آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

جزئیات برگزاری دوره های مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان / فعالیت بیش از ۱۳ هزار مرکز آموزشی مجاز در کشور

آموزش و پرورش در روزهای نسبتا آرام خود نیز با رویدادهایی مواجه بوده که به برخی از این موارد در ادامه اشاره می شود.

جزئیات برگزاری دوره های مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان / فعالیت بیش از ۱۳ هزار مرکز آموزشی مجاز در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  جزئیات برگزاری دوره های مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان، فعالیت بیش از ۱۳ هزار مرکز آموزشی مجاز در کشور، بیش از ۹۰ درصد آموزش‌دهندگان مدرک دانشگاهی دارند، اجرای طرح «ارزشیابی‌ شایستگی محور» برای هنرجویان در سال تحصیلی جدید، پیگیری برای حل ریشه مشکلات فروش سوالات، اثرات منفی اجرای شتاب زده نظام ۳-۳-۶در سیستم آموزشی کشور، آینده کشور را با تصمیم گیری سیاسی آمیخته نکنیم و شرکت بیش از ۱۰ هزار مدرسه در فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی دانش آموزان از جمله رویدادهای اموزش و پرورش در هفته گذشته به شمار می رود.

فعالیت بیش از ۱۳ هزار مرکز آموزشی مجاز در کشور
مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در خصوص وضعیت مراکز آموزشی مجاز در کشور اظهار کرد: در مجموع ۱۳ هزار ۶۲۷ مرکز آموزشی مجاز شامل آموزشگاه‌های علمی آزاد، زبان و پرورشی در کشور وجود دارد که در قالب ۶۸ هزار و۸۹۳ کلاس درس به دانش آموزان کمتر از ۲۰ سال خدمات آموزشی و پرورشی ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مراکز آموزشی مجاز کشور یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۳۵۶ دانش آموز در سراسر کشور را تحت پوشش قرار داده اند، گفت: والدین برای آشنایی با مراکز مجاز آموزشی و پرورشی می‌توانند به سایت ادارات کل آموزش و پرورش مراجعه کرده و فهرست این مراکز را مشاهده کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی درباره برخورد این سازمان با مراکز غیرمجاز تصریح کرد: با تصویب قانون تاسیس، اداره مدارس و مراکز آموزشی مصوب سال ۱۳۹۵، طبق قانون شورای موسسان مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی رسمیت یافته و از اختیارات قانونی بیشتری برخودار شده اند، بنابراین شرایط نظارت بر مراکز تشدید شده و با مراکز غیرمجاز برخورد جدی تری خواهد شد.

جزئیات برگزاری دوره های مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان
نعمت الله موسی پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در خصوص جزئیات برگزاری دوره های مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: با توجه به تصمیمات اخیر و جلسه ای که هفته گذشته با حضور وزیر آموزش و مسئولان مربوطه به دوره های مهارت آموزی برگزار شد تصمیم بر این شد تا ثبت نام دوره های مهارت آموزی از 14تیرماه آغاز و تا 16 تیرماه ادامه یابد.

وی ادامه داد: براساس زمان بندی جدید پودمان اول از 20 تیرماه آغاز و تا 16 شهریور ادامه دارد بعد از این مرحله آزمون پایانی در بازه زمانی 19 تا 24 شهریور برگزار می شود.
معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: دوره های مهارت آموزی به طور فشرده در 2 پودمان برگزار خواهد شد که پودمان اول در بازه هشت هفته ای با پنج عنوان درسی در دوره تابستان و پودمان دوم بعد از قبولی در پودمان اول از اول مهرماه تا پایان سال تحصیلی ادامه می یابد.

بیش از ۹۰ درصد آموزش‌دهندگان مدرک دانشگاهی دارند
علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌وگو در خصوص دوره‌های توانمند‌سازی آموزش دهندگان و پیش‌روی این برنامه عنوان کرد: اکنون با پایان ثبت‌نام ۵۸ هزار و ۳۰۰ نفر در این دوره شرکت کرده‌اند که بیش از ۹۰ درصد این افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و حتی بالاتر هستند.

وی ادامه داد: بر خلاف باور عمومی این گروه از افراد که با مدرک تحصیلی دانشگاهی در سطوح مختلف برای دوره‌ها شرکت کرده‌اند که از صلاحیت علمی قابل قبولی برخوردار هستند و این برنامه به ارتقای صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها کمک می‌کند.

باقرزاده گفت: در این دوره که حدود ۱۲ تا ۱۸ هفته ادامه دارد فیلم‌های آموزشی در اختیار آموزش‌دهندگان قرار گرفته و پس از این مرحله از اوایل شهریور ماه امکان آزمون برای آموزش‌دهندگان فراهم می‌شود که البته پیش از این قرار بر این بود تا آزمون زودتر برگزار شود، اما به دلیل حجم فیلم‌ها و پهنای کم اینترنت در برخی مناطق کشور زمانی برای آزمون اضافه شد.

اجرای طرح «ارزشیابی‌ شایستگی محور» برای هنرجویان در سال تحصیلی جدید
سید مصطفی آذر کیش‌ مدیرکل‌ دفتر آموزش کاردانش‌ وزارت آموزش و پرورش در خصوص تغییر روند ارزشیابی‌ هنرجویان برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: امسال برای نخستین بار ارزشیابی‌ شایستگی‌ محور برای هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش که مبتنی بر اسناد بالادستی است در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس این نوع ارزشیابی‌ هنرجویان به صورت چند پودمان‌ آزمون می‌دهند و معدل آنها در پایان سال میانگین‌ این پودمان‌ها است.

مدیرکل‌ دفتر آموزش کاردانش‌ وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: هر درس به پنج پودمان‌ تقسیم‌ شده و در پایان هر کدام از این پودمان‌ها از دانش‌آموزان آزمون گرفته می‌شود و چنانچه‌ هنرجویی در هر کدام از این پودمان‌ها نمره قبولی کسب نکند مجدد باید‌ قسمت مورد نظر را امتحان بدهد.

پیگیری برای حل ریشه ای مشکلات فروش سوالات امتحانی
میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص بررسی لو رفتن سوالات امتحانی عنوان کرد: با توجه به جسله‌ای که روز چهارشنبه در کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات با حضور مسئولان مربوطه آموزش و پرورش و پلیس فتا برگزار شد به بررسی ابعاد مختلف این مساله پرداختند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشی که از پلیس فتا دریافت کردیم، افرادی سودجو سوالات امتحانی سال قبل را منتشر کرده و در قبال آن مبالغی هنگفت از دانش آموزان دریافت کردند که با توجه به پیگیری‌های پلیس این افراد دستگیر شدند اما در هیچ کدام از این موارد سوالات سال ۹۶ به فروش نرفته است.

میرزاده با اشاره به اینکه لو رفتن سوالات امتحان نهایی با توجه به بررسی‌های موجود مسجل نشده، یادآور شد: هر زمانی که این اعتراضات مبنی بر این مساله وجود داشته باشد آن را بررسی خواهیم کرد و نتایج منعکس می‌شود تا چنین موضوعاتی به طور ریشه‌ای حل شود.

اثرات منفی اجرای شتاب زده نظام ۳-۳-۶در سیستم آموزشی کشور
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دانش آموزان تکرار پایه اظهار کرد: برای این گروه از دانش آموزان ۲ برنامه در نظر داریم اول اینکه آسیب شناسی برای وقوع این مساله انجام شود و دومین کار اجرای برنامه‌هایی برای تقویت بنیه دانش آموزان دچار تکرار پایه در فاصله بین ۲سال تحصیلی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بسیاری از مشکلاتی که اکنون در نظام آموزشی با آن مواجه هستیم به دلیل اجرای طرح شتاب زده ۳-۳-۶ در زمان فعالیت وزیر وقت بوده و هنوز اثرات منفی آن باقی مانده است.

حکیم زاده تصریح کرد: به کارگیری نیروی بدون تخصص کافی در امر آموزش بر کیفیت یادگیری تاثیر منفی داشته و نمی‌توان در کوتاه مدت این تاثیرات را حذف کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از اجرای اقدامی علمی برای علت شناسی تکرار پایه در دانش آموزان به تفکیک مناطق خبر داد و بیان کرد: در حال استخراج اطلاعات از داده‌های موجود هستیم تا اقدامی اصولی برای این مشکل انجام شود.

شرکت بیش از ۱۰ هزار مدرسه در فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی دانش آموزان
حامد علامتی دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در خصوص میزان شرکت دانش آموزان در این اتحادیه و توجه به توسعه آن اظهار کرد: توسعه پوشش دانش آموزان را به تدریج و با حفظ کیفیت در کار‌ها دنبال می‌کنیم و بر این اساس تعداد دانش آموزان تحت پوشش را افزایش دادیم.

وی ادامه داد: با ورود دانش آموزان متوسطه اول به اتحادیه انجمن‌های اسلامی تعداد دانش آموزان از پنج هزار به ۱۰ هزار دانش آموز افزایش یافته است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان بیان کرد: هرچه دانش آموزان تحت پوشش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان افزایش یابد به تبع آن دایره تاثیرگذاری افزایش خواهد یافت البته همواره توسعه متوازن را در کنار توسعه مورد توجه قرار دادیم.

آینده کشور را با تصمیم گیری سیاسی آمیخته نکنیم
محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص محتوای کتاب درسی و توجه معلمان به آن برای ارائه به دانش آموزان اظهار کرد: آموزش و پرورش نهادی است که برای امور خود همواره از رهبری تبعیت می‌کند و قریب به اتفاق معلمان نیز گوش به فرمان رهبری هستند.

وی ادامه داد: معلمان بسیاری از نواقص موجود در برنامه آموزشی وکتاب‌های درسی را موردتوجه قرار داده و آن را جبران می‌کنند در واقع توانایی معلمان قوی‌تر از آن است که جزوه‌ای در روند آموزشی وارد شود و اشکالی داشته باشد، اما آن را متوجه نشود.

محمدیان تصریح کرد: کتاب‌ها چه از سوی مرکز دولتی یا غیر دولتی اگر بخواهد وارد مدرسه شود باید مجوز گرفته و بررسی شود که باید نگاهی عمیق به آن داشته باشیم و با توجه به اینکه آموزش و پرورش آینده کشورما است باید مواظبت کرده تا آینده کشور را با تصمیم گیری یا علاقه مندی‌های سیاسی جهان کنونی آمیخته نکنیم.

محمدیان با بیان اینکه ما در آینده‌ای نزدیک از برخی کتاب‌های جدید التالیف رونمایی خواهیم کرد، یادآور شد: در این کتاب‌ها نیز از ارزش‌ها دست برنمی داریم و در تلاش بوده نسلی تربیت شود که توانایی برپایی دولت جهانی و عدالت گستر و صلح آفرین مهدوی را دنبال کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار