ساری،

آغاز طرح بررسی بیماران رماتیسمی در بیمارستان روحانی بابل

طرح بررسی ژنتیکی بیماران تب رماتیسمی قلبی و افراد خانواده به صورت رایگان در بیمارستان روحانی بابل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، دکتر محمد تقی صالحی عمران متخصص قلب و عروق و فلوشیپ فوق تخصصی اکوکاردیوگرافی بیمارستان آیت‌ا... روحانی (ره) بابل از شروع طرح بررسی ژنتیکی بیماران تب رماتیسمی قلبی و افراد خانواده بصورت رایگان در این مرکز خبر داد.

دکتر صالحی عمران گفت: تب رماتیسمی حاد که یک عارضه دیررس و غیر چرکی از گلو درد با منشاء عفونت استروپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A می باشد که بیشتر در بچه ها در سن 5-15 سالگی شایع است .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در این بیماری یک تا 5 هفته پس از گلودرد بیمار دچار تب و تورم مفاصل، علائم التهاب قلبی همچون التهاب دیواره قلب ، طپش قلب، مایع دور قلب و بثورات جلدی می شوند.

وی گفت: شیوع تب رماتیسمی در هر صد نفر که دچار گلودرد استروپتوکوکی می شوند حدود 3٪ می باشد ولی با درمان زودرس پنی سیلین به 3 در هزار کاهش می یابد .

متخصص قلب و عروق بیمارستان روحانی بابل گفت: بیمارانی که یکبار دچار تب رماتیسمی شده اند در گلودرد مجدد شیوع بیماری بالا می باشد بنابراین باید برای پیشگیری پنی سیلین بصورت ماهانه دریافت نمایند.

وی گفت: همه علائم تب رماتیسمی حاد، پس از درمان بهبود کامل می یابند بجزء عوارض قلبی که در دراز مدت ممکن است باعث بیماری های دریچه ای قلب بشود، بنابراین عوارض دیررس تب رماتیسمی قلب بسیار مهم می باشد و باعث بیماری دریچه های قلبی با منشاء رماتیسمی می شود و بیمار یک یا دو دهه پس از تب رماتیسمی حاد دچار گرفتاری دریچه ای قلب بخصوص تنگی دریچه میترال و یا نارسایی دریچهآئورت می شوند.

دکتر صالحی عمران با اشاره به اینکه پیش گیری در این بیماری با دادن پنی سیلین ماهانه بسیار مهم است ، گفت: شیوع بیماری های دریچه ای قلبی ناشی از تب رماتیسمی قلب، در گذشته بدلیل شیوع بالای عفونت استروپتوکوکی (گلودرد چرکی) بالا بوده ولی الان با پیشگیری ها و بهبود بهداشت این شیوع خیلی کم شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: مرکز تحقیقات قلب و عروق بیمارستان شهید رجایی تهران با همکاری دانشگاههای ایران طرحی را برای بررسی ژنتیکی این بیماران و افراد خانواده آنها بطور رایگان راه اندازی کردند که از میان این دانشگاهها ، دانشگاه علوم پزشکی بابل و بیمارستان آیت ا... روحانی بابل ، بعنوان یکی از پایگاهها نمونه گیری خون برای بررسی ژنتیکی این بیماران و خانواده آنها انجام می گیرد.

وی گفت: همه بیمارانی که سابقه ی تب رماتیسمی قلب داشته و تحت درمان و یا عمل جراحی تعویض دریچه ای قلب قرار گرفته اند خود و اعضای خانواده درجه یک جهت دادن نمونه خون برای بررسی ژنتیکی به بیمارستان روحانی در بخش اکوکاردیوگرافی مراجعه نمایند و در این طرح بزرگ شرکت نمایند.

فلوشیپ فوق تخصصی اکوکاردیوگرافی بیمارستان روحانی افزود: این بیماران می توانند جهت شرکت در این طرح و دادن نمونه خون و یا کسب هر گونه اطلاعات به بیمارستان آیت ا... روحانی بابل در بخش اکوکاردیوگرافی به خانم مسافرچی و یا خانم زاهدیان بصورت حضوری و یا تماس تلفنی 5- 32238301 مراجعه نمایند و زیر نظر پزشک متخصص قلب و هماهنگ کننده این طرح رایگان در دانشگاه علوم پزشکی بابل شرکت کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار