مردم دنبال میانبر برای رسیدن به تناسب اندام نباشند/ جای خالی نظارت متولیان نظام سلامت برعطاری‌ها

یک متخصص تغذیه گفت: این روز‌ها دمنوش‌های لاغری با بازاریابی هرمی سلامت جامعه را تهدید می‌کنند که تلاش‌های مسئولان وزارت بهداشت در این زمینه چندان اثربخش نبوده است.

مردم دنبال میانبر برای رسیدن به تناسب اندام نباشند/ جای خالی نظارت متولیان نظام سلامت برعطاری‌هامیلاد تاج منش مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در سراسر دنیا گرایش شدیدی به مصرف دارو‌های گیاهی (herbal medicine یا botanicals) و محصولات طبیعی (natural products) به وجود آمده که همین مسئله باعث شده شرکت‌های دارویی و تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی فعالیت‌های تولیدی خود را در این زمینه گسترش دهند.

وی گفت: زمانی که یک مکمل را مصرف می‌کنید بدن خود را به نوعی در معرض یک آزمایش قرار می‌دهید که از نگاه متخصصان روش تایید یک مکمل غذایی برای ورود به بازار متفاوت با مراحل تایید دارو است، برای مثال تولید کنندگان مکمل ملزم به نشان دادن بی خطری مکمل تولیدی خود یا مکانیسم اثر آن در بدن نیستند، بنابراین ورود یک مکمل به بازار دلیلی بر بی خطری آن نیست و پس از ورود یک مکمل به بازار تنها در صورتی که عوارضی از مکمل فروخته شده گزارش شود، آن جمع آوری خواهد شد.

تاج منش بیان کرد: در کشور ما متاسفانه علاوه بر شرکت‌های دارویی، عطاری‌ها نیز ترکیباتی را با ادعا‌های سلامتی به فروش می‌رسانند و حتی اگر عوارض بارزی هم از آن‌ها ایجاد شود، برای سال‌ها به فروش میرسند، بدون آنکه عوارض آن به صورت سیستماتیک ثبت و در مورد ادامه فروش آن تصمیم گرفته شود.

وی در مورد برخی اصطلاحات به کار رفته مانند "Natural"یا طبیعی گفت: این اصطلاحات به معنی بی خطری یک مکمل نیست برای مثال گیاه کامفری (comfrey) و کاوا می‌تواند اثرات مضری بر کبد داشته باشد، همچنین زمانی که لغت “standardized” یا“verified” یا certified” روی بسته یک مکمل درج شده مبنی بر گارانتی محصول و یا کیفیت آن نیست، ولی متاسفانه ازاین موضوع آگاهی ندارند و با مصرف این مکمل‌ها شاهد مراجعه روز افزون افراد با عوارض گوناگون به کلینیک‌های تغذیه و رژیم درمانی هستیم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مورد تداخلات هشدار داد و افزود: برخی از مکمل‌های رژیمی ممکن است با سایر مکمل‌ها یا دارو‌های تجویز شده توسط پزشک تداخل داشته باشند و در برخی افراد سبب بروز عوارض خاصی شوند، بنابراین بدون در نظر گرفتن همه جوانب تجویز، مکمل‌ها میتواند سلامت فرد را با مخاطرات جدی مواجه نماید.

وی در مورد مکمل‌های کاهش و افزایش وزن تاکید کرد: این مکمل‌ها فقط در صورتی قابل مصرف اند که توسط مشاور تغذیه یا پزشک تجویز شده باشند و از داروخانه خریداری شوند و در غیر اینصورت افراد درگیر عوارض متعدد می‌شوند.

تاج منش تصریح کرد: مردم از مصرف دمنوش‌ها و محصولات عطاری‌ها با هدف لاغری بپرهیزند زیرا احتمال افزودن مواد موثری که به دلیل عوارض خطرناک اجازه استفاده از آنها در مکمل‌های رسمی و مورد تایید موجود در داروخانه‌ها وجود ندارد بالاست.

وی یادآور شد: مصرف دمنوش‌ها و محصولات عطاری‌ها در حد معمول که سابقه چند صد ساله یا بیشتر دارد می‌تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد، ولی وقتی با اهداف درمانی و بیش از مقادیر معمول یا به صورت طولانی مدت مصرف میشود می‌تواند سلامت فرد را به خطر اندازد.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار