شورای عالی انقلاب فرهنگی در بررسی سند ۲۰۳۰ تاخیر داشته است/ بی نیازی آموزش کشور به اسناد بیگانه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند ۲۰۳۰ نمی‌تواند در آموزش و پرورش کشور با وجود اسناد بالادستی جای گیرد.

سند2030 از دیدگاه سکولار پذیرفتنی است/عدم نیازمندی آموزش کشور به اسناد بیگانه
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود محمدی عراقی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نود  و چهارمین جلسه شورا با موضوع ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در وصیت‌نامه امام خمینی (ره) فقط ۲ موضوع تکرار شده و آن هم مسئله تعلیم و تربیت است که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع بوده و سند ۲۰۳۰ نیز به اندازه‌ای اهمیت دارد که مقام معظم رهبری شخصا به آن ورود کرده‌اند.

وی بیان کرد: ابلاغ سند ۲۰۳۰ از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها بیش از یک سال و نیم می‌گذرد و این سند به تازگی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است که مقام معظم رهبری حق دارند که شورا را مورد عتاب قرار دهند، زیرا با تاخیر به موضوع وارد شده‌ایم و هنوز هم به نتیجه نرسیده‌ایم.

محمدی عراقی افزود: سند ۲۰۳۰ مورد تذکر مقام معظم رهبری قرار گرفته و ما امروز جلسات مختلف ستاد نقشه جامع علمی کشور، از دی ماه ۹۵ تاکنون را بررسی کردیم که در جلسات مداوم در رابطه با این سند اعلام نگرانی کرده بودیم و تناقضات سند ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی نظام بارها اعلام شده بود. 
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بنابراین این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است طبعا باید به این سند از نگاه دیگری بپردازیم چرا که این موضوع به میلیون ها دانش آموز، ّدانشجو و اساتید مربوط می شود.
 
وی تصریح کرد: در واقع موضوع این سند فراتر از کلمات و جملات خاص است آنچه مهم تر بوده این مساله است که ما باید ببینیم نظام آموزش و پرورش در حقیقت براساس چه اصولی باید برنامه ریزی شود؟
 
محمدی عراقی افزود: موضوع سند ۲۰۳۰ فراتر از مسئله کلمات و عباراتی مانند تساوی جنسیتی و این مسائل است، مهمتر از اینها آن است که ما ببینیم نظام آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت بر اساس چه اصول و مبانی و تفکری باید برنامه‌ریزی شود. 

وی ادامه داد: طبیعتا کشورهایی در یونسکو حرفی برای گفتن دارند که دارای تمدن فرهنگی غنی باشند؛ بنابراین کشور ما در یونسکو یک سر و گردن بالاتر از کشورهای غربی است و در زمینه این سند باید ببینیم مبنای فکری آن چیست؟
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: رهبر انقلاب تاکید کرده‌اند که ما در درجه اول باید برای اجرای چنین اسنادی در تمام جهان مخالفت کنیم و اگر نتوانستیم حداقل در کشور خودمان آن را اجرا نکنیم.
 
وی گفت: در واقع اگر دیدگاه ما لیبرال یا سکولارم باشد این سند قابل توجه و قبول است.
 
محمدی عراقی اظهار کرد: در آخرین جلسه‌ای که با حضور مدیرکل یونسکو در ایران برگزار شده بود به این مساله تاکید شد که اگر یک بند سند ۲۰۳۰ مغایر با اسناد بالادستی باشد اجرای سند باید متوقف شود.
 
وی تصریح کرد: سند ملی آموزش ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامه‌­ریزی یونسکو تصویب شد که حاوی نکات قابل تأملی است و تصویب‌نامه هیئت وزیران به‌امضای معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ شد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سند ملی آموزش و پرورش در ایران نمی تواند ۲ سند باشد ما باید یک سند به عنوان سند ملی برای آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت داشته باشیم، ما سندهای بالادستی داریم و می‌دانیم باید در زمینه‌های آموزش، پرورش، اخلاق، سبک زندگی چکار کنیم بنابراین احتیاج به این سند وجود ندارد.  
 
وی گفت: در حال حاضر ۲ نظام تربیتی وجود دارد که یک نظام سکولار و لیبرال نامیده می‌شود و دیگری نظام تربیت دینی مبتنی بر خداپرستی است، به طوریکه ما اعتقاد داریم پیامبرانمان هم معلم بودند و کلاس درس را با نام خدا آغاز می‌کنیم، ولی این مسئله با نظام سکولار سازگار نیست و چه بسا آنها می‌گویند که این مسئله با حقوق بشر هم سازگاری ندارد.

محمدی عراقی در ادامه با اشاره به تصویب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش عنوان کرد: با وجود سند تحول آموزش و پرورش، معاون اول رئیس‌جمهور سال گذشته سند ۲۰۳۰ را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد و کارگروهی متشکل از یک ۲۱ عضو تشکیل دادند که در میان اعضا از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی دعوت نشد.

وی بیان کرد: تهیه سند ملی ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران براساس سند آموزش سازمان ملل و با هدایت و نظارت دفتر یونسکو با فرموده مقام معظم رهبری که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اتاق فرمان فرهنگی کشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه­‌های کشور باشد منافات دارد، باید ساختاری که برای چارچوب عمل ملی سند آموزش ۲۰۳۰ در تصویب‌نامه هیئت وزیران در نظر گرفته شده شبیه ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اعتبار این سند در حدی است که به‌محض تصویب آن همه دستگاه‌­های دولتی موظف به اجرا می­‌شوند، عنوان کرد: در واقع در این سند موضوعات خوبی هم آورده شده ولی در بعضی از مباحث این سند نقض وجود دارد و یکی از مهم ترین تناقضات بنیادی این است که با مبنای فرهنگی و اعتقادی ما مغایرت دارد کهاین سند بسیار مهم است و می تواند سالها در زمینه تعلیم و تربیت ما سیاست گذاری کند.  
 
وی با اشاره به اینکه در این سند موضوعاتی از قبیل بحث‌های مربوط به همجنس‌ بازی و مسائل دیگر وجود دارد که نشان از  به رسمیت شناختن اینگونه افراد است، گفت: این مسائل خلاف هنجارهای کشورهای اسلامی محسوب می شود.
 
محمدی عراقی ادامه داد: مگر در آموزش و پرورش ما تبعیض جنسیتی وجود دارد که حالا با پیروی از سند دیگری تبعیض را برداریم؟ مگر اکثریت خروجی دانشجویان ما دختران نیستند؟ مگر خانم‌ها در تدوین سند تحول آموزش و پرورش نقش نداشتند؟ مشکل ما این است که در تدوین کتب درسی و تربیت معلمان‌مان آنچنان که باید کار‌ها را درست انجام نمی‌دهیم. به طوریکه حتی معلمان ما نیز نخستین منتقدان نظام تعلیم و تربیت هستند.

وی با بیان اینکه در سند ۲۰۳۰ مطالب خوبی هم وجود دارد منکر نمی‌شویم، ولی این سند نقص دارد و مهم‌ترین نقص آن این است که اگر نگوییم نسبت به موازین ما مغایرت دارد حداقل خنثی است، عنوان کرد:‌ ما نمی‌توانیم از ارزش‌هایی مانند خداباوری و ایمان که فرهنگ و اصول ماست صرف نظر کنیم اگر نام این کار آزادی است بگذارید بگویند ما مخالف آزادی هستیم. ولی در واقع ما معتقدیم که توحید عین آزادی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما نباید در برابر ایسم‌های غربی خود را ببازیم، ما وارث تمدن چند هزار ساله ایران و اسلام هستیم ما پدران و مادرانی می‌بینیم که اگر احیانا خودشان اهل مذهب نیستند می‌خواهند فرزندشان در یک مدرسه مذهبی تعلیم ببیند؛ بنابراین کشورهای مسلمان می‌تواند نظام تعلیم و تربیت بر اساس موازین اسلامی داشته باشند.

وی گفت: عقلانیت عین دیانت ماست و ما افتخار می‌کنیم که در قرآن بیش از ۳۰۰ آیه در رابطه با تعلق آمده است.

محمدی عراقی تاکید کرد: تمام معلمان باید سند ۲۰۳۰ را مطالعه کرده و اجازه نقد داشته باشد، بی‌دقتی در رعایت قانون یکی از ایرادات این سند است، البته من تعبیر دور زدن قانون را نمی‌پسندم، ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید زودتر مطلع می‌شد تا موضوع را بررسی می‌کرد که چارچوب عمل سند ۲۰۳۰ باید با سند تحول آموزش و پرورش روشن شود و اگر منطبق نبود آن را نپذیریم.

وی افزود: می‌گویند برای سند ۲۰۳۰ بند تفحص وجود دارد، باید مشخص کنیم که کجا‌ها تفحص داریم، ما اگر بخواهیم فرهنگ ایرانی اسلامی را دور بریزیم بی‌فرهنگ می‌شویم، مگر می‌توانیم حافظ و سعدی را دور بریزیم؟ البته در حال حاضر دانش‌آموزان زمانی که از دبیرستان خارج می‌شوند به خوبی این شاعران را نمی‌شناسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: گفته بودند درس شهید فهمیده از کتاب‌ها حذف شده است که بعدا اعلام کردند از کتابی به کتاب دیگر منتقل شده بنابراین ما باید از روی علم قضاوت کنیم، ما باید با قدرت با سازمان‌های بین‌المللی گفت‌وگو کنیم، ولی بدون انفعال عقاید خودمان را مطرح کنیم.

وی گفت: امیدواریم زحماتی که روی سند ۲۰۳۰ می‌کشند روی سند تحول انجام دهند، مشکلی ندارد که هر کجا علم خوبی داشته باشد ما یاد بگیریم حتی اگر ۲۰۳۰ هم بحث خوبی داشته باشد یاد می‌گیریم، ولی باید ذیل اسناد و موازین خودمان از آن استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد: همه باهم باید دست به دست هم دهیم تا این سند بنیادین تحول آموزش و پرورش را با کمک معلمان به بهترین وجه اجرایی کنیم.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پوریا مرسلی
۰۰:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
بعضیا دیگه دارن فرهنگ ودین مارومیبرن زیرسوال!
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۷:۴۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
عجب آیا اسلام خودش را و روش تربیت وتعلیم ندارد که از کشورهای اروپای میخواهیم سند تعلیم وتربیت تحویل بگیریم .هر چه امام خامنه ای گفته همان باید شود مسئولین گوش به فرمان حضرت آقا باشند نه گوش به فرمان اروپایا
آخرین اخبار