علیزاده در سومین جشنواره ملی دایره خلاق مطرح کرد؛

پیش بینی برگزاری جشنواره دایره خلاق در سطح بین المللی

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: برای استفاده از ایده های جوانان در سطوح جهانی می توانیم این جشنواره را در سطح بین المللی برگزار کنیم.

پیش بینی برگزاری جشنواره دایره خلاق در سطح بین المللیبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سومین جشنواره ملی دایره خلاق(مبلمان شهری با محوریت کودک) که شب گذشته در باغ کتاب برگزار شد، با بیان اینکه شهر پایگاه اصلی تمدن انسانی و تبلور ذهنی و تکنولوژیک بشر است، اظهار داشت: انسان این شهر را برای امنیت، آسایش و رفاه خود بنا کرده و تاثیر دائمی و فراگیر بر زندگی او خواهد داشت.

وی افزود:شهر فقط یک سکونتگاه نیست بلکه آبادی است که روح اجتماع را متبلور کرده و از آن هویت می گیرد. افزایش جمعیت شهرها و به تبع آن توسعه شهرهای کوچک و بزرگ، ویژگی عصر حاضر است و توسعه پایدار این شهرها در گرو داشتن برنامه ریزی و مدیریت شهری کارآمد آن است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهرهای جدید با مشکلات متفاوتی مواجه هستند، گفت: فضاهای عمومی شهری یا به عبارتی فضایی که در آن تعاملات اجتماعی شهروندان شکل می گیرد در کشور ما روز به روز در حال افول است و بدون هیچگونه بار فرهنگی و اجتماعی به حیات خود ادامه می دهند که این امر باعث تشدید بحران هویت  در آنها شده است.

علیزاده ادامه داد: امروزه شناخت انسان و نیازهای مختلف  در عرصه های زندگی اجتماعی و فرهنگی از الزامات اولیه در جهت دستیابی به یک شهر خوب است.

وی با بیان اینکه انسان موجودی هدفمند و جویای نشاط، خوشبختی، سعادت، شادابی و سرزندگی است،تصریح کرد: تمام آن ها حلقه مفقوده زندگی شهر است، امروزه به دلایل گوناگون، تامین نشاط، شادی و سرزندگی شهری به یکی از دغدغه های اصلی نظام مدیریت شهری تبدیل شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امروزه جوامع شهری با مسائل و معضلات اجتماعی گوناگونی روبه رو هستند، گفت: فشارهای ناشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی، کارو فعالیت های مستمر برای تامین زندگی، کمبود زمان و فضای کافی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت، فضاهای یکنواخت شهری و سایر مشکلات زندگی ، همگی نقش مهمی را در کاهش کیفیت زندگی انسان ها در شهرها ایفا می کنند.

علیزاده اضافه کرد: این مسائل و مشکلات در نهایت موجب کاهش سرزندگی در میان افراد جامعه و به تبع آن افزایش آسیب ها و معضلات اجتماعی خواهد شد.

وی تاکید کرد: یکی از شروط لازم برای محیط سرزنده، تنوع کالبدی مناسب در منظر شهری است، چراکه می تواند بستر فضایی مناسبی را برای حضور افراد مهیا کند،آنچه باعث پایداری سرزندگی می شود، تداوم حضور و فعالیت های انسان در فضای شهری است.

وی افزود: تامین امنیت و آسایش روانی و فیزیکی، حضور اجتماعی فعال، لذت بخش و با نشاط و تداوم آن در فضا و پاسخگویی به فعالیت ها، می تواند زمینه ساز ارتقاء حس تعلق و سرزندگی باشد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس آیین نامه سازمان زیباسازی اصلی ترین وظیفه این سازمان ارتقای کیفیت سیما و منظر شهر تهران است، تاکید کرد: بدون تردید این سازمان در همه اقدامات مرتبط با حوزه سیما و منظر شهری همه جوانب را در نظر می گیرد.

علیزاده با اشاره به اینکه سازمان زیباسازی شهر تهران همیشه حامی ایده های مخاطبان خود بوده است، تصریح کرد: شهرداری تهران همیشه حامی و هماهنگ کننده برنامه هایی که در سه دوره ی گذشته برگزار شد، بوده است.

وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی مبلمان شهری که در حوزه نیمکت شهری بود، افزود: آثاری که در جشنواره اول به نمایش درآمد آثار متنوع و بسیار خوبی بود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه در هر دوره در شورای سیاستگذاری آسیب شناسی دوره بعدی را انجام می دادیم، یادآور شد: در سال 94 عمده فعالیت های سازمان در حوزه بافت تاریخی متمرکز شد و سازمان جشنواره دایره خلاق را با رویکرد مبلمان تاریخی برگزار کرد که آثار این جشنواره هم بسیار خوب و متنوع بود به گونه ای که برخی از آنها در سطح شهر و در منطقه 12 مورد استفاده قرار گرفت.

علیزاده با تاکید بر اینکه بدون تردید شهر تهران مربوط به همه اقشار جامعه است، گفت: بعد از برگزاری دوره دوم همکاران و دوستان ما در شورای سیاستگذاری به این جمع بندی رسیدند که رویکرد این دوره را به موضوع کودکان اختصاص دهند چراکه شهر تهران در این موضوع نارسایی های زیادی دارد.

وی ادامه داد: امیدوارم عنصر اصلی برنامه را در سالهای آینده خلاقیت و زیبایی قرار بدهیم و این برنامه در سال های آتی نیز با موضوعات بهتر ادامه پیدا کند چراکه هر دو عنصر در کنار هم می تواند آثار خوبی را خلق کند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس پیشنهاد دوستان می توان از ظرفیت های بین المللی برای برگزاری این جشنواره استفاده کرد، افزود: سازمان زیباسازی شهر تهران درصدد بررسی این موضوع است.

وی به ویژگی مبلمان های شهری اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی این مبلمان ها این است که اگر کسی از آن استفاده هم نکند باز هم به عنوان المان شهری می تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد.

علیزاده در پایان گفت: آثار سه دوره گذشته جشنواره ملی مبلمان شهری (دایره خلاق) در کتابی با این عنوان منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

آثار جشنواره ملی مبلمان در کتاب منتشر می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار