سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد

قصه فعالیت موسسات اعتباری که با نرخ‌های سود بالا سپرده‌های مردم را جذب کرده و نظم بازار پولی کشور را به هم ریخته‌اند سری دراز دارد که منجر به بلاتکلیفی بسیاری از سپرده گذاران این موسسات شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،اواخر اسفندماه سال گذشته،موسسه  اعتباری آرمان در وب سایت خود با درج خبری با عنوان "مژده به مشتریان ارجمند" اعلام کرد که "ریاست محترم بانک مرکزی در مورخ بیست و یکم اسفند ماه سال 1395 در پی نوشت نامه سرپـرست محتــرم مـوسسه اعتباری آرمان به ایشان، ضمن تایید و تاکید مجدد بر ادغام دو مـوسسه اعتبــاری آرمـــان و توسعه دستور ارجاع موضوع برای تصویب ادغام به شورای پول و اعتبار را صادر کردند."

اما پیام های مخاطبان خبرگزاری ها نشان از این دارد که موسسه آرمان سپرده های مردم را بلوکه کرده است، سپرده گذارانی که برای دریافت سپرده های به شعب این موسسه مراجعه کرده اند با پاسخ های عجیبی از سوی مسوولان روبه رو شده اند، پاسخ هایی نظیر اینکه "شعبه هزار تومان هم پول ندارد"، "در حال ادغام با موسسه توسعه هستیم و به همین منظور پول ها را نزد بانک مرکزی سپرده کرده ایم"، "اعتباری برای بازپرداخت سپرده ها نداریم" و ... رو به رو می شوند.

آیا بانک مرکزی و مسوولان نظارتی بانک و شورای پول و اعتبار از برخورد این موسسه با سپرده گذاران خود اطلاع دارد که نسبت به مژده این موسسه به مشتریان خود سکوت کرده است؟ و آیا دریافت مجوز صرفا با سپرده کردن پول مردم نزد بانک مرکزی برای کسب حداقل شرایط لازم برای دریافت مجوز، زمینه ایجاد موسسه ای دیگر مانند کاسپین که اتفاقا مجاز بوده و پول مردم را پس نمی دهد، فراهم نمی کند.

لازم به ذکر است، در حال حاضر چندین تعاونی اعتباری مانند تعاونی اعتباری البرز و وحدت ایرانیان، با نام موسسه اعتباری آرمان فعالیت می کنند که ظاهرا بلوکه کردن سپرده های مردمی هم اکنون مربوط به سپرده های نزد شعب تعاونی البرز ایرانیان است.

گفتنی است؛ در سایت اینترنتی این موسسه هیچ اطلاعاتی ثبت نشده است و حتی صفحه "درباره ما" موسسه اعتباری آرمان هم خالی است.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بانک مرکزی درخواست کرد بانک مرکزی پاسخگوی سپرده‌گذاران این موسسه باشد.

تجمع سپرده‌گذاران سرگردان موسسه آرمان

سپرده‌گذاران موسسه آرمان که از تجمیع ۲ تعاونی وحدت و البرز ایرانیان تشکیل شده بعد از انتشار اطلاعیه‌ای از سوی موسسه اعتباری توسعه مبنی بر منتفی شدن ادغام این تعاونی‌ها، مقابل شعب وحدت و البرز ایرانیان در شهرهای اهواز، دهلران، رباط‌کریم و ملارد ،خرم آباد و چند شهر دیگر کشور تجمع کردند. 

«وطن‌امروز» در گزارش روز 6 خردادماه خود به بانک مرکزی هشدار داد تکلیف موسسات و تعاونی‌های اعتباری را که نه از بانک مرکزی مجوز دارند و نه از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود، روشن کند، چرا که صدها هزار سپرده‌گذار هم‌اکنون در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برند. 

۲ سال پیش سپرده‌گذاران میزان و ثامن‌الحجج سرگردان شدند، سال گذشته سپرده‌گذاران کاسپین بلاتکلیف ماندند و گویا امسال نوبت سپرده‌گذاران آرمان است.

 مشخص نیست سپرده‌گذاران در دیگر بانک‌ها و موسساتی که نام آنها در سایت بانک مرکزی نیست و برخوردی هم با آنها صورت نمی‌گیرد چه سرنوشتی خواهند داشت. 

موسسه آرمان 34شعبه در استان خوزستان دارد و که 14 شعبه آن در اهواز است و در تاریخ 6 خردادماه سال جاری سپرده‌گذاران آرمان در اهواز تجمع بزرگی داشتند و این تجمع موجب ترافیک در داخل این کلانشهر شد.

با توجه به اعلام ورشکستگی این صندوق، سپرده‌گذاران به یکباره با مراجعه به شعبه این موسسه در بیشتر شهرستان‌های استان خوزستان خواستار برداشت وجه از حساب‌های خود شدند و نظر به اینکه مسؤولان این بانک‌ها و برخی مسؤولان استانی در هفته گذشته اعلام کرده بودند مطالبات سپرده‌گذاران شنبه پرداخت خواهد شد، باز هم مراجعه این افراد به شعب این موسسه نتیجه‌ای در بر نداشت و در برخی شهرستان‌ها تجمعات ادامه پیدا کرد. 

با این حال برخی شهروندان خوزستانی صبح دیروز با تجمع در استانداری این استان خواستار ورود استاندار به این مساله و بازپس‌گیری مبالغ سپرده شده در این صندوق بودند.

 این در حالی است که در شهرستان ایذه نیز تجمع برای ساعاتی باعث ایجاد ترافیک در خیابان منتهی به محل این موسسه شد. با توجه به این تجمعات، استاندار خوزستان مجبور به واکنش شد. 

شریعتی در اظهاراتی عجیب اعلام کرد مردم آن زمان که سود زیادی از این موسسه می‌گرفتند باید فکر این روز را هم می‌کردند! 

استاندار خوزستان گفت: ساعت یک بامداد امروز با حیدری، معاونت نظارت بانک مرکزی تماس گرفته و به صورت جدی خواستار حل مشکل مردم شدم. 

همچنین با نماینده شعب موسسه توسعه آرمان جنوب غرب کشور صحبت کردم و گزارش‌های آنها نیز به من ارائه شد. مسؤولان موسسه، قوه قضائیه و نیروی انتظامی جلسه دارند و اعلام کردند نتیجه برگزاری جلسه و جمع‌بندی را به ما اعلام می‌کنند. 

شریعتی اظهار کرد: یک ماه قبل با رئیس بانک مرکزی صحبت کرده بودم و اعلام کردم برخی از این مؤسسات مجوز ندارند حالا این یک مؤسسه منظور نیست. 

وی گفت: اطلاعیه‌های بسیاری نسبت به مجوزدار نبودن این مؤسسات صادر می‌کنیم ولی کسی به آن اهمیتی نمی‌دهد. این مؤسسات از برخی ارگان‌ها مجوز دریافت می‌کنند و تابلوی خود را بالا می‌برند. 

هم‌اکنون مدیریت موسسه آرمان در خوزستان و ایلام متفاوت است و موسسه آرمان در خوزستان مشکلی ندارد و مطالبات سپرده‌گذاران موسسه کاسپین نیز تا سقف 20 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

یک هفته پس از انتشار اظهارات شریعتی فرماندار خوزستان خبری دیگر موجب غافلگیری و سردرگمی سپرده گذاران مبنی بر "حساب مشتریان موسسه اعتباری توسعه روز شنبه هفته آینده باز می شود" شد.

محمد حسن کجباف معاون فرماندار شوشتراظهار کرد: مشتریان موسسه توسعه در شوشتر به دلیل اینکه حساب های آن ها مسدود شده بود،امروز در مقابل این موسسه تجمع کردند.

وی با بیان اینکه فعالیت سیستم های این موسسه در روز چهارشنبه متوقف شد گفت:بانک مرکزی به دلیل محافظت از حساب مردم و جلوگیری از اختلاس احتمالی حساب مشریان این موسسه را مسدود کرد.

معاون فرماندار شوشتر افزود: با رایزنی هایی که توسط استاندار خوزستان با بانک مرکزی انجام گرفت روز شنبه ششم خرداد حساب مشتریان مجدد باز می شود.

بنا بر این گزارش مشتریان این موسسه در شهرهای گتوند، شوشتر، اندیمشک و شوش به نشانه اعتراض به دلیل مسدود شدن حساب های خود مقابل شعب این موسسه تجمع کردند.

وعده موسسه اعتباری توسعه (آرمان/فردوسی/وحدت)در لرستان محقق نشد و سپرده گذاران 7 خردادماه هم مقابل شعبات این موسسه در شهر های استان تجمع کرده اند.

سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛وعده موسسه اعتباری توسعه (آرمان/فردوسی/وحدت) در لرستان محقق نشد و سپرده گذاران هفتم خردادماه سال جاری هم مقابل  شعبات این  موسسه فرمانداری ها و استانداری ها در شهر های استان تجمع کرده اند. 

دیدار استاندار لرستان با رئیس کل بانک مرکزی

هوشنگ بازوند روز 16 خرداد ماه سال جاری در دیدار با سیف رییس کل بانک مرکزی خواستار همکاری و مساعدت ایشان در برگشت سپرده های مردم لرستان نزد موسسه آرمان شد.

استاندار لرستان با اشاره به قول مساعد رئیس کل بانک مرکزی برای پی گیری حل مشکل سپرده گذاران موسسه توسعه( آرمان) افزود:  رئیس کل بانک مرکزی قول داد با هماهنگی دستگاه قضایی هم نسبت به رفع بلوکه شدن اعتبارات این موسسه و هم حل مشکل سپرده گذاران از طریق ورود به دیگر داراییهای آن اقدام لازم در اسرع وقت صورت می گیرد تا سپرده گذاران در آینده ی نزدیک به پولشان برسند.

هوشنگ بازوند  به سپرده گذاران هم استانی اطمینان داد تا حصول نتیجه نهایی و رسیدن مردم به سپرده هایشان پی گیر این موضوع مهم خواهد بود.

موضوع موسسه آرمان از سوی استانداری در حال پیگیری است

به دنبال شایعه ورشکستگی موسسه اعتباری توسعه (آرمان) هر روز در بسیاری از شهرهای لرستان سپرده‌گذاران این موسسه با تجمع در مقابل شعب این بانک خواستار بازپس‌گیری سپرده‌های خود هستند .

سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد

این تجمعات در شهر خرم‌آباد مرکز لرستان بیشتر به چشم می‌آید و مردم خواهان تعیین تکلیف هر چه سریعتر سپرده‌های خود هستند.

پرداخت نشدن سپرده‌ها از سوی موسسه آرمان کمبود نقدینگی اعلام شده است

در این رابطه یکی از سپرده‌گذاران گفت: در اسفندماه گذشته مطلع شدیم که قرار است نام موسسه تغییر یابد به همین منظور مقداری از سپرده خود را از بانک دریافت کردم و مابقی را به اصرار رئیس شعبه در بانک گذاشتم.

ویسی اضافه کرد: ظهر روز سه‌شنبه  اتفاقی از کنار بانک عبور و متوجه تجمع مردم شدم که پس از جویا شدن موضوع، سپرده‌گذاران ادعا کردند که این موسسه ورشکست شده است.

سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد

یکی دیگر از سپرده‌گذارن می‌گوید: علت پرداخت نکردن سپرده‌ها از سوی این موسسه کمبود نقدینگی اعلام شده است.

حسین امرایی گفت: بانک از دادن سپرده‌های مردم سرباز زده و آن را به روزهای آینده موکول کرده است.

یکی دیگر از سپرده‌گذاران گفت: برای دریافت پول خود به  به یکی از  شعب موسسه  مراجعه کرده‌ام اما مسئول باجه گفت هزار ریال پول در شعبه نداریم و به خاطر ادغام، پول‌ها نزد بانک مرکزی سپرده شده و در حال حاضر ریالی برای بازپرداخت سپرده‌ها نداریم.

وی گفت: هنگامی‌که با این مساله مواجه شدم با چندین نفر از مشتریان بانک اقدام به اعتراض کردیم و این امر منجر به تجمع همه سپرده‌گذاران در شعبه مرکزی بانک شد.

بزودی مشکل سپرده‌گذاران حل خواهد شد

در این‌باره دکتر حبیب‌الله خجسته پور معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: در مورد موسسه آرمان (توسعه) تاکنون چندین جلسه شورای تامین با حضور معاون امور شعب کشور این موسسه و نیز مسئول پیگیری حل مشکلات سپرده ‎ گذاران تشکیل شده و در همین راستا دو پیشنهاد به شورای امنیت کشور داده شده است.

وی گفت: پیگیری اجرای تعهدات موسسه آرمان توسط یکی از بانک‌ها یا موسسات مالی معتبر و آزاد شدن بخشی از سپرده‌های موسسه جهت پرداخت مطالبات مردمی از جمله این دو پیشنهاد است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: حاصل این جلسات و پیگیری‌ها، اظهار نظر مسئولین کشوری از جمله سخنگوی دولت بوده که اعلام کردند بزودی مشکل سپرده‌گذاران حل خواهد شد.

موضوع موسسه آرمان از سوی استانداری در حال پیگیری است

قاضی سعید رازانی دادستان مرکز لرستان نیز گفت: برای حل مشکل موسسه آرمان در شورای تامین استان حضور داریم.

وی ادامه داد: چون این مساله مالی و اجرایی است و اصولا بانک‌ها و موسسات مالی زیر نظر بانک مرکزی بوده موضوع به قوه مجریه مربوط است و در لرستان از طریق استانداری پیگیری می‌شود.

اخذ مجوز برخی مؤسسات مالی در دولت نهم و دهم مردم را گرفتار کرده‌اند

در این رابطه هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز گفت: برخی مؤسسات مالی و اعتباری که در دولت نهم و دهم مجوز گرفته بودند امروز مردم را گرفتار کرده‌اند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی موسساتی از این دست سیاست غلط اقتصادی بوده که مشکل آن گریبانگیر دولت است.

سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد

استاندار لرستان با اظهار رضایت از عملکرد بانک‌های استان، تصریح کرد: البته برخی تولیدکنندگان از بانک‌ها گلایه‌مند هستند که این موضوع مربوط به مدیر نیست و ساختار بانک بوده و بهتر است که این ساختار اصلاح شود .

وی با بیان این‌که اقتصاد لرستان از کشور جدا نیست، اضافه کرد: اقتصاد کشور بانک‌محور است و اگر بانک‌ها کمک نکنند، تغییری در اقتصاد رخ نمی‌دهد. اکثر سرمایه‌گذاران استان توقع دارند که 60 درصد منابع را از طریق بانک‌ها تأمین کنند.

استاندار لرستان با بیان این‌که یکی از چالش‌های پیشِ رو بیکاری است، تاکید کرد: کل کشور با این چالش مواجه است و مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای بر این موضوع دارد و با توجه به شعار امسال که تولید و اشتغال بوده، نیازمند اتخاذ شدن سازوکار مناسب است.

22 هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه برای سرمایه‌گذاری در استان تنظیم شده است

بازوند گفت: یکی از شاخص‌های یک مدیر انقلابی این است که بتواند تسهیل‌گر خوبی برای کارآفرینان باشد و امیدواریم با همین رویکرد بحث اشتغال را دنبال کنیم.

نماینده عالی دولت در استان  با بیان این‌که سالیانه علاوه بر این‌که حدود 10 تا 12 هزار نفر جویای کار داریم، انباشتی از بیکاری هم وجود دارد و هرچه برنامه‌ریزی می‌کنیم بیکاری از بین نمی‌رود و با این‌که کار سختی است اما بانک‌ها با سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌توانند کمک کنند، یادآور شد: 22 هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه برای سرمایه‌گذاری در استان تنظیم شده است و انتظار داریم بانک‌ها برای تحقق آن تلاش کنند.

با وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی در مورد موسسه آرمان صحبت شده است

مجید کیان‌پور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس نیز با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده در موسسه اعتباری آرمان و تجمع برخی از مردم مقابل درب این موسسه و استانداری‌ها، اظهار کرد: برای رفع این مشکل پیگیری کرده‌ایم و با وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی صحبت کرده‌ و خواستار رفع مشکل شده‌ایم. ما هم نگرانی مردم را درک می‌کنیم و به دنبال این هستیم که به مطالبات‌شان از این موسسه برسند.

سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد

وی با بیان این‌که بانک مرکزی باید نظارت بیشتری روی موسسات مالی و اعتباری داشته باشد و هر موسسه‌ای خط مشی بانک مرکزی را رعایت نکرد باید با آن برخورد کنند، تأکید کرد: این موسسات با سود نامتعارف و خارج از سیاست‌های بانک مرکزی برخی مواقع مشکل‌های عدیده‌ای ایجاد می‌کنند.

بانک مرکزی موسسات غیرمجاز را منحل کند

کیان‌پور اضافه کرد: بانک مرکزی می‌تواند این موسسات غیرمجاز را منحل کند و یا براساس قانون به آنها مجوز فعالیت بدهد و نکته مهم دیگر این است که باید خط‌مشی یکسان در سیستم بانکی، مالی اعتباری کشور حکم‌فرما باشد.

این نماینده مجلس با تأکید بر این که شرایط باید به گونه‌ای باشد که مردم ضرر نکنند، افزود: مردم که اطلاع ندارند این موسسات مجوز دارند یا نه، وقتی سر در ساختمان‌ها تابلو نصب شده و کسی هم مانع فعالیت آنها نمی‌شود.

درست است که بانک مرکزی بارها اعلام کرده مردم در موسسات فاقدمجوز سپرده‌گذاری نکنند اما وقتی جلوی فعالیت گرفته نشود چنین مشکلاتی پیش می‌آید.

وی پیشنهاد کرد، مردم توجه بیشتری به هشدار و سیاست‌های بانک مرکزی داشته باشند و برای سود بیشتر کاری نکنند که با مشکل و نگرانی مواجه شوند.

کیان‌پور در پایان گفت: تقاضای من از دولت تشکیل کارگروه و تعیین تکلیف موسساتی است که از سیاست‌های بانک مرکزی تبعیت نمی‌کنند و باید مطابق قانون با آنها برخورد شود.

سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد

مشکل ایجاد شده تنها مختص لرستان نیست و در استان‌های خوزستان، ایلام ، البرز، بوشهر و ...  نیز مشاهده شده و نیاز است بانک مرکزی از فعالیت موسسات و تعاونی‌های اعتباری فاقد مجوز جلوگیری کند.

واکنش دادستان رباط کریم

در شهرستان رباط‌کریم استان تهران نیز پنجم خردادماه سال جاری تجمعی صورت گرفت و نماینده سپرده‌گذاران جلسه‌ای با مسؤولان برگزار کرد. 

در این باره خبرگزاری میزان گزارش داده به دنبال تجمع جمعی از سپرده‌گذاران موسسه مالی- اعتباری آرمان در شهرستان رباط‌کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم‌پور، دادستان این شهرستان از پیگیری جدی این پرونده و رسیدگی به وضعیت مالباختگان خبر داد. 

جمعی از مالباختگان موسسه مالی - اعتباری آرمان در شهرستان رباط‌کریم به نشانه اعتراض مقابل این موسسه تجمع کرده و خواستار تعیین‌تکلیف وضعیت سپرده‌های‌شان شدند. 

به دنبال تجمع جمعی از این سپرده‌گذاران، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم‌پور، دادستان رباط‌کریم از پیگیری جدی این پرونده و رسیدگی به وضعیت مالباختگان خبر داد. 

دادستان رباط‌کریم تصریح کرد: موسسه اعتباری آرمان بیش از ۵ هزار عضو دارد و تلاش دستگاه قضایی بر این است که وضعیت سپرده‎گذاران از طریق مذاکره حل و فصل شود.

 وی ادامه داد: در دادسرای رباط‌کریم با حدود ۲۰ نفر از نمایندگان سپرده‌گذاران موسسه آرمان جلسه‎ای با حضور رئیس دادگستری این شهرستان برگزار و اجماع حاصل شد که پرونده به صورت غیر قضایی و با تزریق پول از بانک مرکزی حل و فصل و از طریق مذاکره، حقوق مردم به آنها بازگردانده شود. 

حجت‎الاسلام والمسلمین قاسم‌پور در پایان تصریح کرد: طبق گفته فرماندار شهرستان رباط‌کریم در جلسه شورای تامین، مقرر شد بانک اقتصاد نوین به عنوان پشتیبان موسسه آرمان ودیعه‏‌ها و سپرده‎های مردم را بتدریج پرداخت کند.

ضرب‌الاجل مجلس به بانک مرکزی

پورابراهیمی از ارجاع پرونده کاسپین به قوه قضائیه با تعیین تکلیف نشدن آن از سوی بانک مرکزی خبر داد. 

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس درباره پرونده موسسه اعتباری کاسپین، گفت: این کمیسیون از ابتدای مشکل سپرده‌گذاران کاسپین با تشکیل جلسات مستمر با مسؤولان مربوط در تلاش برای رفع آن بوده است. 

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه ورود مجلس به پرونده کاسپین از حیث انجام‌وظیفه نظارتی بوده است، افزود: با توجه به اینکه اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی درباره تعیین‌تکلیف کاسپین از نظر نمایندگان کافی نبوده، برگزاری نشستی دیگر برای بررسی برنامه‌ها درباره ساماندهی این موسسه و موسسات مشابه آن در هفته جاری برگزار خواهد شد. 

وی ادامه داد: در صورتی که تا پایان هفته جاری بانک مرکزی برنامه مشخص و زمانبندی شده در چارچوب ضوابط و قوانین برای ساماندهی بازار غیر متشکل پولی و مالی ارائه نکند، کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست اعمال ماده ۲۳۶۶ در این باره را خواهد داد. 

پورابراهیمی ادامه داد: با توجه به اینکه مجلس نمی‌تواند به صورت مستقیم به برخورد با موسسات مالی غیرمجاز بپردازد، اعمال ماده ۲۳۶۶ آیین‌نامه را در دستور کار خود قرار داده تا با همکاری قوه قضائیه این مهم پیگیری شده و سپرده‌گذاران به حقوق خود برسند.

 وی افزود: اقدامات انجام شده در قبال بازار غیرمتشکل پولی پاسخگوی تعهدات بانک مرکزی درباره مواجهه با این بازار نیست. 

نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بانک مرکزی در گزارشی که تا پایان هفته جاری باید به کمیسیون اقتصادی مجلس تقدیم ‌کند باید به نحوه تسویه، حدود و رقم سپرده‌ها و همچنین چگونگی احقاق حقوق مردم در این موسسات اشاره کند. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کم شدن از سپرده‌های مردم در موسسه کاسپین و همچنین برخی زمزمه‌ها درباره کاهش نرخ سود آنها از مواردی است که باید از سوی بانک مرکزی تعیین‌تکلیف شود.

واکنش موسسه آرمان(تعاونی البرز ایرانیان) به یک خبر

موسسه اعتباری آرمان از روال عادی روند پرداخت پول به سپرده گذاران موسسه اعتباری آرمان خبر داد.

پیرو درج خبری با عنوان "موسسه آرمان(تعاونی البرز ایرانیان) هم سپرده‌های مردم را بلوکه کرد" در تاریخ چهاردهم فروردین ماه جاری ، روابط عمومی این موسسه توضیحات زیردر اقتصاد آنلاین را منتشر کرده است:"روند پرداخت پول به سپرده گذاران موسسه اعتباری آرمان متناسب با روال عادی جریان دارد.

سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد

متاسفانه انتشار برخی اخبار غیر واقعی در استان ایلام در سال گذشته منجر به مراجعه غیر متعارف سپرده گذاران و ایجاد نگرانی و نهایتا کمبود نقدینگی در شعب این موسسه شد که این موضوع با تلاش مدیران و مسئولان موسسه و همدلی و همراهی مشتریان ارجمند در حال رفع شدن نهایی است.

آنچه مسلم است به دلیل حجم تقاضا، تراکم و مراجعه مشتریان در پایان سال و کمبود نقدینگی، با همه تلاش های صورت گرفته بعضاً در پاسخگویی به مطالبات مردم مشکلاتی بوجود می آید.

موسسه اعتباری آرمان بر اساس تعهد و میثاق با مشتریان عزیز نسبت به اصول اخلاقی و قانونی کاملاً پایبند بوده و تمامی تلاش ما برای رفع هر گونه نگرانی و ایجاد اعتماد در مشتریان ارجمند است.

سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد

بدیهی است این موسسه بر اساس پی گیری ها و مساعدت های سطوح عالی بانک مرکزی آمادگی خویش را برای انطباق کامل با سیاست های دولت اعلام داشته و در همه شرایط خود را پاسخگو تلقی می کند.

اینک نیز مرکز ارتباط با مشتریان موسسه و تمامی سطوح مدیران ستادی و شعب آماده پاسخگویی به مشتریان ارجمند هستند.

طبیعی است که روند پاسخگویی به مطالبات مشتریان نیازمند فضا و جوی آرام و مبتنی بر اعتماد متقابل است و رسانه ها نقش تاثیر گذار و مهمی را در این زمینه ایفا می کنند."

اختصاص خط اعتباری برای حل مشکل مؤسسه کاسپین

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی روز 16 خردادماه سال جاری در کانال تلگرامیش بیان نموده است که بانک مرکزی همواره خود را نماینده سپرده گذاران می‌داند و برای احقاق حقوق قانونی آن‌ها حداکثر تلاش خود را اعمال می‌کند. برای اثبات این موضوع رئیس کل بانک مرکزی به تشریح اتفاقات اخیر پیرامون موسسه کاسپین پرداخته و راه حل هایی را برای حل مشکل آن ارائه نموده است.

 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تازگی در اطلاعیه‌ای اعلام نموده است: فعالیت شبکه بانکی کشور با صلابت و سلامت، همچون گذشته تداوم دارد و بانک مرکزی در راه صیانت از سپرده‌های مردمی از هیچ تلاشی فروگذار نیست. 

در ادامه این اعلامیه آمده است: مسئولان بانک مرکزی همواره به مردم توصیه می‌کنند در بانک ها، مؤسسه‌های اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه دارای مجوز ســـپرده گذاری کنند، مؤسسه هایی که فهرست آن‌ها در پایگاه اینترنتی بانک مرکزی در دسترس همگان است. بـــا وجود هشـــدارهای بانـــک مرکزی، همچنان برخی مردم به امید دریافت ســـود بیشـــتر، در مؤسسات غیرمجاز سپرده گذاری می‌کنند که منجر به بروز مشکلاتی برای آن‌ها می‌شود.

سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد
اسامی موسسات بدون مجوز از بانک مرکزی

همچنین ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در بخشی از یادداشتی در کانال تلگرامی خود عنوان نموده است: بانک مرکزی همواره خود را نماینده سپرده گذاران می‌داند و برای احقاق حقوق قانونی آنها، حداکثر تلاش خود را اعمال خواهد کرد. بنابراین هموطنان گرامی می‌توانند بدون نگرانی در مورد سپرده‌های خود با بانک‌های دولتی، غیردولتی و خصوصی و همچنین موسسات اعتباری مجاز همکاری داشته باشند.

این اعلامیه بانک مرکزی و یادداشت سیف در حالی منتشر شده است که درست چند روز قبل (۸ خرداد ۱۳۹۶) سپرده گذاران موسسه اعتباری کاسپین برای رساندن صدای خود به مسئولین در جلوی درب بانک مرکزی تجمع کردند. 

تجمع کنندگان که برخی از آن‌ها پارچه‌های سفیدی را به نماد کفن به تن کرده بودند عنوان می‌کردند که "فریب خورده مجوز بانک مرکزی به موسسه کاسپین" هستند.

به گفته رسانه‌ها بیشتر این تجمع کنندگان سپرده گذاران تعاونی اعتباری فرشتگان بودند که سپرده‌های آن‌ها در این تعاونی بیش از یک میلیارد ریال بوده است.

شایان ذکر است که در تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۴ موسسه آرمان ایرانیان با گرفتن مجوز نهایی فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خود را به عنوان پنجمین موسسه اعتباری مجاز بانک مرکزی با نام موسسه کاسپین به ثبت رساند. 

سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد

این موسسه بلافاصله، تابلو و مجوز بانک مرکزی را در تمام شعب خود در سراسر کشور نصب و اقدام به اخذ سپرده جدید از مردم کرد. اما پس از حدود ۹ ماه، موسسه کاسپین با مشکلاتی مواجه شد که سپرده گذاران را نگران کرد و آن‌ها برای اخذ سپرده‌های خود به موسسات کاسپین مراجعه نمودند، اما با پرداخت نکردن سپرده‌ها مواجه شدند.

 زمانی که مشکلات و تجمع سپرده گذاران بالا گرفت، ولی ا... سیف رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: مجوز مؤسسه اعتباری کاسپین مشروط بوده و تا زمان انتقال تمام دارایی‌ها و بدهی‌های هشت تعاونی، مؤسسه مذکور حق اخذ سپرده جدید را نداشته است. 

سیف برای پایان دادن به اتفاقات اخیر موسسه کاسپین در همین یادداشت تلگرامی خود عنوان نموده است: بانک مرکزی با هدف حفظ منافع ســـپرده گذاران، با همراهی قوه قضائیه تمهیداتی اندیشیده است که از آن جمله شناسایی و ارزیابـــی دارایی هـــای تعاونـــی اعتباری فرشتگان و اختصـــاص خط اعتباری به مؤسســـه اعتباری کاسپین به اندازه دارایی‌های شناســـایی شـــده اســـت تا امکان تعیین تکلیف و یا پرداخت ســـپرده‌های مردم فراهم شود و آن‌ها منتظر وصول تســـهیلات یا فـــروش دارایی‌ها نشـــوند. 

بانک مرکزی مستمرا فرآیند ساماندهی و تعیین تکلیف سپرده گذاران را به پیش می‌برد و امیدوارم ظرف چند ماه آینده مسائل مربوط بـــه این تعاونی بـــا همراهی ســـپرده گذاران محترم به طور کامل، حل و فصل شود.

پس از اتمام شناســـایی و ارزیابی دارایی هـــای تعاونی اعتبار غیر مجاز و منحله فرشـــتگان، در صورت وجود کســـری برای پرداخت سپرده سپرده گذاران، تأمین هر میزان کسری برعهده مؤسسین و مدیران است و باید آن را از محل دارایی‌های شـــخصی تأمین کنند و هرگونه دارایی و اموالی را که به نفع خود از تعاونی برداشت کرده باشند، عودت دهند تا سپرده گذاران به حقوق خود دست یابند.

با توجه به آنچه عنوان شد به دلیل آنکه موسسه کاسپین دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی است هم اکنون بانک مرکزی نیز خود را مسئول دانسته و پیگیر مطالبات سپرده گذاران است. 

همان گونه که رئیس کل بانک مرکزی نیز به آن اشاره کرده بهتر است سپرده گذاران هم جهت حل و فصل هر چه سریعتر این مشکل با بانک مرکزی همکاری نمایند و بگذارند این موضوع فرآیند قانونی خود را طی نماید.

تاجگردون: سهامداران موسسه آرمان ممنوع‌الخروج شده‌اند

بانک مرکزی سهامداران این موسسه را احضار و اموال و املاک آنان را احصاء کرده است و هم‌زمان ممنوع‌الخروج شده‌اند و معمولاً دارایی‌های این مؤسسات کمتر از بدهی‌های آنان است.

سرگردانی مالباختگان موسسه اعتباری آرمان/شعبه هزار تومان هم پول ندارد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعترضات گسترده در خصوص موسسه اعتباری آرمان، خواستار اعلام شکایت سپرده‌گذاران به بانک مرکزی و مراجع قضایی شد و اعلام کرد: با تدبیر بانک مرکزی، بانک دیگری عامل می‌شود و با دریافت و تبدیل دارایی‌ها وجوه مسترد می‌شود.

در یادداشت غلامرضا تاجگردون درباره موسسه آرمان آمده است:

«بسمه‌تعالی»

«سپرده‌گذاران محترم موسسه وحدت (آرمان)

با سلام و احترام

نظر به مشکلات پیش‌آمده و درخواست مبنی بر پیگیری وضعیت سپرده‌گذاری شما عزیزان نکات زیر به استحضار می‌رسد، خواهشمند است توجه لازم را مبذول فرمایید.

در خردادماه سال ۹۵ در سخنرانی که در حسینیه امام جعفر صادق(ع) گچساران داشتم به موضوع این مؤسسات اشاره صریح داشتم و حتی بعد از آن توسط برخی مواخذه شدم ولی متأسفانه مردم عزیز توجه نفرمودید…

چندی پیش معاون بانک مرکزی در شبکه سراسری حضور پیدا کرد و اعلام نظر کردند و متأسفانه برخی از این آقایان که مصونیت دارند در حد شکایت از بانک مرکزی مقابله کردند و مردم عزیز بدانند وجود چنین مؤسسات پولی که هرکدام به پشتوانه کسی یا گروهی درگذشته راه‌اندازی شده‌اند و چندین سال است دولت و بانک مرکزی در حال مقابله با آنان هستند از معضلات جدی کشور بوده که خسارات بسیار سنگینی به مردم عزیز و اقتصاد کشور وارد ساخته‌اند.

نهایت در آخرین مصاحبه‌های اخیرم به خطر رانت خراسانی (که اتفاقاً نمونه بارز آن همین موسسه است) اشاره کردم و بازهم برخی حرف‌های حقیر را سیاسی تلقی کردند و این مطالب چیزی جز مراقبت نبود و از این به بعد هم احتمال تکرار این خطا وجود دارد و مردم باید هوشیار بوده و مسئولین بانکی کشور دقت و جدیت بیشتری به عمل‌آورده و قوه محترم قضاییه نیز همچنین.

مردم و سپرده‌گذاران عزیز در هر صورت حق‌ دارند چراکه مجموعه عوامل حکومت می‌بایستی جلوی این نوع رفتارهای متقلبانه را می‌گرفتند که نشد و بعضاً سپرده‌گذاران نسبت به همه این اطلاعات دسترسی نداشتند و این‌گونه گرفتار شدند.

قریب به سیصد هزار نفر جزء سپرده‌گذاران این موسسه هستند که متأسفانه بعد از چپاول حقوق مردم در دیگر نقاط کشور عمده این سپرده‌گذاران در نقاطی جدید هستند که تاکنون مواجهه با این نوع کلاه‌برداری نشده و یا کمتر شده‌اند.

با این مقدمه فرایند پیش رو چیست؟

بانک مرکزی سهامداران این موسسه را احضار و اموال و املاک آنان را احصاء کرده است و هم‌زمان ممنوع‌الخروج شده‌اند و معمولاً دارایی‌های این مؤسسات کمتر از بدهی‌های آنان می‌باشد.

در چنین شرایطی قوه محترم قضاییه ورود کرده و مابقی بدهی‌ها را احصاء و از دیگر اموال آنان کسر می‌کند.

وجود حدود سیصد هزار سپرده‌گذار کار را کمی سنگین کرده و می‌بایستی متناسب با وصول و تبدیل دارایی‌ها تعداد این سپرده‌گذاران را کم کرد.

باتدبیر بانک مرکزی بانک دیگری عامل می‌شود و با دریافت و تبدیل دارایی‌ها وجوه مسترد می‌شود.

فرایند کمی پیچیده و قضایی است و قوه محترم قضاییه می‌بایستی به دلیل کلاه‌برداری صورت گرفته‌شده در سطح کلان همکاری ویژه کند.

برای کم کردن تعداد افراد مشکل‌دار پرداخت مطالبات از افراد سپرده‌گذار با وجوه کمتر آغاز می‌گردد و این فرایند زمانی خاصی دارد یعنی ابتدا وجوه افرادی پرداخت می‌شود که سپرده کمتری دارند.

بانک مرکزی با پیگیری صورت گرفته‌شده همچنان که به اطلاع رسانده شد مصراً در حل مشکل تلاش می‌کند و این‌جانب و دیگر نمایندگان مردم در دیگر نقاط کشور وظیفه خود دانسته و می‌دانیم موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری نماییم.

از دست مسئولین محلی و استانی کاری ساخته نیست و عمده مشکل می‌بایستی از مرکز انجام شود و مسئولین محلی (استانداران، نیروهای امنیتی و انتظامی) وظیفه‌دارند مشکلات شما عزیزان را در قالب فرایندهای طبقه‌بندی‌شده به مراجع بالاتر منتقل کنند که تاکنون انجام داده‌اند.

اینک از سپرده‌گذاران عزیز خواسته می‌شود ضمن اعلام شکایت به بانک مرکزی و مراجع قضایی (صرفاً مکتوب و بدون نشست و تحصن و از این قبیل موارد) به فرایند فوق که فرایندی حقوقی و زمان‌بر است توجه لازم را داشته باشند و یقین بدانید وکلای شما من‌جمله حقیر پیگیر موضوع بدون سروصدا و جوسازی هستیم.

در انتها مردم عزیز توجه کافی را داشته باشند صرفاً در مؤسساتی سپرده‌گذاری کرده که دارای مجوز قانونی و رسمی بوده و از انجام هر نوع معامله با دیگر مؤسسات خودداری فرمایند.»



گزارش از معصومه پرورش

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
لطفا پیگیر باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
مردم باید خودشان عقل داشته باشند و پولشان را برای سود بیشتر به موسسات مالی ندهند مگر دولت وطیفه دارد جبران مافات آدمهای سودجو و نادان را بکند؟
Iran (Islamic Republic of)
میترا
۰۱:۵۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
واقعا خجالت اور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۲ تير ۱۳۹۶
بانک مرکزی وظیفه تامین امنیت پول مردم داره
United States of America
ناشناس
۰۴:۳۷ ۰۴ تير ۱۳۹۶
واقعا مسخرست.اگه مجوز ندارن پس چرا فعالیت میکردن؟
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۹:۰۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۶
من پولمو میخوام . زحمت تمام عمرم بوده . اعصابم بهم ریخته هیچی پول ندارم زندگی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ب ی
۱۲:۵۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
سلام اگه تا آخر این ماه پولمو پس ندید تمام اعضای خانوادم وخودم با ریختن سم خواهم کشت .
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۱۵:۳۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
چطور یک مغازه کفاشی بدون مجوز را یک ساعته شناسایی و پلمپ می کنند. و یک موسسه که 8 سال فعالیت دارد را پلمپ نمی کنند چرا از اول بانک مرکزی با صراحت اعلام نکرد که این موسسه مجوز ندارد.....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۲:۵۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
لطفا پیگیر باشید نزارید دستایه پشت پرده این موضوع رو مخفی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
باسلام آقای سیف.آقای تاجگردون.شماکه میگید موسسه مجوزنداره مگه دکه فلافل فروشیه باباخودتون تبرئه نکنید ۱۳۴شعبه دارن خبر نداشتین یاالان که تو بانکهای شماحساب ندارن ونقدینگیشون کم شده غرمجاز شدن بس این مردم نپچونین مردم پولوشون میخان پول مردم بدین بعد هرکاری که دلتون میخواد انجام بدیین
Iran (Islamic Republic of)
تهران
۱۴:۱۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
شما که همیشه حامی مردم بوده اید ،اقدامی برای این مردم انجام دهید.ای ازادگان ،ای بزرگان ،ای کسانی که در هر سختی و ناملایمات به یاری مردم شتافته اید این بار هم کمکمان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
شماهم نباید پی گیر بشی
-
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
اگه این موسسات غیرمجاز بودن پس چطور بهشون اجازه فعالیت داده میشه