در خراسان جنوبی؛

مورد مشکوکی از بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند گفت: تاکنون موردی از شیوع این بیماری در خراسان جنوبی گزارش نشده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، کامبیز مهدیزاده معاون بهداشتی دانشگاه  علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در چند استان کشور اظهار داشت: تاکنون موردی از شیوع این  بیماری در خراسان جنوبی گزارش نشده است.

این بیماری در سال های اخیر در استان‌های مختلف کشور و همچنین در استان خراسان جنوبی مشاهده شده که بیشترین موارد مشاهده شده مربوط به سیستان و بلوچستان بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند گفت: تب کریمه کنگو  بیماری حاد و ویروسی خونریزی دهنده قابل انتقال از حیوان به انسان است که به صورت ناگهانی آغاز شده و در صورت تشخیص ندادن و درمان نکردن موجب مرگ حدود 10 تا 40 درصد از بیماران می‌شود.

مهدیزاده با بیان اینکه بیماری در دام‌ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده ، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام می ماند بیان کرد: راه‌های انتقال بیماری شامل تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه و دام آلوده در زمان ذبح ، گزش کنه یا دستکاری و له‌کردن آن ، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون مورد مشکوک به تب خونریزی دهده کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است گفت: با توجه به فصل تکثیر کنه‌ها که معمولا" در بهار و تابستان است، احتمال بروز موارد بیماری دور از انتظار نخواهد بود‌.

 وی تصریح کرد: در سال قبل 10 مورد بیمار مشکوک  به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان مورد بررسی قرار گرفتند که پس از ارسال نمونه آزمایشگاهی کلیه موارد از نظر ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو منفی بود‌.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.