معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوری

رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوری و ۲ استان تهران و اصفهان قطب‌های اصلی فعالیت هوایی در ایران هستند، از جمله مهمترین اخبار معاونت علمی در این هفته است.

رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوری/ تهران و اصفهان قطب‌های اصلی فعالیت هوایی در ایرانبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوری، تهران و اصفهان قطب‌های اصلی فعالیت هوایی در ایران، ساخت عظیم‌ترین تلسکوپ فضایی برای رصد موجودات فضایی، حمایت همه جانبه بنیاد علم ایران از تحقیقات کاربردی در کشور از جمله اخبار مهم معاونت علمی در هفته گذشته است.

رشد ۱۸ رتبه‌ای ایران در شاخص خروجی‌های دانش و فناوری

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: گزارش یاد شده به ارزیابی ۱۲۷ کشور پرداخته که بر اساس این گزارش، ایران در ادامه روند رو به رشد خود در چند سال اخیر با سه پله صعود از رتبه ۷۸ در سال ۲۰۱۶ به رتبه ۷۵ در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

وی افزود: واقعیات امر این است که رتبه ۷۵ با توجه به ظرفیت‌های ملی و توانمندی‌های نوآورانه نشان دهنده واقعیت‌های ایران نیست و معمولا مدل‌های بین المللی به دلیل برخی رویکرد‌های خاص و عدم تناسب دقیق ویژگی‌های کشور‌هایی مانند ایران، ابزار دقیقی برای اندازه گیری نیست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷، رشد ایران در شاخص‌هایی مانند خروجی دانش و فناوری و خروجی خلاق به ترتیب ۱۸ و ۱۰ بوده است که رشد مناسبی را در مقایسه با رشد پله‌ای در رتبه کلی کشور نشان می‌دهد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به دیگر شاخص‌های تعیین کننده در این گزارش، گفت: در شاخص‌های سرمایه انسانی و پژوهش و نهاد‌ها نیز با رشد ۳ و ۶ پله‌ای تقریبا مشابه روند کلی بوده است.

تهران و اصفهان قطب‌های اصلی فعالیت هوایی در ایران
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی گفت: ر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این صنعت و زیرساخت‌های موجود، شهرهای تهران و اصفهان به عنوان ۲ هاب بزرگ و اصلی صنعت هوایی و هوانوردی کشور تعیین شده است که بیشترین فعالیت شرکت‌های هوایی را در خود جای داده‌اند.

وی افزود: در کنار این دو قطب اصلی، برخی فعالیت‌ها نیز در استان های آذربایجان شرقی، قم، فارس، همدان، یزد، گیلان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، بوشهر، مرکزی، هرمزگان و مازندران انجام می‌گیرد.


ساخت عظیم‌ترین تلسکوپ فضایی برای رصد موجودات فضایی
متخصصان در آژانس فضایی اروپا مشهور به ESA در حال ساخت یک تلسکوپ بسیار پیشرفته برای ارسال به فضا و قرار گرفتن در مداری در فاصله ۹۳۰ هزار مایلی (معادل یک و نیم میلیون کیلومتر) از کره زمین هستند تا به کمک آن بتوانند به جستجوی حیات فرا زمینی بپردازند.

کارشناسان امیدوارند براساس پیش بینی های انجام شده دستگاه تلسکوپ پلاتو در سال ۲۰۲۶ برای بررسی گستره وسیعی از کهکشان به فضا پرتاب شود.

هدف اصلی محققان از ساخت این تلسکوپ، جستجوی سیارات دارای زندگی فرازمینی یا سیاراتی با احتمال وجود حیات است.


حمایت همه جانبه بنیاد علم ایران از تحقیقات کاربردی در کشور
نصرالله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و نو آوران معاونت علمی گفت: سیاست بنیاد علم این است که مدیریت از یک پویایی بالایی برخوردار باشد تا ظرفیت‌های موجود در کشور شناسایی و راه حل‌های مطلوبی جهت حمایت از طرح‌های کاربردی و پژوهش‌های مورد نیاز انجام شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و نو آوران معاونت علمی تاکید کرد: حمایت از رساله‌های کاربردی دکتری گام مهمی در راستای ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت است و این موضوع سبب ارتقای سطح علمی کشور می‌شود.


تبادل دانشمندان جوان بین ایران و چین
طی تفاهم نامه همکاری امضا شده، محققان ایرانی با محوریت بنیاد ملی نخبگان می توانند از فرصت های مشارکت در این برنامه بهره مند شوند، از جمله شرایط لازم جهت دریافت حمایت مربوطه به فعالیت در موسسات تحقیقاتی چین به مدت 6 ماه تا یک سال است، سن محقق متقاضی باید کمتر از ۴۵ سال بوده و دارای مدرک دکتری و یا آنکه سابقه پنج سال کار تحقیقاتی را داشته باشد.

مستعدین برتر متقاضی بهره مندی از تسهیلات فوق می توانند با مراجعه به وبگاه talented young scientist program تمام اطلاعات مربوط به این برنامه (اعم از مدارک مورد نیاز، نحوه ثبت درخواست همکاری) را ملاحظه کنند، همچنین فرصت های پژوهشی پیشنهادی در بخش joblist قابل مشاهد است.


عضویت بیش از ۱۰ هزار پژوهشگر در باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی کشور
رضا اسدی‌فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بیش از ۱۰ هزار عضو شبکه تا ابتدای خردادماه سال جاری عضو این باشگاه شده‌اند که از این تعداد بیش از ۹ هزار و ششصد عضو حقیقی و مابقی عضو حقوقی هستند.

وی عنوان کرد: در بازه زمانی فصل بهار سال جاری، ۲ هزار عضو به اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی اضافه شده است که نسبت به بازه‌ مشابه در سال گذشته رشدی ۷۱ درصدی را نشان می‌دهد، این در حالی است که روند رشد استقبال از این باشگاه در دوره‌های پیشین نیز روندی صعودی داشته است.

انتهای پیام/

 

 تهران و اصفهان قطب‌های اصلی فعالیت هوایی در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار