اسپوتنیک گزارش داد؛

فاصله‌گرفتن تدریجی ترکیه از ناتو و حرکت به سوی اوراسیا

خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به تحلیل جایگاه کنونی ترکیه در ناتو و آینده این کشور در این سازمان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یک کارشناس مسائل نظامی ترکیه در گفتگو با اسپوتنیک گفت آلمان تعمدا بحرانی را در روابط برلین و آنکارا ایجاد کرد که موجب شد ترکیه بیش از پیش خود را از ناتو دور کند.

طی چند روز گذشته، رسانه‌های محلی گزارش دادند دادگاهی در ترکیه حکمی صادر کرده است که به موجب آن، «پیتر استودنر» -- فعال حقوق بشر آلمانی – همراه با گروهی از 6 فعال حقوق بشر که در میان آنها «ایدیل اسر» -- سرپرست سازمان عفو بین‌الملل در ترکیه -- نیز حضور دارد، باید تا زمان برگزاری دادگاه خود در بازداشت باقی بماند.

این فعالان در روز 5 ژوئیه و به اتهام کمک رسانی به یک گروه تروریستی توسط پلیس ترکیه بازداشت شدند.

زیگمار گابریل – وزیر خارجه آلمان – اعلام کرد برلین در سیاست اقتصادی، اعتباری، سرمایه‌گذاری و گردشگری خود در قبال ترکیه تجدید نظر خواهد کرد. وی دلیل این تجدید نظر را دستگیری‌ فعالان حقوق بشر در ترکیه اعلام کرد.

مقامات ترکیه‌ای اکنون هزاران خبرنگار، قاضی، کارکنان ارتش و فعالان حقوق بشر را در پی کودتای نافرجام 15 ژوئیه سال 2016 دستگیر کرده اند. این افراد متهم به حمایت از فتح‌الله گولن – رقیب سیاسی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه – شده اند. آنکارا گولن را به طرح‌ریزی این کودتای نافرجام متهم کرده است. گولن اکنون در آمریکا در تبعید خودخواسته به سر می‌برد.

سونر پولات – دریادار بازنشسته نیروی دریایی ترکیه – آلمان را به دلیل ایجاد یک بحران در روابط دو جانبه دو کشور که به نظر وی، عامل مهمی در روند جدایی ترکیه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به حساب می‌آید، سرزنش کرد.

پولات گفت: «ترکیه به آرامی و در عین حال، با اطمینان به سمت اوراسیا حرکت می‌کند؛ هرچند که این یک روند دشوار برای این کشور است. نمی‌توانیم تصور کنیم ترکیه که از سال 1952 عضوی از ناتو بوده است، بتواند به سادگی و بدون دردسر خود را از این اتحاد دور کند. اما اظهارات مقامات آلمان جایگاه ترکیه در قبال ناتو را کاملا تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

وی افزود: «در حال حاضر، غرب نسبت به ترکیه نگرشی محتاطانه و منفی دارد. رواج این دیدگاه پس از کودتای 15 ژوئیه بیش از پیش علنی شد.»

بر اساس گفته‌های پولات، «تعصب و دشمنی با ترکیه از استرالیا تا نیوزیلند، و از اروپا تا آمریکا وجود دارد. این دشمنی در پوشش مخالفت با حزب عدالت و توسعه – حزب حاکم ترکیه – و مخالفت با رجب طیب اردوغان بیان می‌شود.»

پولات در ادامه اظهارات خود افزود: «هدف اصلی، کشور ترکیه است. اردوغان به عنوان فردی به تصویر کشده شده است که مسئولیت تمامی رویدادها را بر عهده دارد. آلمان آگاهانه تصمیم گرفت این بحران را با تحریک تنش‌ها در پایگاه هوایی اینجرلیک، تشدید کند. در صورتی که نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه اینجرلیک و یا پایگاه هوایی کُنیا بازدید می‌کردند، چه تغییری صورت می‌گرفت؟ تمامی این موضوعات نشان می‌دهد این بحران‌ها ساختگی بوده اند.»

وی خاطر نشان کرد مخالفت با اردوغان به سیاست داخلی اصلی اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

پولات متذکر شد «هلند و آلمان در حال حاضر اقدام بوریس جانسون – وزیر خارجه انگلیس – را دنبال می‌کنند که تبلیغات برکسیت – جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا – را با رویارویی با ترکیه همگام کرده بود. جلوگیری از برگزاری سخنرانی اردوغان در اجلاس سران گروه 20، رسوایی بزرگی است. ترکیه به تدریج از غرب دور می‌شود.»

وی آلمان را «کشوری اوراسیایی» خواند و گفت این کشور باید «در قبال ترکیه، گام‌هایی معقولانه‌تر و در جهت حفظ تعادل‌ها بردارد.»

پولات همچنین خاطر نشان کرد «در صورتی که روابط میان برلین و آنکارا قطع شود، آلمان که تراز تجاری مثبتی نسبت به ترکیه دارد، زیان بیشتری را متحمل خواهد شد.»

وی در پایان اظهارات خود گفت: «مقامات آلمان سخنانی را بیان می‌کند که در حقیقت، به نوعی دخالت در نظام قضایی ترکیه را نشان می‌دهد. همه باید بدانند ترکیه، یونان، عراق و یا سوریه نیست. اگر آن‌ها اکنون از این مسئله مطلع نشوند، دیر یا زود آن را درک خواهند کرد.»

در اواخر ماه مه سال جاری میلادی، مولود چاووش اوغلو – وزیر خارجه ترکیه – اعلام کرد تا زمانی که آلمان اقدامات خود علیه ترکیه را ادامه می‌دهد، آنکارا اجازه بازدید از پایگاه هوایی اینجرلیک را برای قانون‌گذاران آلمان صادر نخواهد کرد.

چاووش اوغلو گفت: «آلمان نگرشی منفی نسبت به ترکیه دارد و اکنون آن‌ها می‌گویند می‌خواهیم به اینجرلیک بیاییم. آلمان باید درک کند ترکیه که قدرت انجام هرچه بخواهد را دارد، دیگر به این کشور اجازه نخواهد داد هرچه خواستار آن است را به دست آورد. این شرایط متعلق به گذشته بود. در شرایط کنونی، غیرممکن است به نمایندگان پارلمان آلمان اجازه داده شود از اینجرلیک بازدید کنند.»

انتهای پیام/

 

جایگاه ترکیه در ناتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۵۰ ۳۱ تير ۱۳۹۶
ترک ها ثبات سیاسی ندارن//دائما تغییر موضع میدن//با طنابشان نمیتوان به چاه رفت
آخرین اخبار