اجرای سه طرح مطالعاتی- مرمتی جداگانه در مسجد جامع ارومیه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از اجرای همزمان سه طرح مطالعاتی- مرمتی جداگانه در مسجد جامع ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛جلیل جباری گفت: سه طرح مطالعاتی و مرمتی در قسمت‌های مختلف بنای تاریخی مسجد جامع ارومیه با نظارت اداره کل و توسط پیمانکاران ذیصلاح در حال اجرا است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: یکی از این طرحها، مربوط به پژوهش باستانشناختی و مطالعه در گنبد خانه و محوطه پیرامون مسجد برای شناسائی و استخراج داده‌های فرهنگی و کف اصلی و پی گردی این بنا‌ی تاریخی می‌باشد.
وی ادامه داد: اهمیت این موضوع از آنجاست که با شناخت محل کف و پی اصلی بنا می‌توانیم لایه‌های مختلف تاریخی و آثار و بقایای معماری‌های موجود را بدست آوریم.
جباری گفت: یکی دیگر از طرح‌های در حال اجرا، تکمیل آجرکاری گنبد‌های بام شبستان مسجد و اجرای سنگ درپوش دیوار‌های شبستان و گنبدخانه است.
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: مصالح مورد استفاده در این طرح، از آجر‌ها و سنگ‌های سنتی و بوم آورد است که ابعاد و طرح آن‌ها نیز مطابق و همسان با معماری سنتی مسجد می‌باشد.
وی افزود: مرمت و استحکام بخشی تزئینات گچبری ها، کاشیکاری‌ها و کتیبه‌های موجود در فضای داخلی مسجد از دیگر طرح‌ها در حال اجرا می‌باشد.
جباری گفت: پارسال مرمت تزئینات قسمت محراب مسجد به اتمام رسید و سال جاری قرار است سردر گچبری و کاشیکاری دوره زندیه و کتیبه‌های دوره ایلخانی و قاجاری مسجد ترمیم شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی مجموع اعتبارات درنظرگرفته شده برای این پروژه‌ها را حدود دو میلیارد ریال دانست که از محل اعتبارات ملی تامین شده است.
انتهای پیام/م
سه طرح مطالعاتی- مرمتی جداگانه در مسجد جامع ارومیه در حال اجرا است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.