باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

افزایش تولید و اشتغال‌ با محدودیت واردات کالاهای مشابه داخلی/اولویت اصلی شرکت‌های دانش بنیان ایجاد اشتغال است

ممانعت از ورود کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارند، گام بزرگی در جهت تقویت تولید داخلی و رویش شرکت‌های دانش بنیان و همچنین تقویت اشتغال است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال های گذشته به‌ویژه با تشدید تحریم ها بر علیه کشورمان ، شاهد آن بودیم که بسیاری از دانشمندان کشور دست به تولید محصولاتی زدند که تا قبل از آن تولید آن بیشتر شبیه به یک رویا بود.

تقویت دانش و ارتقا تکنولوژی داخلی در این جهت موجب رویش شرکت های دانش بنیانی شد که توانستند اقدامات مؤثری در جهت پیشرفت علمی و ارتقا صنعتی و اقتصادی کشور انجام دهند.

اما به‌نظر می رسد یکی از مشکلات اصلی این شرکت ها و بنگاه های نوپا ،عدم وجود بازار مناسب برای خدمات و محصولاتشان در داخل کشور بوده و از دلایل اصلی بروز این امر ورود کالاهایی است که توان تولید آن در داخل کشور فرام شده بود.

این امر موجب می‌شد که نه تنها زمینه تحقیق و نوآوری در شرکت های دانش بنیان داخلی از بین رفته، بلکه حتی بسیاری از آنها را به ورطه ورشکستگی و تعطیلی کشانده است.

در مجموع به‌نظر می‌رسد که ممانعت از ورود کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارند، گام بزرگی در جهت تقویت تولید داخلی و رویش شرکت های دانش بنیان و همچنین تقویت اشتغال باشد.  

در راستای مشخص‌تر شدن زوایای بیشتری از این موضوع با امیر عطاء اللهی مدیر بازرگانی یکی از شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در کشور به گفتگو نشسته ایم. 

در مورد فعالیت شرکت خود توضیحاتی بفرمایید.
 
عطاء اللهی: شرکت ما در دو جهت برای قطعه سازی و تعمیر موتورهای دیزل سنگین فعالیت می‌کند که هر دو در تهران فعالیت دارد . قطعاتی که ما تولید می‌کنیم سالهاست در کشور تحریم بوده و سازندگان اصلی آن که عمدتاً آمریکایی ها و غربی ها بوده اند، آن را به ما نمی فروختند و ما با گروه تحقیق در عملیات مهندسی معکوس موفق به تولید این قطعات در داخل  کشور شده‌ و در حال حاضر رقیبی در داخل نداریم.
 
شرکت شما توانسته برای چند نفر ایجاد اشتغال کند؟

عطاء اللهی: شرکت ما به صورت مستقیم برای 55 نفر و به‌صورت غیرمستقیم برای 100 نفر ایجاد اشتغال کرده و تلاش کرده ایم با نیم نگاهی به موضوع تقویت تولید داخلی، برخی از کارهای خود را برون سپاری کنیم.

مزیت اصلی قطعات تولیدی شما به عنوان یک شرکت دانش بنیان چیست؟ 

عطاء اللهی: قیمت قطعات ما بسیار پایین تر از نوع خارجی آن بوده و یکی از مزیت های اصلی محصولاتمان، بحث پشتیبانی است، اگر کسی این قطعات را از خارج از کشور تهیه کند به‌دلیل اینکه بیشتر شرکت های خارجی در داخل ایران نمایندگی ندارند، نمی توانند از گارانتی و خدمات پس از فروش محصول بهره ببرند، در صورتیکه مشتریان ما از این دو مزیت برخوردارند.
 
چه مدت طول کشید تا شما به دانش تولید این قطعات در داخل کشور دست یابید؟
 
عطاء اللهی: شروع تحقیقات از سال ۷۴ بود، در اوایل کار تجربیات زیادی نداشتیم ، به همین دلیل هزینه زیاد و وقت زیادی صرف شد تا به نتیجه برسد، در واقع حدود ۷ سال رسیدن به پروسه تولید به طول انجامید. 

چه میزان از مواد اولیه تولیدات خود را از داخل و خارج از کشور تهیه می‌کنید؟
 
عطاء اللهی: ۸۰ درصد از مواد اولیه خود را از کشورهای چین ، هند و با واسطه از کشور آمریکا تهیه می‌کنیم و 20 درصد مابقی  آن را از تولیدکننده داخلی می‌خریم. در واقع به دانش تولید خیلی از قطعات اولیه رسیده‌ایم اما از آنجایی که تولید آن به لحاظ تعداد و هزینه صرفه اقتصادی ندارد ، آنها را از شرکت های خارجی تهیه می کنیم. 

در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی تا به حال صورت داده اید؟

عطاء اللهی: از مواردی که تمام این سالها همواره سرلوحه کار ما بوده، تهیه قطعات مورد نیاز  از شرکت‌های داخلی است.حتی در شرایطی که کیفیت پایین تر و قیمت بالاتری داشته سعی کرده ایم از تولید داخل حمایت و خرید کنیم.

آیا رکود صنعت، تأثیری بر روند کاری شما داشته است؟
 
عطاء اللهی: از آنجایی که انحصار حوزه صنایع ریلی سالها در دست دولت بوده و بخش خصوصی تازه بعد از  ۱۵ سال  توانسته به آن ورود پیدا کند و غالباً امور به  شرکت هایی که توان فنی و مهندسی و مالی خوبی  دارند واگذار شده ، از رکود صنایع  جان سالم به در برده ایم و از آنجایی که این بخش در این حوزه تازه نفس است و به تازه‌گی در حال ورود است ، تکانه های رکود اساس آن را نلرزانده است، هر چند ما هم دچار پس لرزه هایی شده ایم. 

افزایش قیمت فولاد و مس بر قیمت تمام شده شما تأثیری داشت؟
 
عطاء اللهی: افزایش قیمت فولاد و مس در سال 95 باعث شد تا قیمت تمام شده بیشتر صنایع  بالاتر رود و ما سعی کردیم تا برای در امان ماندن از این مشکل ، مواد اولیه فولاد و مس را از کشورهایی تهیه کنیم که قیمت پایین تری دارد.

نظر شما در مورد واردات محصولاتی که مشابه تولید داخلی دارند ،چیست؟ 

یکی از مواردی که به شرکت‌های دانش‌بنیان همچون ما که سالها به دنبال تولید تکنولوژی های جدید بوده ایم، بسیار کمک می‌کند، این است که دولت از ورود قطعاتی که ما در حال تولید آن هستیم جلوگیری کند، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که شرکت‌های دولتی برای تأمین نیازهای خود  به راحتی با شرکت‌های خارجی که رقیب ما هستند، قرارداد بسته و اجناس را وارد می‌کند در حالی که شرکت هایی همچون شرکت ما با تولید قطعات در داخل اشتغال‌زایی کرده ایم و نتیجه این عملکرد موجب نابودی کار ما خواهد شد.

آیا امسال با توجه به مصوبه قانونی جدید، کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارد در حوزه صنایع شما وارد شده اند؟

عطاء اللهی: هنوز در عمل  اتفاقی در زمینه جلوگیری از ورود این نوع قطعات نیفتاده  است و به‌نظر می رسد، ورود این قطعات مانع قانونی ندارد.

چرا هنوز جلوی ورود کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند، گرفته نشده است؟

یکی از اشکالات  گمرک ما این است که گمرک ایران خیلی تخصصی نیست و خیلی از  قطعات قاچاق  را با نام‌های دیگر وارد کشور می کنند. اگر گمرک به سمت تخصصی شدن به ویژه در بخش صنعت پیش برود و در هر بخش از کارشناسان و متخصصان همان بخش  استفاده کند، شاهد ورود کمتر کالاهایی از این دست به داخل کشور خواهیم بود. از طرف دیگر باید در این زمینه فرهنگ سازی شده و مسئولان تعصب بیشتری برای ممانعت از ورود کالاهایی که تولید مشابه داخلی دارند، داشته و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به شرکتهای تولید داخل کنند.



انتهای پیام/







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار