ماه مبارک رمضان، فرصتی برای نیکوکاری بدون قید و شرط

مسلمانان باید برای رفع مشکلات تمامی انسان ها تلاش نماید و به دین، مذهب،آیین ،قوم ،نژادو طرز تفکر شخص نیازمند توجه ای نکنند.

دکتر سید ابولحسن موسوی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نیکوکاری در ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان از هرجهت ویژگی های بالاتری نسبت به ماه های دیگر دارد. از امتیاز ها این ماه می توان به روزه گرفتن، خواندن فراوان قرآن و کمک کردن به نیازمندان است. در روایت ها آمده است که یکی از فلسفه های گرفتن روزه این است که انسان درد، رنج و نداشتن نیازمند را درک بکند. 

وی ادامه داد: بنابراین روزه دار باید وضعیت اشخاصی را که شب گرسنه می خوابند و اصطلاحاً محتاج به نان شب خود هستند را احساس کند. نتیجه این احساس آن است که روزه دار به کمک نیازمندان بشتابد. در روایت دیگر به صورت کلی تر آمده است که اگرمسلمانی صدا شخصی که از مسلمان ها کمک می خواهد را بشنود و پاسخی به او ندهد، جزء مسلمانان قرار نمی گیرد. از آن طرف در روایت های بسیاز نیز آمده است که خداوند برای نیکوکاران پاداش فراوانی را قرار داده است.

ابولحسن موسوی در مورد سفارش های اهل بیت(ع) به نیکوکاری تأکید کرد: در روایت ها آمده است که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: کسی که یتیمی را کفالت کند و نفقه‌اش را کفالت کند، من و او در بهشت مانند اين دو انگشت همسايه يكديگريم و یا در روایت دیگر آماده است که: اگر شخصی بتواند با رفع مشکلات یک نفر لبخندی برلب او بنشاند، بهترین کار ها را انجام داده است. 

وی افزود: درست است که بهترین کارها در نزد خدا شاد کردن مؤمنین است ولی مهم ترین عامل آن این است که مشکلات آن ها را برطرف کنیم. چرا که وقتی شخصی مشکل داشته باشد چه طور می توانیم توقع داشته باشیم که لبخند بزند همانند آن که اول باید ساختمان را درست کنیم و بعد به دکور آن برسیم. از این روی می بایست به عنوان یک مسلمان تمام تلاش خود را برای رفع مشکل دیگران انجام دهیم. 

موسوی در خصوص کارهای گروهی و تعاونی در زمینه نیکوکاری تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است که مسلمانان برای رفع نیاز دیگران با یکدیگر تلاش بکنند. یعنی اینکه می بایست از کار های انفرادی پرهیز کنیم و به صورت گروهی فعالیت های خیرخواهانه را انجام بدیم که در این زمینه می توانیم موسسه های نیکوکاری تأسیس نماییم. 

وی تأکید کرد: از سیره اهل بیت(ع) می توانیم به این نکته پی ببریم که مسلمانان باید برای رفع مشکلات تمامی انسان ها تلاش نماید و به دین، مذهب،آیین ،قوم ،نژاد و طرز تفکر شخص نیازمند توجه ای نکنند. چرا انسان به صرف آنکه انسان است محترم ترین موجود است و باید برای رفع نیاز او تلاش کرد. 
 
در پایان دکتر سید ابولحسن موسوی در مورد عشق ورزیدن به دیگران و کمک کردن به آنها افزود: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند: وجودت را لبریز از عشق، محبت و لطف به دیگران کن و مانند حیوانات درنده ای که مباش که به انسان ها به دیده شکار نگاه می کنند که مردم دو گروه هستند یا هم دین و هم آیین شما هستند و مسلمان اند و یا اینکه انسان می باشند. بنابراین به خاطر این عشق و محبت به دیگران است که باید برای کمک به آنها تلاش نماییم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار