قطع روابط دیپلماتیک تعدادی از کشورهای عربی با قطر، هواپیمایی این کشور را با یک مشکل بسیار بزرگ روبه‌رو کرده است.

این نقشه نشان می‌دهد هواپیمایی قطر به چه دردسر بزرگی افتاده است!+ نقشهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بیزنس اینسایدر، با قطع روابط بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با قطر به اتهام حمایت دوحه از تروریسم، این کشورها همه پروازهای ورودی و خروجی خود به قطر را نیز متوقف کردند. 

برای "هواپیمایی قطر"، دسترسی نداشتن به آسمان‌ بحرین، امارات و عربستان سعودی می تواند یک مشکل بسیار بزرگ قلمداد شود و اثرات زیان‌باری بر این شرکت بگذارد؛ زیرا قطر یک کشور کوچک است و بخاطر همین اندازه کوچک، حریم هوایی بسیار ناچیزی هم دارد.

مرکز حمل و نقل هوایی "سی ای پی ای" در گزارشی اعلام کرد: از دست دادن حریم‌های هوایی عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی می تواند هواپیمایی قطر را به شدت با مشکل روبرو کند. حریم هوایی بحرین بخش زیادی از آسمان اطراف قطر را تشکیل می دهد. قطر از جنوب هم با عربستان سعودی هم مرز است و امارات متحده عربی نیز در مرز شرقی این کشور قرار دارد. 

هواپیمایی قطر تاکنون به درخواست بیزنس اینسایدر برای بیان اینکه چگونه این مشکل هوایی مهم را حل خواهد کرد، واکنشی نشان نداده است.

در دو دهه گذشته، هواپیمایی قطر به یکی از بهترین خطوط هوایی بین‌المللی در جهان تبدیل شده است و در سال 2015، وبسایت "اسکای ترکس" از آن به عنوان بهترین هواپیمایی جهان یاد کرد.

این نقشه نشان می دهد قطر به چه دردسر بزرگی افتاده است!+ نقشه

در نقشه بالا، حریم هوایی 4 کشور همسایه قطر (شامل ایران، بحرین، عربستان و امارات متحده عربی) با رنگهای مختلف نشان داده شده است. با توجه به بستن شدن آسمان بحرین، عربستان و امارات به روی قطر، ظاهرا پروازهای این کشور به اکثر نقاط جهان از این پس در صورت توافق با بحرین که تقریبا حریم هوایی آن را محاصره کرده است، تنها از طریق عبور از آسمان ایران امکان‌پذیر است که این مسئله نیز هزینه‌های گزافی را به این کشور به دلیل طولانی شدن مسیر پروازی هواپیماها به آفریقا و خاورمیانه تحمیل خواهد کرد.

البته بحرین و امارات با وجود آنکه می‌توانند از فرود هواپیماهای قطری در خاک خود جلوگیری کنند، به موجب توافق خدمات هوایی بین‌المللی که هر دو آن را امضا کرده‌اند نمی‌توانند آسمان خود را به روی یک کشور امضاکننده دیگر (قطر) ببندند.

اما عربستان به این دلیل که این توافق را امضا نکرده است، قانونا می‌تواند هواپیماهای قطری را به حریم هوایی خود راه ندهد.

با این حال، حتی اگر بحرین و امارات با عبور هواپیماهای قطری از حریم هوایی خود موافقت کنند، به دلیل محدود شدن حریم هوایی مجاز برای تردد هواپیماهای قطر، هواپیمایی این کشور با ترافیک هوایی سنگینی در محدوده مجاز مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
علی
۱۶:۳۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
محاسبه عوارض ناوبري براي پروازهاي بين المللي در آسمان ايران :

0.00406 دلار آمريكا براي هر 1000 كيلو گرم وزن هواپيما در يك كيلومتر .


وزن ارباس 380 = حدود 500 تن

فاصله هوايي تبريز - زاهدان = 1620 كيلومتر

0.00406 * 500 * 1620 = 3288 دلار آمريكا*165000=542520000دلار درآمد سالانه ایران از هواپیمایی قطر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
قطر بیاد طرف ما خودمون ترتیب سعودیا رو میدیم . باس ویزا بین ایران و قطر جم بشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۴۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
این نقشه چرا اینجوریه؟؟
چرا بحرین جایی که اصلا بهش ربطی نئاره حریم هوایی داره؟؟
آبهای آزاد پس چی شدند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
دقیقا سوال من هم همین بود!
آخه اصلا اگر از نظر وسعت سرزمینی هم بخواهیم حساب کنیم، بحرین چقدر وسعت داره، قطر چقدر وسعت داره!
آخرین اخبار