اسپوتنیک گزارش داد:

چرا ناتو از اتحاد نظامی بین مسکو و پکن بیم دارد؟

اسپوتنیک در مطلبی به بررسی احتمال ایجاد اتحاد نظامی روسیه و چین و همچنین نگرش کشورهای ناتو نسبت به آن پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «ویکتور بارانت» -- کارشناس مسائل نظامی روسیه – در مصاحبه با اسپوتنیک گفت عجیب نیست ناتو به شدت نگران طرح روسیه و چین برای انجام مانور دریایی مشترک باشد. به باور وی، ناتو نگران اتحاد نظامی بین پکن و مسکو است.

چین و روسیه در حال آمادگی برای تکرار آخرین مانور دریایی خود هستند. نخستین مرحله از این مانور در اواخر ماه ژوئیه در دریای بالتیک انجام خواهد شد. در ماه سپتامبر، این مانور در دریای ژاپن و دریای «اختسک» -- واقع در شرق روسیه – دنبال خواهد شد.

برخی از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله لهستان، نگرانی خود درباره این مانور نظامی مشترک میان روسیه و چین را ابراز کرده اند. این برنامه همچنین نگرانی چند کشور عضو ناتو را برانگیخته است؛ به طوری که وزیر دفاع لهستان بر اتحاد راهبردی میان روسیه و چین متمرکز شد و ادعا کرد این مسئله «جهان آزاد را تهدید خواهد کرد.»

وزیر دفاع لهستان ادعا کرد: «در چند سال گذشته، روسیه و چین کوشیده اند اتحاد راهبردی خود را -- که آن‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد -- پنهان نگاه دارند. آن‌ها تلاش کردند به گونه‌ای رفتار کنند که گویی چنین اتحادی وجود نداشته است. آن‌ها سناریویی طراحی کردند که به ظاهر در روابط دوجانبه خود، تنش‌هایی وجود دارد تا اذهان عمومی در غرب و یا حتی سیاست‌مداران غربی را فریب دهند.»

وی در ادامه ادعاهایش افزود روسیه و چین اکنون اذعان کرده اند که زمان آن رسیده است تا از آن‌چه وی «استتار» خوانده است خارج شوند و جهان آزاد را تهدید کنند.

ویکتور بارانت در اظهار نظر درباره این مسئله در مصاحبه با اسپوتنیک خاطر نشان کرد کشورهای عضو پیمان ناتو درباره شکل گیری اتحادی نظامی میان روسیه و چین به شدت بیم دارند.

وی گفت: «این نمونه دیگری از شکایت‌های کودکانه همیشگی ناتو است و صدای لهستان نیز در آن به خوبی به گوش می‌رسد.» بارانت افزود «انجام مانور نظامی مشترک روسیه و چین در هر ابعاد و مقیاسی همواره -- اگر اظهارات هراسان سیاست‌مداران و ژنرال‌های کشورهای عضو ناتو را برنیانگیزد -- اظهارات حاسدانه آن‌ها را برخواهد انگیخت.»

به باور وی، با توجه به اختلاف نظرها بین ژاپن و چین در مناقشه دریای جنوبی چین، توکیو به طور خاص به انجام مانورهای نظامی مشترک روسیه و چین در کرانه اقیانوس آرام حساس است.

بارانت افزود: «این‌که آمریکا، ناتو و متحدان آن‌ها به شدت از شکل گیری اتحاد نظامی میان روسیه و چین بیم دارند، می‌تواند تمام این مسائل را توضیح دهد. بگذارید یادآوری کنم که در سال گذشته، شی جین پینگ – رئیس جمهور چین – برای نخستین بار احتمال پیدایش اتحاد نظامی میان کشورش و روسیه را اعلام کرد. ذکر این عبارت، لرزه بر اندام واشنگتن و ناتو انداخت.»

وی افزود پیش از آن، مسکو و پکن تنها درباره شراکت با یکدیگر گفتگو می‌کردند؛ اما اکنون پکن به صراحت اعلام می‌کند احتمال ایجاد اتحاد نظامی چینی-روسی دور از ذهن نیست.

بارانت در پایان اظهارات خود گفت: «به یقین، این زمینه‌ای برای هراس ناتو است؛ هرچند که پس از نشست سران گروه 20 در هامبورگ آلمان، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد چین پذیرفته است با آمریکایی‌ها نیز مانور دریایی نظامی انجام دهد.»

در ماه گذشته میلادی، یک تحلیلگر سیاسی روس گفت به نظر می‌رسد همکاری نظامی میان روسیه و چین، بیشتر در زمینه انجام اقدامات ضدتروریستی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای تعریف شود.

مصاحبه با این تحلیلگر در حالی صورت گرفت که سرگئی شویگو – وزیر دفاع روسیه – به منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه نظامی بین دو کشور طی 3 سال آینده، نقشه راهی را به همتای چینی خود ارائه کرد.

روسیه و چین در سپتامبر سال گذشته میلادی، آخرین مانور نظامی خود را در دریای جنوبی چین انجام دادند. این مانور 8 روزه دریایی، بزرگترین مانور نظامی دریایی مشترک میان این دو کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۵ تير ۱۳۹۶
ادم باید از خدا بترسه. ناتو هم از خدا بترسه نه چین و روسیه. اینجاست که همتون باید توبه کنین
آخرین اخبار