هراز جولانگاه جدید سودجویان؛

صدای ناله هراز به گوش می رسد/ ریزگرد به محور هراز رسید

محور زیبای هراز که زمانی به دنج ترین جای کشور معروف بود امروز به کارگاهی تبدیل شده که با صدای چکش های بی امانش گویی به دنبال بیدار کردن وجدانهاست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، صبح با طلوع آفتاب و آغاز فعالیت معادن، به جای هوای تازه و زیبایی های طبیعی ناگهان غرش ریزش کوه و انبوهی از گردوغبار معادن در محور هراز نمایان می شود.

در مسیر محور زیبای هراز، آنچه بیش از همه دوستداران طبیعت را آزار می دهد، انبوه معادنی است که هر روز یا به تعدادشان افزوده می شود و یا میزان برداشت اشان از طبیعت و دل کوه افزایش می یابد.

صبح با طلوع آفتاب و آغاز فعالیت معادن، به جای هوای تازه و زیبایی‌های طبیعی ناگهان غرش ریزش کوه و انبوهی از گردوغبار معادن در محور هراز نمایان می شود.

انبوه گرد و غبار معادن در ساعات برداشت، محور هراز را می پوشاند و فضای نفس کشیدن را از اهالی منطقه و گردشگران می‌گیرد.

رضا طاهری مدیرعامل انجمن دماوندکوه با اشاره به اینکه بیش از 30 معدن در حوزه بخش لاریجان وجود دارد که دستگاه سنگ شکن این معادن اغلب فاقد مجوز است.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی این معادن این است که معادن فاصله خود را با رودخانه هراز رعایت نمی‌کنند، می افزاید: به کارگیری برخی سنگ شکن ها، در کنار رودخانه یکی از معضلات است؛ رعایت نکردن فاصله موجب می‌شود که شن‌هایی که شستشو داده می‌شود وارد رودخانه شده و املاح سنگینی وارد آب رودخانه شود.

طاهری تصریح می‌کند: فاصله معادن از رودخانه حداقل باید 150 متر باشد تا املاح سنگین وارد رودخانه نشود. باید چاله‌های عمیق در معادن وجود داشته باشد تا در حوضچه‌هایی آب وارد شود و رودخانه را آلوده نکند.

مدیرعامل انجمن دماوند کوه با اشاره به بخش دیگری از مشکل معادن در محور هراز می گوید: مجوز فعالیت‌های معدنی در لاریجان به تعداد کم بود اما در سال‌های اخیر سازمان صنعت و معدن تعداد معادن افزایش یافته و حدود 135 تا 140 مجوز معادن در این منطقه صادر شده است که عمدتا برخی بهره برداری نشده است.

وی مشکل عمده فعالیت معادن در محور هراز را مشکل گرد و غبار ناشی از فعالیت این معادن عنوان می‌کند: ریزگردهای ناشی از فعالیت معادن حتی از شیشه های بسته نیز عبور می کند و وارد ریه های تنفسی می شوند.

طاهری با بیان اینکه رستوران دارها و ساکنین منطقه با فعالیت معادن دچار مشکلات می شوند؛ می افزاید: مشکلات ناشی از معادن را بارها اعلام کردیم و گفتیم که باید برداشت از کوه‌ها حدی داشته باشد که متاسفانه رعایت نمی شود، برداشت خاک بی رویه میزان گردوغبار را افزایش می دهد، از سویی کامیون‌هایی که این شن و ماسه ها را جابه جا می کنند بدون حفاظ و پوشش هستند که گردوغبار را در محور پراکنده می کنند.

وی می افزاید: میزان تردد کامیون‌های حامل شن وماسه در این محور در هر روز به سه هزار کامیون می رسد، کامیون ها باید پوشش داشته باشند؛ عملا شن را باد می برد و هوا آلوده می شود؛ برای اتومبیل ها این شن ها می تواند خطرات آسیب زدن به خودروها را به دنبال داشته باشد.

طاهری با انتقاد از اینکه احکام پلمپ معادن به درستی اجرایی نمی شود، بیان می کند: نداشتن نظارت بر معادن موجب صدمه زدن به محیط زیست و محیط طبیعی این معادن می شود.

بخشدار امامزاده عبدالله(ع) آمل نیز مشکل وجود معادن در این منطقه را تایید می کند و می گوید: این معادن در حوزه امامزاده عبدالله و بخش لاریجان وجود دارند و فعالیت می کنند اما نظارت آن بر عهده سازمان صنایع و معادن است.

یحیی عسگری پور بیان می کند: مجوز معادن در آمل از استان صادر می شود و از شهرستان نظری در این زمینه اخذ نمی شود و نظارت آن نیز از سوی شهرستان نیست.

وی می افزاید: بارها در این زمینه تذکر کردیم که اگر قرار است نظارت ها شهرستانی شود مجوزها نیز از سوی شهرستان صادر شود.

عسگری پور تصریح می کند: نظارت در حوزه معادن یکپارچه نیست و بستن معادن نیز با قوت زیادی صورت نمی گیرد.

منبع ایسنا
انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.