بیرجند؛

ظرفیت استخراج سالانه 11 میلیون تن ماده معدنی در استان

ظرفیت استخراج در استان سالانه 11 میلیون تن ماده معدنی است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با وجود اینکه ظرفیت استخراج سالانه 11 میلیون تن ماده معدنی در استان وجود دارد اما در حال حاضر میزان واقعی استخراج از معادن استان 10 میلیون تن در سال است و برخی از معادن استان به اندازه ظرفیت و برخی کمتر از ظرفیت خود استخراج می‌کنند.
وی با بیان اینکه تنها ۵ درصد مواد معدنی استان خام فروشی می‌شود،افزود:در حال حاضر میزان خام فروشی مواد معدنی منطقه به کمتر از ۵ درصد کاهش یافته و بقیه مواد معدنی در داخل استان فرآوری می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه تمام سنگ آهک استخراج شده در کارخانه سیمان فرآوری می‌شود،گفت: یک میلیون تن ظرفیت استخراج سنگ پتاس است که تمام این ماده معدنی در استان فرآوری می‌شود.
شهرکی افزود: در حوزه خاک‌های صنعتی و بنتونیت هم ظرفیت استخراج واقعی استان 180 تن در سال است و تمام ماده معدنی آهن و منیزیت استخراجی در داخل استان فرآوری می‌شود.
وی گفت :ذخیره قطعی زغال سنگ استان حدود 1.5 میلیارد تن است که از این میزان سالانه حدود یک میلیون تن استخراج می‌شود و با توجه به بالا بودن ظرفیت فرآوری آن باز هم ظرفیت فرآوری زغال سنگ مازاد بر ظرفیت استخراج است و باید تلاش کرد تا ظرفیت استخراج زغال سنگ را بالاتر ببریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه تنها بخشی از سنگ‌های تزئینی استخراج شده استان به صورت خام به دیگر استان‌ها صادر می‌شود،گفت: علت خروج سنگ‌ها این است که تعداد واحدهای فرآوری سنگ‌های تزئینی استان کم است و از سویی این واحدها نمی‌توانند تمام فرآوری خود را به یک نوع سنگ تزئینی اختصاص دهند و باید در این حوزه تنوع مواد معدنی بیشتری وجود داشته باشد.
شهرکی افزود:واحدهای سنگبری استان برای داشتن تنوع در کار خود علاوه بر سنگ‌های استان از دیگر استان‌ها هم سنگ‌های تزئینی برای فرآوری وارد می‌کنند.
انتهای پیام/ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار