرد: عدم پایبندی بیمه به تعهدات موجب دلسرد شدن کشاورزان از بیمه کردن مزارع می‌شود.

شعبانی با بیان اینکه ریسک کشاورزی در استان‌های شمالی در بخش محصولاتی نظیر برنج و مرکبات بالاست، اظهار کرد: از این رو بیمه‌ها تمایلی به افزایش سقف بیمه خود ندارند، اما می‌توان از صندوق‌های حمایتی در این زمینه استفاده کرد تا خسارت باغداران را جبران نماید و این درحالی است که این امر از سوی مسئولان استان مورد استقبال قرار نگرفت.

وی با اشاره به حمایت‌های ویژه از سوی دولت در بخش باغبانی تصریح کرد: دولت در زمینه تسهیلات بانکی، توزیع نهال‌های سالم، برنامه جامع در زمینه الگوی کشت و حرکت به سمت و سوی ارقام تجاری باید باغداران را حمایت نماید چرا که بخش زراعت با باغبانی متفاوت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار