مدیر طرح های ساماندهی، حفاظت و بهره برداری زاینده رودگفت: خشکی این رودخانه و تالاب گاوخونی آرام آرام به یک معضل امنیتی در استان به خصوص شرق اصفهان تبدیل می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اسفندیار امینی اظهار داشت:‌ دامنه و پیامدهای خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی از منظر محیط زیست به بخش های دیگر جامعه مانند فضای شهری و سبز نیز سرایت کرده و این روند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از آنجائیکه عمده مصرف کننده آب رودخانه جامعه شهری و فضای سبز و کشاورزان هستند لذا چنانچه دو نهاد شهرداری و صنف کشاورزان برای رودخانه به تعامل برسند، سایر بخش‌های مصرف نیز ملزم به تبعیت و مشارکت برای مسائل رودخانه خواهند بود.

مدیر طرح های ساماندهی، حفاظت و بهره برداری رودخانه زاینده تصریح کرد:‌ کشاورزان حوضه زاینده رود در شرق و غرب اصفهان به دلیل وجود آب پاک و سالم زاینده رود، همیشه محصول سالم و بی عیب تولید و امنیت غذائی مردم شهر را در طول تاریخ ایجاد کردند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان اعلام کرد: جامعه شهری بابت تامین هوای پاک، مقابله با آلاینده های هوا به واسطه وجود مزارع و باغات در اطراف اصفهان و پیشگیری از ورود گرد و غبار به شهر و ایجاد چشم اندازهای زیبای فراوان و تولید محصولات زراعی و باغی و لبنی و پروتئینی، بدهی تاریخی به جامعه کشاورزی شرق و غرب اصفهان دارد.

وی گفت:‌ اکنون که با خشکی زاینده رود کشاورزان مشکل معیشتی پیدا کرده‌اند باید با کمک به احیای زاینده رود، هم دین خود را به کشاورزان ادا و هم مجددا امکان تداوم این خدمات تاریخی را فراهم کند.

امینی اضافه کرد: واگذاری عملیات ساماندهی رودخانه، سرشاخه ها، حفاظت، نظارت و بهره برداری از رودخانه زاینده رود در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به صنف کشاورزان دو استان با هدف رفع موانع و اعیانی‌ها و مستحدثاتی که سبب هدر رفت آب رودخانه می شود و نیز جلوگیری از برداشت های غیرقانونی و مازاد بر مجوزهای موجود که با اجرای صحیح آن حجم قابل توجهی به آب رودخانه اضافه می شود، باید صورت گیرد.

وی به راهکارهای احیای زاینده رود اشاره کرد و بیان داشت: تسریع در احداث سد سوم کوهرنگ و اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد و جمع آوری و بازیافت پساب های فاضلاب شهری و صنعتی و تصفیه کامل آن و استفاده مجدد برای صنایع و سایر مصارف مجاز از جمله این راهکارها است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: تلاش در راستای اصلاح سیستم آبیاری در بخش کشاورزی و الگوی زراعی و بالا بردن راندمان آبیاری، اصلاح الگوی فضای سبز متناسب با اقلیم خشک حوضه زاینده رود از دیگر راهکارها است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.