در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حمله موشکی سپاه به داعش در سوریه شاهکار نظامی، موشکی، اطلاعاتی است

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه حمله موشکی سپاه به داعش در سوریه شاهکار نظامی، موشکی، اطلاعاتی است که ابعاد مختلف دارد گفت: این اقدام یک موفقیت بزرگ اطلاعاتی محسوب می‌شود لذا، این موفقیت همه جانبه است و انتخاب این هدف بسیار مهم بود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  پیام های منطقه ای و بین المللی پرتاب موشک های ذوالفقار 29 خرداد ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور اسداللهی کارشناس مسائل منطقه، اسدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی و کامران نجف زاده خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در نیویورک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

زارعی کارشناس مسائل سیاسی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون حمله موشکی سپاه به داعش در سوریه گفت: کاری که انجام شد در نوع خود یک اقدام جدید از سمت ایران بود به طوری که از زمین ایران به مقصد مورد نظر شلیک صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه ایران جسارت و اعتماد به نفس از خود در استفاده از جنگ افزارهای تولیدی در عرصه عمومی دارد ادامه داد:
این اقدام ایران در مجامع عمومی می تواند مورد قضاوت قرار بگیرد .

 اقدام سپاه لازم و بهنگام بود

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حمله موشکی سپاه به داعش در سوریه لازم و بهنگام بود اظهار داشت: ایران ابتکار عمل را به دست گرفت و این در سطح منطقه برای جمهوری اسلامی ایران اقدام جدید بود.

وی با اشاره به اینکه این اقدام ایران در رأس تمام شبکه های خبری قرار گرفت افزود: این خبر به عنوان یک تحول مهم مورد توجه قرار گرفت.

 

زارعی با اشاره به اینکه در بین ایرانیان شاهد اظهار شادمانی از سوی مجامع مختلف بودیم ادامه داد: فلسطینی ها و غیر فلسطینی ها از این کار استقبال کردند و مجموعه ایرانیان در هر کجا که زندگی می کنند در این باره اتفاق نظر در سطح ملی داشتند.

 

اسداللهی کارشناس مسائل منطقه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه حمله موشکی سپاه به داعش در سوریه شاهکار نظامی، موشکی، اطلاعاتی است که ابعاد مختلف دارد گفت: این اقدام یک موفقیت بزرگ اطلاعاتی محسوب می‌شود لذا، این موفقیت همه جانبه است و انتخاب این هدف بسیار مهم بود.

این اقدام سپاه ضربه راهبردی به داعش تلقی می‌شود

وی با بیان اینکه این اقدام سپاه ضربه راهبردی به داعش تلقی می‌شود خاطرنشان کرد: خیلی ها اهمیت ديرالزور سوریه را برای داعش متوجه نبودند.

 

اسداللهی با اشاره به اینکه داعش در ديرالزور مقیم شد تا کارهایش را انجام دهد بیان کرد: آمریکا طی توطئه ای به داعش پیام داد که اگر به سمت جنوب حرکت کند متعرض آنها نمی شود و این توطئه ای بود که نیروهای داعش را به سمت ديرالزور وارد کرد.

وی با بیان اینکه انتقال نیروهای جدید داعش با این هدف صورت گرفت تا توان مضاعف برای داعش ایجاد کند افزود: ديرالزور به پایتخت نظامی داعش تبدیل شد لذا با کار اطلاعاتی بسیار موفق سپاه این هدف شناسایی شد و مورد حمله قرار گرفت.

 

کامران نجف زاده خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در نیویورک با اشاره به اینکه اکثر رسانه های آمریکایی به موضوع حمله موشکی سپاه به داعش در سوریه پرداختند گفت: بسیاری از منابع خبری به بازتاب این رویداد پرداختند، اما بعد از ساعتی تلاش کردند تا از تاکتیک های جدید خبری و موازی کاری استفاده کنند لذا آنها از تاکتیک نادیده انگاشتن استفاده کردند به طوری که در سطح وزارت خارجه هنوز واکنشی صورت نگرفته است.

زارعی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اینکه علنی بودن اقدام ایران چه پیامی به همراه داشت گفت: در منطقه ای زندگی می کنیم که از قدیم منشاء بسیاری از مسائل امنیتی و نظامی بوده و معروف است که خاورمیانه منطقه ناآرام و ناامنی است؛ چنانکه در طول حدود ۱۵ سال گذشته که دوره کوتاهی به حساب می آید در این منطقه شاهد ۸ جنگ بودیم لذا ایران نه تنها باید بتواند تهدیدات امنیتی علیه خود را پاسخ دهد و پر بازدارندگی به سر برد بلکه باید در سطح منطقه به عنوان یک نیروی قاطع امنیت بخش برای دولت ها و ملت ها عمل کند.

وی افزود: نقطه آغازین جنگ هایی که در طول مدت ۱۵ ساله در اخیر ایجاد شده، حمله آمریکا به افغانستان است که پس از آن حوادث بعدی پیش می آید و همه جنگ ها نیز یک منشاء خارجی دارد که دخالت بیگانه است.

زارعی با بیان اینکه داعش زائیده شرایطی است که اشغال عراق و افغانستان ایجاد کرده است گفت: در این شرایط کشور مستقل و کشوری که می خواهد با چنین صحنه هایی مواجه نشودحتما باید توانمندی های لازم را یک توانمندی ذاتی و مستقل است را دارا باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: کاری که دیشب اتفاق افتاد این پیام را به همراه داشت که چنین توانی در منطقه وجود دارد که خود کفا و خود اتکاست ضمن آنکه به امنیت منطقه ای متعهد است و برخلاف روندهای غربی و منطقه ای که اقدامات نظامی شان را در یک فضای هرج و مرج و پر تنش پیش می برند و حاکمیت دولت ها را نادیده می گیرند ، از نظر توانمندی متکی به خود است و با هنجارها و اصول شناخته شده حقوقی که در سطح بین الملل مورد قبول است، با دولت عراق و سوریه هماهنگ کرده و در یک فضای تعامل منطقه ای، یک تهدید مشترک امنیتی را در نقطه هدف قرار داده است‌.

وی با بیان ابنکه این اقدام ایران یک اعتماد و اطمینان منطقه ای را به همراه داشت گفت: این موضوع سبب شد وقتی امروز خبرها را پیگیری می کردیم متوجه این موضوع شدیم که همگی معتقد بودند در این اقدام به طور واقعی با تروریسم مبارزه شده و اینکه آمریکایی ها با اسم مبارزه با تروریسم، ملت ها را مورد هدف قرار می دهند باز هم ته قصه تروریسم باقی خواهد ماند و مسئله بغرنج تر می شود.

در ادامه این بحث، غالب قندیل کارشناس مسائل سیاسی نیز در خصوص بازتاب این اقدام جمهوری اسلامی ایران در رسانه های لبنان و منطقه اظهار داشت: ضربه دردناک موشکی ایران به داعش بر نقش محوری ایران در حمایت از کل منطقه تاکید دارد.

وی افزود: این اقدام همزمان و هماهنگ با ورود نیروهای سوری و هم پیمانانش در محور مقاومت در مناطقی نزدیک دیرالزور بود لذا یک حمایت و پشتیبانی بسیار جدی از آن ها صورت گرفت.

قندیل با بیان اینکه این اقدام ایران تاکید کرد که هیچ راه فراری برای تروریست هایی تکفیری وجود ندارد و اینها باید از منطقه ریشه کن شوند بیان داشت: این گروه های تروریستی به عنوان ابزاری از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی استفاده می شوند تا منطقه را تقسیم و جلوی محور مقاومت را بگیرند .

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه در این اقدام استقلال و حاکمیت عراق و سوریه حفظ شده است خاطر نشان کرد: در این اقدام جنگ واقعی علیه تروریسم به زیبایی به نمایش گذاشته شد.

 

غالب قندیل تاکید کرد: ضربه موشکی علاوه بر آنکه کمکی برای مبارزه واقعی علیه تروریسم بود نشان داد که آمریکا و هم پیمانانش درمبارزه با تروریسم تنها سر و صدا راه می اندازند و هیچ خاصیتی نداشتند.

زارعی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه پرونده داعش در عراق بسته شده و در سوریه نیز این گروه تروریستی تنها در دو استان رقه و دیرالزور مستقر هستند گفت: آمریکایی ها و داعشی ها در منطقه شرقی سوریه در حال اجرایی کردن طرح مشترکی هستند که تازگی ندارد، آن ها به دنبال این بودند که اگر شکست داعش در سوریه هم رقم بخورد و سوریه کامل آزاد شود کریدوری به طول ۶۰۰ کیلومتر در مرزهای عراق و سوریه ایجاد کنند تا انقطاعی در جبهه مقاومت پدید آید و امنیت رژیم صهیونیستی تامین گردد لذا اقدام موشکی ایران در منطقه به شکست کشاندن طرحی است که دیگر داعشی در سوریه وجود نداشته باشد .

مجتبی قاسم زاده خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مستقر در لندن نیز با بیان اینکه استراتژی کلان رسانه های غربی عدم پوشش هرگونه اخبار مثبت در مورد ایران است گفت: در شرایطی که محور مقاومت در عراق به پیروزی های چشمگیر رسیده و این محور در حال وصل شدن به محور سوریه است رسانه های غربی این اقدام جمهوری اسلامی ایران را غیر برجسته پوشش رسانه ای می کند .

ضربه موشکی سپاه به داعش، توان نظامی ، فنی و اطلاعاتی ایران را به رخ حریف کشاند

وی افزود: این اقدام بزرگ توانست موقعیت ایران را بیش از پیش تقویت و توان نظامی فنی و اطلاعاتی ایران را به رخ حریف بکشاند.

اسداللهی کارشناس مسائل منطقه نیز با بیان اینکه داعش تا کنون هیچ واکنشی نسبت به این اقدام از خود نشان نداده گفت: داعش در یک شوک بزرگ به سر می برد و عدم واکنش آن نشان می دهد که ضربه ای که به آن ها وارد شده، ضربه اساسی بوده است.

وی ادامه داد: تلقی آمریکا این بود که روسیه حاکم بر تحولات سوریه است بنابراین به این نتیجه رسیده بودند که اگر با روسیه توافق کنند بسیاری از مشکلاتشان حل خواهد شد اما عملیات موشکی ایران ثابت کرد ایران نه تنها مستقل از آمریکاست بلکه حتی تحت تاثیر روسیه هم نیست و هر جا که منافعش اقتضا کند خود تصمیم گیر خواهد بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۳۱ تير ۱۳۹۷
درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
زنده باد ایران وطنم
آخرین اخبار