کارشناس مسائل ایران؛

عملیات تروریستی بر ایران اثری ندارد/ به رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی ترامپ عادت کرده‌ایم

تحلیلگر مسائل ایران اظهار داشت با وجود اراده آشکار برای بی ثبات‌سازی ایران، ساختارهای قدرت در این کشور با حملات تروریستی تهران حتی به لرزه هم در نیامدند.

عملیات تروریستی بر ایران اثری ندارد/ به رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی ترامپ عادت کرده‌ایمبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آملی شلی، محقق عضو مرکز تحلیل جامعه شناختی و نویسنده کتاب " کالبدشکافی شیعه در ایران"، در مصاحبه با پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان "ون مینوت" به بررسی حملات تروریستی روز چهارشنبه در تهران پرداخت.

این کارشناس مسائل ایران، گفت: داعش با حمله به دو مکان نمادین مجلس و آرامگاه بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، از اراده خودش برای بی ثبات سازی ایران پرده برداشت. آملی شلی به این موضوع اشاره کرد که با اینکه این اولین حمله داعش در ایران محسوب می شود؛ اما این گروه تروریستی از مدت‌ها قبل ایران را تهدید کرده بود.

وی توضیح داد که ایرانی ها و بالاخص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران این حملات را با عربستان سعودی مرتبط می‌دانند و در این زمینه به صحبت های جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور استناد می کنند که گفته بود جنگ را به خاک ایران می‌کشاند.

 این کارشناس مسائل ایران درباره اینکه این حملات در زمانی اتفاق می افتد که قطر منزوی شده، روحانی در ایران در مقام ریاست جمهوری ایران ابقا شده و ترامپ نیز از ریاض دیدار کرده است...، گفت: کم نیستند تحلیلگرانی که عقیده دارند اینکه دونالد ترامپ برای اولین سفر بین المللی اش به عنوان رئیس جمهور آمریکا عربستان را انتخاب کرده است با این دو سوء قصد بی ارتباط نیست. این سفر می تواند به عنوان نوعی چراغ سبز آمریکا به عربستان سعودی باشد: مبنی بر اینکه این کشور مجاز است در تقابل خودش با ایران مرزهای تازه ای را در نوردد. فراموش نکنیم طی این سفر 380 میلیارد دلار قرارداد با آمریکایی ها امضا شد. وانگهی، سپاه پاسداران ایران نیز ریاض و واشنگتن را مسئول این حملات تلقی می کند.

آملی شلی درباره اظهار نظر بی‌شرمانه ترامپ در واکنش به حملات تروریستی تهران که گفته است "کشورهای حامی تروریسم در معرض این خطر قرار دارند که شری را که خودشان ایجاد کرده اند دامن شان را بگیرد" و اینکه چرا رئیس جمهور آمریکا باید چنین اظهار نظری داشته باشد، گفت: ما دیگر به این نوع رفتارهای غیرقابل پیش بینی دونالد ترامپ عادت کرده ایم. درباره پرونده ایران، رئیس جمهور آمریکا سیاستی دقیقا در تقابل با رویه باراک اوباما در پیش گرفت که به دنبال نزدیکی روابط ایران و آمریکا بود. با این حال وی که تهدید کرده بود توافق نامه هسته ای را پاره می کند - که البته سرخودانه نمی تواند چنین کند-، بیشتر به دنبال آن است که در دو بلوک بزرگ نفوذ منطقه ای در خاورمیانه یعنی بلوک ایران و بلوک عربستان، نفوذ و حضور داشته باشد.

آملی شلی درباره پیامدهای منطقه ای سوءقصدهای تهران گفت: در واقع برای ایران چیز زیادی عوض نمی شود، به جز اینکه بی‌شک شاهد تقویت ساز و کارهای امنیتی در کشور خواهیم بود. مقامات ایرانی وقع چندانی به حملات نگذاشته‌اند. رئیس مجلس ایران این را یک رخداد جزئی خوانده است و همزمان با عملیات تروریستی بسیاری از اعضای مجلس عکس های سلفی شان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند؛ گویی می خواستند بگویند این اقدامات تروریستی اثری بر آنها ندارد. با وجود اراده آشکار برای بی ثبات سازی ایران، ساختارهای قدرت در این کشور با این حملات به هیچ وجه به لرزه هم در نیامده اند.

وی افزود: در حوزه اقتصادی نیز این حملات اثری بر ایران ندارد و این کشور روابط تجاری محکمی با عراق، چین، روسیه و اروپا دارد. باید بدانیم که ایران یکی از اهداف استثنایی داعش است. در اروپا مکان‌های تفریحی، بارها و سالن های کنسرت هدف حمله قرار می گیرند و در عراق مراسم مذهبی و بازارها؛ اما چهارشنبه در ایران مجلس به عنوان نماد دستگاه سیاسی کشور و آرامگاه آیت الله خمینی (ره) به عنوان نماد دستگاه عقیدتی جمهوری اسلامی هدف حمله بودند. این مردم ایران نبودند که مورد حمله واقع شدند، بلکه داعش می خواست به نمادهای ایران حمله کند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار