کرمان؛

توجه به اطفال و نوجوانان در معرض بزهکاری ضرورت دارد

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه توجه به نوجوانان در معرض بزهکاری ضرورت دارد،گفت: بهترین شیوه پیشگیری از وقوع جرائم،پیشگیری رشد مدار است.

توجه به اطفال و نوجوانان در معرض بزهکاری ضرورت دارد به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ یدالله موحد در جلسه با مدیران و کارکنان اداره کل آموزش وپرورش استان کرمان که در محل سالن اجتماعات شهید ایرانمنش برگزار گردید،اظهار داشت:در حال حاضر بیش ار یک هزار و700نوجوان بجای ادامه تحصیل در مدارس به دلیل ارتکاب جرائم در کانون های اصلاح وتربیت کشور بسر می برند.

وی عنوان کرد:دادگستری کرمان در سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در زمینه برنامه های پیشگیری رشد مدار با همکاری اداره کل آموزش وپروش استان صورت پذیرفت که جای تقدیر از مسئولان آموزش وپروش دارد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان تصریح کرد:بایستی از تجربیات و دستاوردهای نوین جامعه بشری در زمینه برنامه های پیشگیری رشد مدار استفاده نماید.

رئیس شورای قضائی استان ادامه داد:اگر دربسیاری از موارد به اطفال و نوجوانان در معرض خطر بزهکاری توجه بیشتری می شد امروز شاهد وقوع جرائم خشن وهولناکی از قبیل حادثه تلخ روستای جهان آباد فهرج که منجر به قتل ده انسان گردید،نمی بودیم.

وی با اشاره به اینکه عرصه تعلیم وتربیت با عرصه قضاء مشترکات زیادی برای همکاری دارد،عنوان کرد:موضوع کار هر دو مجموعه دادگستری و آموزش وپرورش،انسان است.

این مقام قضائی عنوان کرد:هدف یک طفل ونوجوان و خانواده اش ازکسب تعلیم وتربیت این است که از جهات مختلف علمی،تجربی،عاطفی در مسیر مثبت رشد کند وتبدیل به یک عنصر سازنده و موثر اجتماعی گردد.

وی با بیان اینکه ارزیابی شدت خطر و مدیریت خطر بزه کاری در اطفال در بحث پیشگیری رشد مدار بسیار مهم است،اظهار داشت:خطر بزه کاری به معنای این است که احتمالا محصل در آینده به یک بزرگسال دارای رفتار مجرمانه وآسیب رسان به نظم وامنیت جامعه تبدیل خواهد شد.

وی افزود:مدیریت خطر به معنای چاره اندیشی و پیدا کردن راه کار موثر برای از بین بردن عوامل خطر زا و برطرف کردن موانع رشد و حرکت درمسیر نیل به وضعیت مطلوب است

وی افزود:مفهوم عبارت در معرض خطر بزه کاری در جرم شناسی به ویژه در مبحث پیشگیری از وقوع جرم،برای تشریح وضعیت اطفال و نوجوانانی به کار گرفته می شود که به دلیل اختلافات وچالش های موجود در روند رشدشان،توان آنها برای تبدیل شدن به بزرگسالانی مسئول و سازنده تقلیل یافته وبرنامه های رفتارشان بیانگر وضعیتی است که گرایش آنها به ارتکاب جرم را محتمل می سازد.

وی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش هشدار داد:اگر نشانه های خشونت رفتاری یا گفتاری وبه طور کلی هر وجهی از خشونت را در رفتار دانش آموزان از قبیل کینه توزی،انتقام جویی،بی انظباطی،بی انگیزه ای،بی تفاوتی در مقاطع ابتدایی وبالاتر را در دانش اموز دیدید،بیانگر رفتار های مجرمانه و جامعه ستیزی در بزرگسالی او خواهد بود.

موحد خاطرنشان ساخت:برنامه های پیشگیری رشد مدار در مسیر رشد ازقبل از تولد آغاز می شود و اطفال و نوجوانان پس از ورود به عرصه اجتماع  نیاز به حمایت وامنیت روانی،عاطفی،جسمی ورفاهی دارند تا مراحل رشد مثبت را با موفقیت طی نمایند

وی بیان کرد:عدم شرایط اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی مطلوب و نداشتن محیط زندگی سالم وعدم دسترسی به آموزش وپرورش مطلوب، اطفال ونوجوانان را در معرض خطر بزهکاری قرار می دهند.

وی افزود:اگر شرایط مخاطره آمیز فوق با خصوصیات فردی منفی از جمله افسردگی،ناامیدی،و ناتوانی در مهارت های اجتماعی و مهارت های مقابله با خطر تلفیق شود،آنگاه خطر بزه کاری تشدید وگاهی قطعی الوقوع می شود

وی با بیان اینکه امر قضاء و داوری از شئونات انبیاء،ائمه معصومین و ولی فقیه می باشد،افزود:تمامی قضات در نظام مقدس جمهوری اسلامی اذن تصدی امر قضاء را از ولی فقیه می گیرند.

 

 

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار