ساری،

راه‌های مقابله با تب کریمه کنگو

عامل بیماری تب کریمه کنگو ویروسی است، اما توسط کنه‌ای به نام هیالوما انتقال پیدا می‌کند و باعث آلودگی دام می‌شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، طهمورث قاسم نژاد گفت: عامل بیماری تب کریمه کنگو ویروسی است، اما توسط کنه‌ای به نام هیالوما انتقال پیدا می‌کند و باعث آلودگی دام می‌شود.

وی با بیان اینکه کنه در خاک می‌تواند زنده باشد و با عبور حیوانات بر بدن آن‌ها بنشیند، افزود: این بیماری در دام علایم ظاهری ندارد، اما در انسان با علایمی مانند تب زیاد، سردرد، کمردرد، پشت درد، درد مفاصل، کبودی دست و پا و خونریزی از سقف دهان ظاهر می‌شود که اگر درمان مناسب انجام نشود می‌تواند منجر به مرگ انسان می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه این بیماری از طریق فراورده‌های لبنی به انسان انتقال پیدا نمی‌کند، گفت: این بیماری از طریق تماس با گوشت گرم حیوان یا تماس با کنه انتقال می‌یابد.

قاسم نژاد با بیان اینکه برای پیشگیری باید بدن و جایگاه نگهداری دام را سمپاشی کرد، ادامه داد: باید بدن دام را با استفاده از سم دو منظوره سایپرمترین سمپاشی کرد و برای سمپاشی از یک میلی لیتر سم در یک لیتر آب حل کرده و قبل سمپاشی نیز یک ساعت دام را تشنه نگه داشت و سپس سیراب و بعد اقدام به سمپاشی کرد.

وی افزود: جایگاه را باید شستشو و سپس ۵ میلی لیتر سم را در یک لیتر آب حل و بعد اقدام به سمپاشی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه دامداران، سلاخان، قصابان، دامپزشکان، پزشکان و پرستاران که با دام و یا فرآورده‌های خونی ارتباط دارند بیشترین احتمال آلودگی به این بیماری را دارند، گفت: باید از دستکش و عینک و لباس مخصوص برای کار در دامداری استفاده و برای کاهش خطر، گوشت را ۲۴ ساعت و جگر را ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف و یا در فریزر قرار داد.

قاسم نژاد با اشاره به اینکه پرندگان به جز شتر مرغ به بیماری تب کریمه کنگو آلوده نمی‌شوند، اما می‌توانند موجب جابجایی کنه شوند، تاکید کرد: باتوجه به نزدیک شدن عید سعید قربان، در انتخاب دام سالم دقت بیشتری شود.


انتهای پیام/ع


دانستنی‌هایی درباره تب کریمه کنگو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار