تبریز؛

تصویب ایجاد رصدخانه اشتغال در آذربایجان شرقی

ایجاد رصدخانه اشتغال در کارگروه تخصصی اشتغال آذربایجان شرقی تصویب شد.

تصویب ایجاد رصدخانه اشتغال در آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛استاندار در این نشست گفت:  با اقتباس از طرح "داشبورد مدیریتی" که هم اکنون ایجاد رصدخانه ی اشتغال در آذربایجان شرقیدر دانشگاه تبریز در حال اجراست، ایجاد رصد خانه اشتغال  استان ضروری است.
اسماعیل جبارزاده افزود : در قالب این رصد خانه، ترکیب مهارت افراد جویای کار، ترکیب سنی و تحصیلی افراد جویای کار شناسایی می شود تا در راه اندازی واحدهای تولیدی، کشاورزی و خدماتی در مناطق مختلف،  امکانات مناطق درست به کار گرفته شود.
وی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان را مسئول تکمیل این رصد خانه معرفی کرد و گفت: این مرکز در محل سازمان باید تشکیل شود و تا  آمار را به دانش اطلاعاتی تبدیل کند و در راه اندازی این رصد خانه باید تمامی دانشگاههای استان برای تبادل اطلاعات دانشجویی اقدام کنند.
استاندار آذربایجان شرقی  با تاکید بر اینکه کلیه دانشگاهها موظف شده اند که داده های خود را در اختیار مجری قرار دهند ادامه داد: رصد خانه اشتغال  استان باید اطلاعات جامع بازار کار و همه اطلاعات مورد نیاز استان اعم از نیروی کار، صنعت و کشاورزی را تهیه کند.
 استاندار همچنین  با اعلام آغاز عملیات  طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی یا همان روش سنتی استاد_ شاگردی گفت:   این طرح باید  در سال تولید و اشتغال به عنوان یکی از روش های اشتغالزایی اجرا شود.
اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه در این طرح صاحب کار متناسب با دامنه شغل خود چند نفر را به عنوان شاگرد آموزش دهد خاطرنشان کرد : در این روش، دانش لازم در برخی حرف از قبیل هنرهای دستی، صنایع دستی، تراشکاری، فلزکاری و ... بصورت سینه به سینه آموزش داده می شود.
وی با اشاره به فعالیت 120 هزار صنف دارای پروانه در استان گفت: در حالت خوشبینانه اگر هر صنف، یک جوان را برای آموزش جذب کند، 120 هزار نفر جذب می شوند و اگر این رقم 10 درصد نیز باشد، می توان 12 هزار نفر را جذب کرد.
استاندار با بیان اینکه برخی از حرف و مشاغل از جمله صنایع دستی تحصیلات آکادمیک ندارند گفت: اگر دانش این حرف سینه به سینه منتقل نشوند از بین خواهند رفت.
مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم گفت :  طرح مهارت آموزی جزء پیشرو ترین مدل های آموزشی در کشورهای پیشرفته است و متولی اجرای آن در استانها به ادارات کل فنی و حرفه ای استانها واگذار شده است.
حسینی گفت: ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال، ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیتهای غیر دولتی، استفاده از ظرفیتهای آموزشی در محیط های کارگاهی از اهداف این طرح است.
وی با بیان اینکه تمامی مدیران حاضر در استان باید این طرح را عملیاتی کنند گفت: باید بخشی از هزینه های آموزش در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی  از منابع استانی تامین شود.
حسینی خاطرنشان کرد :  سن مهارت آموزی حداقل 15 سال است و شرایط و توانایی لازم کارآموز نیز باید متناسب با شرایط فعلی کارگاه باشد و در این بین  زمان کارآموزی مطابق با استانداردها خواهد بود، تمامی کارآموزان در قالب طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، تحت پوشش بیمه حوادث و مدنی خواهند بود.
 طرح "داشبورد مدیریتی" استان برای نخستین بار در کشور در قالب استقرار و راه اندازی سیستم اطلاعات بازار کار استان اجرایی می شود و در  مرحله  نخست اطلاعات فارغ التحصیلان دانشگاهی تبدیل به داده می شود.
خروجی طرح "داشبورد مدیریتی" تعیین نوع بیمه، تعداد شاغلان زنان و مردان، تعیین محل اشتغال و سطح تحصیلات شاغلان  و  تعیین بازه سنی شاغلان است  که در نتیجه آن نرخ بیکاری کاهش پیدا می کند و امکان شناسایی شرایط  کار جویان و نیاز بازار کار و متقاضیان فراهم می شود.
انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار