آخوندی در صحن علنی:

براساس توافق برجام سه قرارداد هواپیمایی منعقد شد/«ایران ایر» را به شرکت بزرگ جهانی تبدیل می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس توافق برجام سه قرارداد با شرکت‌های ایرباس، ATR و بوئینگ منعقد شد.

ناوگان هوایی ما بسیار کهنه است/براساس توافق برجام سه قرارداد هواپیمایی منعقد کردیمبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که برای پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در صحن علنی حاضر شده بود، گفت: فکر می‌کنم برای همه دوستان کاملا روشن باشد که یکی از صنایعی که در جریان تحریم ظالمانه بیشترین آسیب را دید صنعت هوانوردی چه به لحاظ زیرساختی و چه از لحاظ ناوگان بود.

وی با بیان اینکه ناوگان ما بسیار کهنه است، ادامه داد: سن فرسودگی هواپیما در دنیا 24 سال است اما میانگین سن ناوگان در ایران چیزی حدود 23 است یعنی به شکل طبیعی به فاصله یک سال تمام هواپیماهای ما به تدریج بر اساس استانداردها از حیز انتفاع خارج شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در این شرایط خرید هواپیما یکی از اقداماتی بود که باید صورت می‌گرفت، تصریح کرد: این اقدام با تشویق و تقدیر ملت ایران در مجامع مختلف روبرو شد به طوری که بسیاری از نماینده‌ها هم وزارتخانه را مورد تشویق قرار داده‌اند.

آخوندی با بیان اینکه کل تعداد هواپیماهای ایران که بالای سال 2000 هستند، تنها هشت فروند است یادآور شد:  ما نیاز به نوسازی صنعت هوانوردی داریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه بر اساس توافق برجام ما سه قرارداد  شامل خرید 100 فروند هواپیما از ایرباس، یک قرارداد با ATR برای خرید بیست فروند هواپیما و یک قرارداد با بوئینگ برای خرید 80 فروند هواپیما منعقد شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: خوشبختانه قراردادها فعال و عملیاتی شده و سه فروند ایرباس و چهار فروند ATR  وارد شده است.

وی گفت: فکر می‌کنم توضیحاتی که در کمیسیون عمران و به آقای کریمی قدوسی ارائه دادیم حاوی همه جزئیات و برنامه‌ها بود.

آخوندی با بیان اینکه قرارداد خرید هواپیما یکی از افتخارآمیزترین قرارداد‌ها در کشورمان بوده است، گفت: شرکت‌ها برای این خرید کوچکترین مبلغ و حق حسابی پرداخت نکردند  و این قرار داد بدون تعهدی برای دولت صورت گرفته است.

خرید هواپیماها بدون ضمانت دولت و بانک مرکزی انجام شده است 

وزیر راه و شهرسازی این قرارداد صرفا ضمانت‌نامه شرکت‌ها بوده و به وسیله شرکت هواپیمایی خرید صورت گرفته است، ادامه داد:  زمانی که می‌خواستیم خریدی بدون ضمانت دولت و بانک مرکزی انجام دهیم حتی دوستانمان در دولت نیز این امر را باور نداشتند، اما ما به قدرت ملت ایران در بازار جهان اعتقاد داشتیم.

وی تاکید کرد: تمام مراحل خریدها، تعداد فروند و ... به ملت ایران اعلام شده چه برسد به نمایندگان مجلس.

آخوندی تصریح کرد: از ابتدا گفتیم ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس خریدیم یعنی ۴۵ فروند از خانواده ۳۲۰، ۳۹ فروند از خانواده ۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده ۳۵۰ خریداری شد اگر کسی چنین کاری را برای ملت انجام دهد نباید تقدیر شود؟ و تعجب می‌کنم که به جای تقدیر این گونه سوال می‌کنید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت گذشته برای خرید هر فروند هواپیما ساخت ۲۰۱۲، ۵۵ میلیون دلار هزینه کرد، اما ما همان هواپیما را به قیمت ۴۵ میلیون دلار خریدیم که در شرایط تحریم هر خرید ۳۰ درصد حاشیه داشت.

وی اذعان داشت: بنده حتی در همان روز اول که با هیئت رئیسه ایرباس صحبت کردم موکدا از آن‌ها خواستم به هیچ تماسی غیر از مسئول هواپیمایی پاسخ و اقدامی انجام ندهد، خریدی با این شفافیت و درستی باید نمونه خرید‌های خارجی قرار بگیرد.

گزارش تمام مراحل خرید هواپیماها برای رئیس جمهور ارسال شده است 

آخوندی تاکید کرد: گزارش تمام مراحل خرید هواپیماها برای رئیس جمهور ارسال شد و همچنین در تاریخ ۹ خرداد ماه سال ۹۵ برای رئیس مجلس و همچنین در ادامه برای مقام معظم رهبری نیز فرستاده شد در شورای اقتصاد تمام این موارد تصویب و مجوز‌های لازم صادر شد و اگر کوچکترین تردیدی در روند خرید هواپیما‌ها بود دستگاه‌های نظارتی مسلما اعلام می‌کردند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمام فرودگاه‌های ایران که پروازی در ان آنجام نمی‌شود مورد هدف ما است گفت: ۶۰ فرودگاه در کشور داریم اما  هشتاد درصد پرواز‌ها در ده فرودگاه انجام می شود و ۲۰ درصد سایر پرواز‌ها در ۵۰ فرودگاه دیگر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: فرودگاه‌های دوردست در ایران امکان دسترسی به صنعت هوانوردی سالم را نداشتند،۲۰ فروند از ATR برای پاسخگویی به فرودگاه دور دست خریداری شد.

آخوندی گفت: ما از جهت جغرافیایی به نحوی هستیم که دنیا می‌گوید ایران باید هاب هوانوردی دنیا شود آیا می‌توانیم با قطر، امارات و ... رقابت کنیم پس برای عزت مردم و جمهوری اسلامی ایران و همچنین برای رقابت بهتر با کشور‌های دیگر باید اقدام بزرگ انجام داد و ما اکنون افتخار می‌کنیم که در حال ورود به صنعت هوا نوردی در عرصه جهانی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به کریمی قدوسی گفت: ما برای خرید هواپیما تمام جزئیات را در نظر گرفته و برای شرکت هواپیمایی هما این انگیزه را بوجود آوردیم که وارد رقابت شود.

وی خاطرنشان کرد: «ایران ایر» مادر صنعت هوانوردی ایران را به یک صنعت و شرکت بزرگ جهانی تبدیل می‌کنیم تا بتواند وارد عرصه رقابت در دنیا شود.

انتهای پیام/

ناوگان هوایی ایران بسیار کهنه است 

برچسب ها: آخوندی ، قرارداد ، ایرباس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار