تکواندوکاران ایران در آستانه بیست و سومین رقابتهای جهانی/ چالش بی باک در کره جنوبی

تیم ملی تکواندو ایران هجدهمین حضور خود در لیگ جهانی را با سرمربی جدید خود، تجربه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،نخستین تورنمنت رسمی تیم ملی تکواندو مردان ایران در سال 96 رقابت‌های جهانی 2017 است. مسابقاتی كه هجدهمین حضور تکواندوکاران ایران در این رقابت‌ها محسوب می‌شود.

 تیم ملی تکواندو کشورمان در شرایطی مسابقات لیگ جهانی در سال 2017 را تجربه خواهد كرد كه برای اولین بار با «مهدی بی باک» سرمربی جدید خود در یك تورنمنت جهانی شركت می‌كند و این رقابت‌ها بستری را فراهم خواهد كرد كه هم بی باک عیار بازیكنان ایران را بسنجد و هم بازیكنان ایران به شناخت بهتری از سرمربی جدید خود دست پیدا كنند. 

آرمین هادی پور در وزن 54- كيلوگرم، فرزان عاشورزاده در وزن 58- كيلوگرم، میرهاشم حسینی در وزن 63- كيلوگرم، ابوالفضل یعقوبی در وزن 68- كيلوگرم، مسعود حجی زواره در وزن 74- كيلوگرم، پوریا عرفانیان در وزن 80- كيلوگرم، سعید رجبی در وزن 87- كيلوگرم و سجاد مردانی در وزن 87+ كيلوگرم 8 تکواندوکار انتخابی مهدی بی باک هستند که بر روی شیاپ چانگ به مصاف حريفانشان می روند.

تکواندوکاران کشورمان پس از ناکامی در المپیک ریو و مسابقات جام جهانی و گرندپری باکو، با تمرینات مختلف خود را برای حضور در بیست و سومین دوره از رقابت های جهانی آماده می کنند.

این مضوع بهانه شد تا به بررسی تاریخچه تیم ملی دررقابت های جهانی بپردازیم:

نخستین حضور با رنگ برنز

تیم ملی تکواندو کشورمان در سال 1975 برای نخستین بار با ترکیب حسین ربیع زاده، شهید شهرام فر، منصور فکوری، سلیمان علی نسب با هدایت کیم کوان کونگ در رقابت های جهانی حضور یافت و ربیع زاده موفق به کسب مدال برنز شد.

دوره بی مدال

در سال 1979 مسابقات جهانی به میزبانی اشتوتگارت آلمان برگزار شد که تیم ملی کشورمان با ترکیب صادق عطاردی، داوود میمندی، نادر خدامرادی، فیروز اسبقی، جهانبخش ریزه وندی، سید حسن زاهدی، عبداله مومن و غلامرضا سعید با هدایت محمد اسماعیل آذرپاد شرکت کرد اما نتوانست مدالی را کسب کند و با دست خالی به کشور بازگشت.

جمعه تاب 8 صبح تکواندوکاران ایران در آستانه بیست و سومین رقابتهای جهانی/ چاش بی باک در کره جنوبی

شمین دوره مسابقات جهانی در سال 1983 به میزبانی کپنهاگ دانمارک با حضور 353 ورزشکار از 51 کشور برگزار شد و تیم ملی ایران برای سومین بار رقابت های جهانی را با هدایت محمود مشهدی رجب تجربه کرد و نادر خدا مرادی در وزن منفی 62 کیلوگرم توانست مدال برنز این مسابقات را کسب کند.

کره جنوبی در سال 1985 میزبان هفتمین دوره از رقابت های جهانی بود که 280 ورزشکار از 63 کشور در این دوره حضور داشتند و تیم ملی ایران برای دومین با با هدایت یک مربی خارجی در مسابقات جهانی شرکت کرد. یک مدال نقره و یک نشان برنز و عنوان هفتمی تیم حاصل مربیگری شین چال کانگ برای تیم ملی ایران بود.

موفقیت تیم ملی ایران در دوره هفتم رقابت های جهانی باعث شد تا تکواندوکاران کشورمان در سال 1989 در کره جنوبی مجدد با هدایت شین چال کانگ شرکت کنند و موفق به کسب سه مدال برنز و عنوان چهارمی تیمی شوند.سید حسن زاهدی، فریبرز دانش و فرزاد ذرخش مدال آوران ایران در این دوره از مسابقات بودند.

در سال 1991 رقابت های جهانی به میزبانی آتن یونان برگزار شد و تیم ملی با ترکیب رضایی، فرجام و فریبرز دانش، بیژن مقانلو، فریبرز عسکری، رضا مهماندوست، منصور باقری و فرزاد ذرخش با هدایت غلامحسن ذوالقدر به آتن یونان رفت و تنها یک نشان برنز کسب کرد و در مقام یازدهم رقابت ها قرار گرفت و نسبت به دوره قبل با افت زیادی مواجه شد.

بازگشت شین چال کانگ به تیم ملی

دوازدهمین دوره مسابقات جهانی سال 1995 با حضور 598 ورزشکار از 77 کشور به میزبانی مانیل فیلیپین برگزار شد و هدایت تیم ملی ایران بار دیگر بر عهده کانگ شین چال گذاشته شد و ملی پوشان کشورمان که امروز خود مربیان تکواندو شدند در این مسابقات موفق به کسب یک مدال نقره توسط فیض اله نفجم و دو نشان برنز توسط بیژن مقانلو و فریبرز عسکری شدند و با شش پله صعود نسبت به دور قبل در جایگاه پنجم قرار گرفتند.

سیزدهمین دوره مسابقات در سال 1997 با حضور 710 ورزشکار از 30 کشور برگزار شد ومهدی بی باک و حسن اصلانی موفق به کسب مدال نقره و مجید افلاکی تنها مدال برنز تیم ملی ایران را بدست آورد.هدایت تیم ملی ایران در این دوره بر عهده غلامحسن ذوالقدر بود و در بخش تیمی ملی پوشان کشورمان در مکان چهارم ایستادند.

نخستین مدال طلای جهانی

چهاردهمین دوره مسابقات جهانی برای ملی پوشان تکواندو ایران رنگ طلایی داشت.این دوره به میزبانی ادمنتون کانادا با حضور 320 ورزشکار از 66 کشور برگزار شد که شاگردان ذوالقدر با کسب دو مدال طلا در اینن رقابت ها نایب قهرمان مسابقات جهانی شدند.در این دوره هادی ساعی و مجید افلاکی نخستین مدال طلای رقابت های جهانی را برای تکواندو ایران کسب کردند.

تیم ملی تکواندو ایران در سال 2001 در جوجو کره جنوبی یک مدال طلا و یک نقره کسب کرد و در بین 97 کشور توانست در مکان سوم قرار گیرد.

جمعه تاب 8 صبح تکواندوکاران ایران در آستانه بیست و سومین رقابتهای جهانی/ چاش بی باک در کره جنوبی

تکرار عنوان نایب قهرمانی

شاگردان ذوالقدر در سال 2003 در گارمیشن آلمان توانستند دو مدال طلا، دو نقره و یک نشان برنز کسب کنند و در حضور 894 ورزشکار از 97 کشور عنوان نایب قهرمانی خود را تکرار کنند. یوسف کرمی و مرتضی رستمی مدال طلا، هادی ساعی و بهزاد خداداد مدال نقره و غلامزاده نشان برنز را کسب کردند.

هفدهمین دوره مسابقات به میزبانی مادرید اسپانیا در سال 2005 با حضور 748 ورزشکار از 124 کشور برگزار شد و بار دیگر شاگردان ذوالقدر با کسب یک طلا، 3 نقره و یک برنز از عنوان نایب قهرمانی دوره قبل خود دفاع کردند.

غلامحسن ذوالقدر در آخرین دوره حضور خود به عنوان سرمربی تیم ملی در سال 2007 در پکن چین توانست عنوان نایب قهرمانی را برای ایران نگه دارد. تکواندوکاران کشورمان در این دوره از رقابت های جهانی دو نقره و یک برنز را کسب کنند و نایب قهرمان مسابقات جهانی باشند.

سال 2009 کپنهاگ دانمارک برای دومین بار میزبان مسابقات جهانی بود و تیم ملی تکواندو کشورمان با هدایت مهماندوست توانست با کسب یک مدال طلا،یک نقره و سه برنز از عنوان نایب قهرمانی خود دفاع کند.

کسب نخستین عنوان قهرمانی

شاگردان مهماندوست سال 2011 در گیونگجو کره جنوبی در بین 149 ورزشکار از 1040 کشور با سه طلا، یک نقره و دو برنز برای نخستین بار عنوان قهرمانی مسابقات جهانی را کسب کردند.

تیم ملی تکواندو در سال 2013 با هدایت مرتضی کریمی راهی ائبلا مکزیک شد و با کسب یک طلا و دو نقره به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

تکرار عنوان قهرمانی با مقانلو

سال 2015 تیم ملی کشورمان با ترکیب محمد کاظمی،فرزان عاشورزاده، ابئالفضل یعقوبی، علیرضا نصر آزادانی، مسعود حجی زواره،مهدی خدابخشی، امید عمیدی و سجاد مردانی زیر نظر بیژن مقانلو راهی چلیابنیسک روسیه شد و با کسب سه طلا و یک برنز در بین 875 کشور به عنوان قهرمانی دست یافت.

جمعه تاب 8 صبح تکواندوکاران ایران در آستانه بیست و سومین رقابتهای جهانی/ چاش بی باک در کره جنوبی

تیم ملی تکواندو ایران در هفده حضور خود در مسابقات جهانی توانست شش بار عنوان نائب قهرمانی و دو بار قهرمانی رقابت ها را کسب کند.

اکنون مهدی بی باک هدایت تیم ملی ایران را در بیست و سومین دوره مسابقات جهانی در کره جنوبی برعهده دارد.

سرمربی کنونی تیم ملی کشورمان که چهار دوره حضور در رقابتهای قهرمانی جهان را به عنوان عضو تیم ملی تجربه کرده، در دوره قبلی که ایران قهرمان شد، در کنار بیژن مقانلو به عنوان مربی حضور داشت و با رفتن به المپیک ۲۰۱۶ ریو، تجربه بالایی در کارنامه خود دارد که می تواند از عنوان قهرمانی تیم ملی تکواندو ایران دفاع کند.

بیست و سومین دوره رقابتهای قهرمانی جهان سوم تا نهم تیرماه  به میزبانی کره جنوبی در شهر «میجو» برگزار خواهد شد و طبق برنامه مسابقات هر وزن از ساعت 9 صبح تا 12:30 به وقت محلی برگزار و تکواندوکاران پس از استراحت از ساعت 14 تا 18 مبارزات خود را از سر می‌گیرند.

وزن‌کشی مسابقات هر وزن روز پیش از برگزاری و مراسم افتتاحیه این رقابت‌ها روز نخست مبارزات (شنبه – 3 تیرماه) از ساعت 16 تا 18 در سالن برگزاری مسابقات برگزار خواهد شد.

تیم ملی کشورمان در بخش مردان با هدایت مهدی بی باک (سرمربی)، علیرضا نصر آزادانی و هادی افشار (مربی) با ترکیب کامل و در هر 8 وزن اعزام خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار