باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ارزشیابی توصیفی، درمانی برای حذف نمره محوری است؟ / چالش‌های اجرای شتاب زده طرحی در آموزش و پرورش

ارزشیابی توصیفی یکی از شیوه‌های جدید آموزشی بوده که در دوره ابتدایی مورد توجه قرار گرفته، اما نقد‌های بسیاری را در پی داشته است.

ارزشیابی توصیفی، درمانی برای حذف نمره محوری است؟ / چالش‌های اجرای شتاب زده طرحی در آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح ارزشیابی توصیفی یکی از نوآوری های آموزشی است که در دهه 80 توسط مسئولان نظام آموزشی در مقطع دبستان ارائه شد که هدف اساسی ارزشیابی کیفی توصیفی ، بهبود كیفیت یادگیری و ارتقای سطح بهداشت روانی محیط یاددهی - یادگیری است اکنون چندسالی است که مساله ارزشیابی توصیفی در نظام آموزشی مطرح شد و این طرح چالش های بسیاری را در پی داشته است و تغییر سکانداری آموزش و پرورش آن مساله را به دوره پیشین ارتباط می دهد.

بسیاری از والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی به دلایل مختلف، نگران تحصیل فرزندان خود با این شیوه تحصیلی هستند و از جمله دغدغه هایی که با من معلم در میان می گذارند عدم تکرار پایه تحصیلی، حذف نمره و در نتیجه کاهش انگیزه یادگیری است.

چند دانش آموز ابتدایی در دوره ابتدایی تکرار پایه شده اند؟


مساله ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی و آمار تکرار پایه موجب شده تا در جامعه این 2 موضوع به همدیگر ارتباط داده شود و اغلب ضعف ارزشیابی توصیفی را یکی از عوامل این موضوع می دانند.

مساله آمار تکرار پایه در دوره ابتدایی به ویژه اول ابتدایی رقم بالایی را نشان می دهد و این مساله به استناد آمار ارسالی از مرکز آمار وزارت متبوع در سال تحصیلی 95_94 تعداد دانش آموزان مردودی دوره ابتدایی 101 هزار و 653 نفر یعنی حدود 1/4درصد کل دانش آموزان دوره ابتدایی برآورد شده است و این عدد در 92-91با توجه اظهارات معاون سابق آموزش ابتدایی ۴۷هزار دانش آموز اعلام شده بود.

مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این رابطه عنوان کرد: افت تحصیلی دانش آموزان تنها به ضریب هوش مربوط نیست بلکه مسایل اقتصادی، هوشی، نگرشی و توانایی معلم و تراکم بالای کلاس های درسی نیز اثرگذار است.

وی ادامه داد: معلمان قوی باید برای پایه ابتدایی انتخاب شوند و بهترین معلم ها در پایه اول ابتدایی تدریس کنند چرا که تحقیقات نشان داده است اگر معلم اول ابتدایی توانایی لازم را نداشته باشد آنان را دچار اختلال یادگیری می کند.

قدمی با بیان اینکه ضریب خطا در پایگاه‌های سنجش بسیار کم است، تصریح کرد: ضریب تشخیص سنجش بالااست و در دو مرحله انجام می گیرد و اگر دانش آموزی وضعیت مشکوکی داشته باشد به مرحله سنجش تخصصی فرستاده می شود.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی نیز در این مورد عنوان کرد: ارزشیابی توصیفی در تکرار پایه دانش آموزان تاثیر منفی نداشته و علت چنین تصوراتی عینی بودن نتیجه در نظام نمره‌ای است در حالی که نظام توصیفی با عدد دانش آموزان را ارزیابی نمی‌کند.

سایه دراز مدت اجرای شتاب زده نظام جدید آموزشی در دوره ابتدایی


ورود نظام جدید آموزشی بنا بر اظهارات آموزش و پرورشی ها گامی مثبت در جهت نظام آموزشی است اما این مساله در نخستین سال های ورودش بدون بسترسازی مناسب به جامعه راه یافت و عواقب بسیاری را در نیروی انسانی، برنامه های آموزشی و به تبع آن دانش آموزان داشته است.

حکیم زاده در مورد تکرار پایه دانش آموزان و علل آن اظهار کرد: بیشترین آمار مربوط به تکرار پایه در دوره ابتدایی و کلاس اول مشاهده شده است بنابراین شرایط، باید کیفیت روند یاددهی-یادگیری و عنصر معلم را مورد توجه قرار دهیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بسیاری از مشکلاتی که اکنون در نظام آموزشی با آن مواجه هستیم به دلیل اجرای طرح شتاب زده ۳-۳-۶ در زمان فعالیت وزیر وقت بوده و هنوز اثرات منفی آن باقی مانده است و به کارگیری نیروی بدون تخصص کافی در امر آموزش بر کیفیت یادگیری تاثیر منفی داشته و نمی‌توان در کوتاه مدت این تاثیرات را حذف کرد.

ارزشیابی توصیفی در گیر و دار پژوهش های علمی


ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه عنوان کرد: اجرای نظام ارزشیابی توصیفی به اواخر فعالیت حاجی بابایی برمی گردد و سعی شده بود تا در پایه های اول، دوم و سوم نمره محوری حاکم نباشد اما متاسفانه اکنون نه معلم و نه والدین این موضوع را باور دارند.

وی با اشاره به اینکه ارزشیابی در دوره ابتدایی باید فرآیند محور یاشد، ادامه داد: ارزشیابی برای سه ساله دوم با روش توصیفی قابل قبول نیست اما در سه ساله اول این سبک برای دانش آمزان مشکل ساز نیست.

سحرخیز با تاکید بر اینکه هنوز با شیوه توصیفی آشنایی کافی نداریم، گفت: بنابراین شرایط کاستی ها در اجرا وجود دارد و پژوهش و نگرش علمی در دوره ابتدایی وجود نداردو با افت تحصیلی مواجه هستیم.

حکیم زاده در این مورد بیان کرد: این طرح ابتدا باید با شیب ملایم اجرایی می‌شد تا نقاط ضعف و قوت شناسایی و بعد از این مرحله در سطح وسیع به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه دیدار‌هایی با معلمان داشته و بازخورد‌های حاصل از طرح را مورد توجه داریم، اظهار کرد: علاوه بر معلمان، مطالبات خانواده‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته و در قالب برنامه‌های تخصصی و علمی آسیب‌ها و نیاز‌های این طرح مورد توجه قرار می‌گیرد.

ارزشيابي  توصيفی و سنتی مي توانند تاثيرات متفاوتي در حيطه هاي آموزشي داشته باشد و با توجه به اینکه دوره ابتدایی تاثیر بسزایی در روند نظام آموزشی و تحصیلات دانش آموزان دارد باید منتظر ماند و دید که آیا این چالش ها و نظرات متفاوت در نظام آموزشی می تتواند نسخه ای شفابخش برای بهبود روند ارزشیابی بپیچد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Kazakhstan
ملیحه
۱۹:۰۸ ۳۱ تير ۱۳۹۶
من ۳۸سال هست تدریس می کنم. دراین چند سالی که ارزشیابی توصیفی اجرا میشود متاسفانه هم دانش اموزان وهم معلمین انگیزه خود را برای تعلیم وتعلم از دست داده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۳۱ تير ۱۳۹۶
من دلم برای دوران کودکیم افتادم ای کاش زمان به عقب بر میگشت دلم برای نمره هایی که میگرفتم همش 10 وااای بابام بهم میگفت آفرین ولی در صورتی که 10 نمره بد بود خخخخ