ماجرای یک پرونده،

مربیان یک ریالی که چند هزار دلار می گیرند

ناکامی های اخیر تفتیان دونده دوی صد متر ایران و مصدومیت ناخوشایند وی پرونده جالبی را در دو و میدانی کشور باز کرد.

مربیان یک ریالی که چند هزار دلار می گیرندبه گزارش خبرنگار حوزه پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن تفتیان پس از المپیک ریو 2016 با احمد رمضان زاده مربی خود قطع همکاری کرد و اوتانون گای فرانسوی را به عنوان مربی جدید خود انتخاب کرد.دونده المپیکی کشورمان در مراسم رو نمایی از مجسمه خود در حضور مجید کیهانی و سایر اعضای فدراسیون اعلام کرد که رمضان زاده نمی تواند او را به جایگاهی که مدنظرش است،برساند.
 
مربی فرانسوی که هدایت تفتیان را بر عهده گرفت با دستمزدی بالغ بر چند هزار دلار در ماه کار خود را شروع کرد و این در حالی است که آمدن اوتانون گای فرانسوی به جای رمضان زاده با شروع ناکامی ها و بدبیاری های حسن تفتیان متقارن شد.
 
نکته قابل تامل این که حسن تفتیان در تمام مدت زمان کارش با رمضان زاده هیچ وقت دچار مصدومیت شدیدی نشده بود اما درست از وقتی که زیر نظر اوتانون گای کار خود را آغاز کرد انواع و اقسام مصدومیت به سراغ این دونده دوی 100متر کشورمان‌ آمد.
 
از طرفی هم بعد از عملکرد نسبتا قابل قبول تفتیان در المپیک ریو و حضور یک مربی خارجی انتظار می رفت سرعتی ترین مرد ایران روزهای درخشانی را پیش رو داشته باشد اما علی رغم این انتظارات، تفتیان در مسابقات اخیر با حضور این مربی فرانسوی نا موفق بوده و اوج این ناکامی ها در بازی های کشورهای اسلامی بود چرا که کارشناسان در این رقابت ها برای این ورزشکار با توجه به رکوردهای قبلی اش کسب مدال را پیش بینی کرده بودند.
 
جدا از خروج چند هزاری دلار ارز از کشورمان در قبال نتیجه نگرفتن های یک دونده المپیکی، با عملکرد یک مربی فرانسوی که گفته می شود حتی مربی اختصاصی دو و میدانی هم نیست به جزء هدر رفت بیت المال و وقت فدراسیون و ورزشکار حالا یک ثمره دیگر به نام مصدومیت با تفتیان عجین شده است.
 
در حال حاضر شاید رسیدن حسن تفتیان به تنها آرزویش یعنی قهرمانی در مسابقات آسیا به دلیل مشخص نبودن زمان بهبود مصدومیتش در هاله ای از ابهام قرار گرفته و این نگرانی حتی برای رئیس فدراسیون هم به وجود آمده است آیا این ورزشکار می تواند در رقابت های پیش رو با هزینه هایی که برایش صرف شده است حضور پیدا کند یا نه.
 
البته به طور حتم در ناکامی های اخیر تفتیان، فدراسیون دو و میدانی هم نقش پر رنگی داشته و اگر با آگاهی بیشتر یک مربی را برای این دونده المپیکی انتخاب کرد، این مشکلات به وجود نمی آمد، حالا همین امر را می توان دلیلی بر نبود مدیریت مناسب و توجه کافی به ورزشکار از سوی یک فدراسیون تلقی کرد.
 
کم کاری های اخیر این فدراسیون معطوف به موضوع حسن تفتیان نمی شود و در جریان سفر تیم ملی دو و میدانی به مسابقات جایزه بزرگ آسیا تعلل 2کارمند فدراسیون باعث خسارت بیست میلیونی شد. البته این ریخت و پاش ها برای این فدراسیونی که برخی از مسئولانش سفرهای خارجی رفتن را خوب بلدند غریبه نیست.
 
این پایان ماجرا نیست پیش از این هم شاهد نمونه های دیگری از این موضوع در ورزش کشور بوده ایم به طور مثال در گذشته فدراسیون دو و میدانی برای پیشرفت ورزشکاران کشورمان با کمک دلالان مربیانی را از کشور روسیه به ایران آوردند و پس از مدتی مشخص شد که این افراد به جای مدرک مربیگری بنا و کارگر بوده اند. 

فردی مانند ایگور پاگلین که در دوران ورزش حرفه ای همواره جزء برترین های پرش طول دنیا بود با دریافت هزینه ای 3500هزاردلاری در ماه قبول کرد که برای هدایت قنبرزاده، وظیفه دوست و ارزنده تا پیش از مسابقات المپیک به ایران بیاید و با وجود این که نزدیک به چند سال در ایران بود، نتوانست کمک زیادی به ورزشکاران پرش طول و پرش ارتفاع کشورمان کند، فقط باعث صرف هزینه شد.

رابرت فازه کاش هم مانند پاگلین بدون بهره خاصی پولش را از ایران گرفت و برای همیشه رفت.حال این سوال پیش می آید که آیا مسئولان فدراسیون نمی توانستند این پول ها را صرف پیش رفت دو و میدانی کرده و از ورود مربیان بی کیفیت خارجی به کشور جلوگیری کنند یا شاید نامربوط نباشد که بگوییم بعضی اوقات جذب مربیان نه چندان با کلاس بین المللی می تواند جیب های اعضای فدراسیون را پر پول کند بدون اینکه شخص خاصی متوجه این موضوع شود.
 
شخصی مانند کیم بوخونسوف روس برای اینکه تمرینات حدادی را پیش از المپیک لندن بر عهده گیرد مسئولان وقت فدراسیون در سال91 را مجاب کرد تا ماهیانه چندین هزار دلار را به حساب این مرد پا به سن گذاشته روس واریز کنند ولی از حق نباید گذشت با اینکه بوخونسوف خرج سنگینی را روی دست مسئولان فدراسیون گذاشت تا هزینه هایش را پرداخت کنند ولی با علم بالایش موفق شد و حدادی برای نخستین بار در رشته دو و میدانی یک مدال نقره با ارزش را برای دو و میدانی کشورمان در لندن به ارمغان آورد.
 
کار در فدراسیون دو و میدانی به عنوان رئیس بسیار دشوار است. رئیس فدراسیون دو و میدانی هر کسی که باشد با هر توانمندی و خلاقیت و حتی قدرت جذب حامی مالی، خود را با سیل عظیمی از ورزشکاران مواجه می بیند که هر یک خواسته ای دارند و که آن را مقدم بر دیگری می دانند.

تجربه سالیان طولانی ریاست در این فدراسیون نیز نشان می دهد روسای دو و میدانی عموما یا در میانه راه استعفا داده اند و یا خسته و بی تفاوت خود را تا پایان دوره چهار ساله ریاست بر صندلی نگه داشتند. افرادی متعقدند که کار را در فدراسیون جزیره ای و پر رشته دو و میدانی، فراتر از کار در فدراسیون های دیگر رشته های ورزشی است. همین امر موجب می شود که بودجه دو و میدانی هر چقدر که باشد کفاف ورزشکاران پرتعداد و مدعی اش را ندهد.

تاریخ حضور ورزشکاران دو و میدانی طی سالیان اخیر نشان می دهد که تنها تعداد کمی از آنها در بحث قهرمانی درخشیده اند در حالی که عموما همه آنها از رئیس فدراسیون انتظار حمایت نسبتا یکسان دارند. اگر موفق ترین ورزشکار این رشته را که احسان حدادی نائب قهرمان المپیک لندن است کنار بگذاریم شاید تنها عده معدودی باقی بمانند که فدراسیون دو و میدانی با توجه به مدال آوری و افتخارات این ورزشکاران آن هم در سطح آسیایی وظایف حمایتی خاص در قبال آنها دارد.
 
درست از روزی که پای کیهانی به انتخابات باز شد وعده داد نه تنها پول بلکه حامیان مالی زیادی برای دو و میدانی جذب خواهد کرد ولی متاسفانه در 21 ماهی که به فدراسیون وارد شده به جای تزریق پول به ورزشکاران بیشتر به دنبال مسافرت و گردش است که مطمئنا این موضوع نمی تواند برای مادر تمام رشته ها در سالیان آینده جالب توجه باشد.
 
برهمین اساس کارشناسان درباره این موضوع اظهار نظر کرده اند که آن را در زیر می خوانید:

مهاجر شجاعی: مربی تفتیان بسکتبالیست است

مهاجر شجاعی گفت: تا جایی که من می دانم رشته اصلی مربی تفتیان بسکتبال است و از دو و میدانی هیچ سر رشته ای ندارد و آقایان سرشان را زیر برف کرده اند هر ماه چیزی حدود سه یا چها هزار دلار به این شخص بابت هدایت تفتیان پول پرداخت می کنند.
 
وی افزود: متاسفانه تاکنون سابقه نداشته در فدراسیون دو و میدانی شخصی به مانند کیهانی سفرهای متعددی را با پول بیت المال انجام دهد و کسی هم نیست جلودار حرکات او باشد. پیش از آغاز مسابقات بازی های کشورهای اسلامی فدراسیون ورزشکاران را به مسابقات جایزه بزرگ تایوان اعزام کرد تا با آمادگی مطلوب در باکو به میدان بروند ولی با ندانم کاری صیامی دبیر فدراسیون، اتفاق تاریخی رخ می دهد که باید آن را در کتاب گینس ثبت کرد. به طوری که پیش از سفر به تایوان صیامی یادش می رود ویزاها را با خودش ببرد و متاسفانه نه تنها تیم از پرواز جا ماند بلکه خسارت بیست میلیون تومانی هم به فدراسیون وارد شد. در آن سفر صیامی دبیر و کلایی حراست فدراسیون دو و میدانی پرواز درجه یک را برای خودشان در نظر گرفتند سایر ورزشکاران را با پرواز اکونومی به تایوان فرستادند. بهتر است وزارت و رزش و شخص وزیر ورزش به این قضایا ورود کند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تاریخی در دو و میدانی نباشیم.


حصیبی: 
کیهانی برای ورزشکاران ارزشی قائل نیست 

حصیبی در این باره بیان کرد: کیهانی ادعا می کند که دلسوز دو و میدانی است و شبانه روز به دنبال پیشرفت است ولی متاسفانه در این 21 ماهی که به سمت رئیس فدراسیون انتخاب شده هیچ کار مثبتی را برای این رشته انجام نداده تنها به دنبال این است به استان های مختلف سفر کند یا همراه با تیم های ملی عازم کشورهای مختلف شود. شک نداشته باشید همین عملکرد می تواند باعث هدر رفتن پول بیت المال شود. خوشبختانه سالیانه مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بودجه ای را برای پیشرفت و عمران دو و میدانی در نظر می گیرند تا این رشته به جایگاه اصلی که لیاقتش را دارد، دست پیدا کند ولی نمی دانم که چرا این فرد بلد نیست برای دو و میدانی کار آمد باشد همواره شاهد بی پولی مفرط در این رشته مدال آور هستیم. در حال حاضر کیهانی تنها رئیسی است که علاقه فراوانی به سفر کردن دارد و برای سایر ورزشکاران دو و میدانی هیچ ارزشی قائل نیست.
 
وی افزود: جگآقایان پیش از المپیک ریو ادعا می کردند که ایگور پاگلین می تواند کاری کند تا قنبرزاده سهمیه حضور در برزیل را کسب کند ولی به مسئولان فدراسیون اثبات شد که این مربی از دانش کافی برای هدایت ورزشکاران ما برخوردار نیست تنها به دنبال این است تا جیبش را پر کند.البته باید بگویم این چیز تازه ای نیست قبلا هم شاهد حضور مربیان درجه چند خارجی در کشور بوده ایم.

خواجوی: با حضور پاگلین مخالف بودم 

خواجوی در این باره عنوان کرد: یادم می آید در سال های پیش دلالان با دریافت مقداری پول کاری کردند تا افرادی که به عنوان بنا و کارگر در روسیه مشغول کار بودند به ایران بیایند هدایت ورزشکاران پرتاب نیزه را بر عهده گیرند.
 
وی افزود: حتی از روز اول هم با حضور پاگلین و کارش در ایران مخالف بودم و می دانستم که این افراد نمی توانند برای پیشرفت ورزشکاران کشورمان مفید باشند ولی گوش آقایان بدهکار نبود نتیجه اش این شد که نه تنها شاهد خروج ارز از کشور بودیم بلکه ضعیف ترین نتایج ممکن را در این 2 رشته کسب کردیم.درست است این 2 مربی در دوران حرفه ای از کارنامه خوبی برخوردار بودند ولی در دوران مربیگری نتوانستند آن چنان که باید برای پرنده های ما کارآمد باشند.
 
خواجوی در ادامه تصریح کرد: این 2 مربی هزینه های سنگینی را برای فدراسیون به بار آوردند و بدون کار خاصی به کشورشان بازگشتند. ای کاش به جای جذب مربیان خارجی برای یک بار هم که شده بود به مربیان وطنی اعتماد می کردیم و از هدر رفتن پول بیت المال جلوگیری می کردیم.
 
مسئول اسبق کمیته آموزش در پایان تصریح کرد: حتی الان هم می گویم مربی تفتیان چون در ایران حضور ندارد چندان مناسب این دونده نیست چون باید فدراسیون برنامه ای را در نظر بگیرد تا اوتانون گای به ایران بیاید تمرینات سایر دونده های سرعتی کشورمان هم زیر نظر بگیرد. با قدرت می گویم تنها کیم بوخونسوف ارزش این همه هزینه کردن را داشت چرا که توانست جواب هزینه های گزاف مسئولان فدراسیون را با کسب یک مدال نقره بدهد.
 
کاظمی آشتیانی: رتبه ایران در رنکینگ جهانی بهترین شاخص ارزیابی عملکرد کیهانی است

کاظمی آشتیانی درباره بی اعتمادی مجید کیهانی رئیس فدراسیون دو و میدانی و خارج شدن ارز از کشورمان به دلیل بها دادن وی به مربیان بی کیفیت خارجی بیان کرد: برای موفقیت در هر کاری باید شاخص هایی در نظر گرفته شود. هر رئیس فدراسیونی باید کارنامه خود را با مدیران قبلی در عرصه مسابقات قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی، جهانی و المپیک مقایسه کند. نخستین شاخص مدیریت، رتبه کشورها در رنکینگ قاره ای و جهانی است. یک مدیر باید ببیند با توجه به بودجه و امکاناتی که در اختیار داشته به اهداف مدنظر خود در این رقابت ها رسیده است یا خیر. از طرفی باید ارزیابی عملکرد یک مدیر باید این موضوع را هم در نظر گرفت که وی برای دست یابی به یک هدف از 100 روش استفاده کرده یا اینکه به 15، هدف با بهره گیری از 9 روش رسیده است.
 
وی تصریح کرد: رئیس فدراسیون باید روی تامین منابع مالی، هزینه این منابع، عملکرد مربیان، اهداف فدراسیون نظارت دقیقی داشته باشد و براین اساس عملکرد خود را ارزیابی کند.
 
رئیس اسبق فدراسیون دو و میدانی درمورد عملکرد "اوتانون گای" مربی حسن تفتیان گفت: برای ارزیابی عملکرد این مربی باید رکوردهای تفتیان در زمان تمرین کردن زیرنظر رمضان زاده و گای را با هم مقایسه کنید. با وجود هزینه ای که برای مربی فرانسوی انجام شده است، رکوردهای قبلی تفتیان بهتر بود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار