افشار خبر داد

افزایش مصرف کنندگان موادمخدر از ۱.۳ میلیون نفر به ۲.۸ میلیون نفر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:در حال حاضر ۲ میلیون و هشتصد و هشت هزار نفر از مردم جزو مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور هستند.

رشد 2 برابری معتادان در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که صبح امروز (شنبه) سوم تیر ماه برگزار شد، اظهار کرد: پیش از این آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر در مورد تعداد معتادان گویای وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور بود که آمار جدید حکایت از رشد 2 برابری معتادان دارد.

وی افزود:متاسفانه برخی از مسئولان بر این عقیده هستند که قاچاقچی را باید لای پنبه بگذارند و او را باد بزنند اما  قاچاق مواد مخدر جزو جرایم خشن محسوب می‌شود و برخورد با قاچاقچیان باید به دور از هر گونه ملاحظه‌ای باشد.

پرویز افشار بیان کرد: مواد مصرفی معتادان به تفکیک درصد به شرح ذیل است: تریاک با ۶۶/۸ درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس، علف با ۱۱/۹ درصد، کراک افغانی و هروئین ۱۰/۶ و شیشه ۸/۱ درصد که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر است و شیشه در پایین‌ترین جایگاه قرار دارد.

وی افزود: در بحث کشفیات مواد مخدر در سیستان و بلوچستان در هفته گذشته، از قاچاقچیان تعداد قابل توجهی سلاح و مواد کشف و ضبط شده است.

 سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۰۸هزار نفر از مردم جزو مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور هستند.

 افشار اظهار داشت: حمایت از خانواده های قاچاقچیان حبس های بلند مدت طرح دیگری است که برای جلوگیری از سرایت آسیب های گوناگون به خانواده فرد متخلف، طی یک اقدام مشترک از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین سازمان زندان ها  اجرا می شود.

وی ادامه داد:20 درصد اعتبار اجرای این طرح توسط ستاد و 80درصد توسط سازمان زندان ها از طریق انجمن حمایت از زندانیان تامین می شود.

 سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مصوبه اخیر مجلس پیرامون مصادره و فروش اموال قاچاقچیان مواد مخدر گفت: با کمک مسئولان و حمایت همه جانبه در صحن علنی مجلس، بند 3 ماده 80 به تصویب رسید و بر این اساس اموال و دارایی قاچاقچیان پس از دستگیری آن ها، مصادره و بفروش می رسد، پس از آن وجوهات به دست آمده در راستای مبارزه با مواد مخدر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که میان ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی کشور، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به امضاء رسیده است، تکمیل و راه اندازی مراکز درمانی مرتبط با کاهش آسیب‌های اجتماعی در اولویت نهادهای مذکور قرار دارد و در حال حاضر در حال تدوین آیین نامه اجرایی این طرح هستیم.

افشار در ادامه با اشاره به رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های ویژه ای در رسانه ها و به ویژه صدا و سیماتهیه کرده که آماده پخش است.

افشار درباره آخرین آمار شیوع و وضعیت اعتیاد در کشور گفت: تا پیش از این، آخرین آمارها مربوط به سال ۹۰ بود که بر اساس آن یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر را در بر می‌گرفت. از همین رو ستاد با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف‌کنندگان مواد، آمارها را به روز رسانی کرد.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های ستاد و نگاه حداقلی، آمار مصرف کنندگان مواد مخدر  یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر بود که این آمار  سال گذشته  بروز رسانی شد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: آخرین آمارگیری امسال با حجم نمونه ۶۰ هزار نفر در شهر و روستا پیگیری و میزان شیوع مصرف ۵٫۳ محاسبه شد، شایان ذکر است که این آمارگیری ویژه افراد ۱۵ تا ۶۴ سال انجام شده و حاکی از آن است که در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارند،  بر اساس آمارهای ارائه شده به صراحت می توان گفت که رشد چندانی در تعداد مصرف کنندگان موادمخدر نداشته و با توجه به رشد جمعیت، در این موضوع با کاهش نیز روبه‌رو بوده‌ایم.

افشار با اشاره به آمار تحقیقی که در یکی از مراکز بهداشتی در استان کرمان صورت گرفته است گفت: آمار معتادان در این تحقیق حدود ۳ میلیون نفر برآورد شده، بر این اساس وزارت بهداشت، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با هم جلساتی برگزار کرده و آمار نهایی مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته را ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر محاسبه و تخمین زدند.

وی افزود: آمار فوتی‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در سال ۹۵ سه هزار و ۱۹۰ نفر بوده است که با توجه به آمار سال گذشته رشد ۶.۲ درصدی داشته است، از بین فوتی های سوء مصرف مواد مخدر، ۳۴۳ نفر زن و ۲ هزار و ۸۴۷ نفر شامل مردان می شود.ضمن اینکه ۱۸۸۲ نفر از این آمار، به دلیل مسمومیت حاد با مواد فوت شده اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در موضوع مرگ و میر معتادان به دلیل مصرف مواد روان گردان‌، با رشد ۸ و ۶ دهم درصدی رو به رو بوده‌ و این مسأله زنگ هشدار استفاده از روان گردان ها را به صدا درآورده است؛

افشار از اختصاص بودجه ۷۹ میلیارد تومانی برای بیمه معتادان خبر داد و گفت: جزئیات اختصاص این بودجه به معاون وزارت رفاه ابلاغ شده و امیدواریم شاهد روند خوبی در پوشش بیمه ای معتادان باشیم.

وی ضمن اشاره به آمار دانش آموزان معتاد در کشور یادآور شد: در شرایط فعلی ۳ هزار و ۶۰۰ دانش آموز پر خطر و در معرض خطر شناسایی شده‌ اند و در این راستا مساله مشاوره‌ برای گروه دانش آموزان پیگیری شده است.

افشار گفت: برنامه‌های آموزشی با محوریت پیشگیرانه ستاد مبارزه با مواد مخدر در مدارس، دانشگاه‌ها، و پادگان ها و همچنین مهدهای کودک کشور با رویکرد اجتماعی کردن بحث مبارزه با مواد مخدر در حال اجرا است. در این میان می توان به افزایش ۳۰ درصدی برنامه‌های پیشگیرانه ستاد و افزایش رصدهای اطلاعاتی  در فضای مجازی اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار