در صدو پانزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد؛

پیگیری اظهارات بقایی از سوی دادستانی تهران/آخرین جزئیات پرونده فریدون، قاتل بنیتا و بازداشت 2 مداح

سخنگوی قوه قضاییه گفت:دادستان تهران اظهارات اخیر بقایی را پیگیری می کند.

اژه ای در نشست خبری:به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و پانزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز(یکشنبه) برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: حقیقتا کار خبرنگاری یک کار سخت و اثر گذار و پر مسئولیتی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه حمید بقایی بعد از آزادی از زندان اظهاراتی در رابطه با قوه قضاییه مطرح کرد، نظر شما در این رابطه چیست؟، گفت: آنچه که در مورد این موضوع مطرح شده است را دادستان تهران توضیح خواهد داد و اقدامات لازم انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: به افراد توصیه می کنم که دشمنی ها باعث نشود که از مرز قانون خارج شوند و مواردی که بقایی مطرح کرده است صحیح نیست و مقداری که قانون اجازه دهد از جمله انتشار دستخط بقایی مبنی بر استفاده از سوئیت از سوی دادستانی تهران اقدام می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: انسان وقتی که وارد مبارزه با مفاسد می‌شود باید هزینه هنگفتی پرداخت کند، قوه قضاییه هم چند سالی است که با مفاسد اقتصادی مبارزه می کند و به مقابله با دانه درشت ها و یقه سفید ها پرداخته است و توصیه می کنم که اگر کسی کاری خلاف قانون انجام می‌دهد با آن برخورد شود و مدعی العموم وارد مسئله می شود، در مورد پرونده بقایی هم دادستانی تهران اظهارات وی را پیگیری می کند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ابتدا برای پرونده حمید بقایی 50 میلیارد وثیقه صادر شد که وکیل وی نسبت به آن اعتراض کرد و پرونده به دادگاه رفت و حمید بقایی با آن مخالفت کرد و میزان وثیقه به 20 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و در همه پرونده‌ها ممکن است میزان وثیقه کاهش و یا افزایش پیدا کند.

لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی برای مجرمان حرفه ای

وی با اشاره به پرونده متهمان پرونده بنیتا گفت: باید برای مجرمان حرفه ای بانک اطلاعاتی تهیه شود که اقدامات آن انجام شده است تا در مورد این مجرمان به گونه ای دیگر رفتار شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین وزیر جدید دادگستری و اینکه قوه قضاییه هم تعاملی در این خصوص با دولت دارد یا خیر؟، گفت: وزیر دادگستری تنها وزیری است که سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه در انتخاب آن نقش دارند.

وی افزود: در خصوص سایر وزرا تعامل این گونه نیست و وزرا تنها با معرفی رئیس جمهور و رأی اعتماد از مجلس مشخص می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با بیان اینکه وزیر دادگستری از ناحیه سه قوه پیشنهاد می‌شود،  تصریح کرد: دولت برای معرفی اقدام می‌کند و مجلس نیز متعاقبا رأی می‌دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گزینه هایی مطرح شده اما هنوز قطعی نیست اما افرادی که تاکنون مطرح شدند طبیعتا به صورت رسمی اعلام خواهند شد، البته در این راستا تعاملاتی وجود دارد و تا لحظه آخر که این افراد معرفی می‌شوند با دولت نیز تعاملاتی صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود:همانند سال‌های گذشته با تعامل گزینه هایی مطرح شدند که در کوتاه‌ترین زمان از مرجع قوه قضاییه به دولت معرفی می‌شوند.

آزادی قاتل بنیتا 8 ماهه با فیش حقوقی صحت ندارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر مجرمانی که در زندان هستند با وثیقه کم آزاد می‌شوند، تاکید کرد: اینکه می‌گویند قاتل بنیتا کودک 8 ماهه با یک فیش حقوقی آزاد شده صحت ندارد.

وی در وهله اول به خانواده این کودک 8 ماهه که جانیان جان او را گرفتند تسلیت گفت و افزود: سفارش کامل شده پرونده بنیتا کودک 8 ماهه همراه با دقت و سرعت بررسی شود تا این جانیان به مجازات‌های قانونی خود برسند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه خانواده کودک 8 ماهه در تهران زندگی می‌کنند، یادآور شد: به همین منظور پرونده نیز به تهران ارجاع داده شده تا دستگاه قضا بتواند به راحتی به پرونده رسیدگی کند، به این منظور شروع جنایت از تهران آغاز شده، به همین منظور رسیدگی نیز باید در تهران انجام شود.

وی ادامه داد: مسائلی که در خصوص حواشی پرونده و سوابق متهم گفته شده صحت ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: گفته شده یکی از متهمان 130 مورد سابقه سرقت دارد و با قرار کفالت و فیش حقوقی آزاد شده اما این موضوع صحت ندارد و خوب است که دادستان تهران پیگیری کند که این موضوع از کجا نشئت گرفته است.

وی با بیان اینکه رئیس کل دادگستری استان تهران گزارش دادند که این متهمی که ادعا می شود 130 فقره سرقت داشته و بر اساس گزارش‌های به دست آمده 12 فقره سرقت داخل ماشین انجام داده و به همین اتهام هم 14 ماه بازداشت بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: بیش از این مقدار بازپرس و دادسرا نمی‌تواند متهم را نگه دارد، به همین منظور این متهم بعد از 14 ماه با قرار وثیقه 160 میلیونی آزاد شده، اگرچه بابت 12 فقره سرقت به 55 ماه حبس محکوم شده بود اما طبق قانون 3 سال از این 55 ماه قابل اجرا بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه نفر دوم پرونده بنیتا با چهار گرم شیشه دستگیر و به دادگاه رفته و به 2 سال حبس و جزای نقدی و همچنین 50 ضربه شلاق محکوم شده بود، گفت: این متهم نیز در اردیبهشت ماه سال 95 بعد از محکومیت از زندان آزاد شده است.

وی با بیان اینکه قاضی باید طبق قانون عمل کند، تصریح کرد: بدون تردید اگر قاضی به قانون عمل نکند باید به آن اعتراض کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای یادآور شد: یکی از معیارها و شاخصه‌های عدالت اجرای قانون است، اگرچه برخی‌ها به اجرای قانون گلایه دارند. 

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه زمانی که در خدمت یکی از مسئولان عالی اجرایی بودم یک فرد را به خاطر یک میلیون تومان محکوم کردم،گفت: شخصی به من گفت که شما به خاطر یک میلیون این فرد را محکوم کردید، من هم گفتم یک میلیون سهل است اگر 10 هزار تومان هم باشد طبق قانون باید محکوم شود.

وی یادآور شد: بر اساس قانون دادرسی مصوبه سال 92 که در سال 94 اجرا شد به قاضی تکالیفی داده شده که باید بر اساس آن عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: بر اساس ماده 237 آیین دادرسی کیفری صدور قرار بازداشت موقت جایز نیست مگر در 5 مورد که قانون آن را مشخص کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در بعضی مواقع ممکن است بازپرس دلیل کافی برای بازداشت نداشته باشد، به همین منظور نمی‌تواند بیشتر از حد قانونی فرد را در بازداشت نگه دارد.

وی اضافه کرد: قاضی می‌تواند بر اساس ماده 237 تا 247 یک یا 2 ماه تعیین تکلیف مجدد کند و همچنین موظف است قرار بازداشت را به قرار دیگری مانند کفالت یا وثیقه تبدیل کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با اینکه در عملیات اخیر نیروی انتظامی 60 درصد از افرادی که بازداشت شدند مجرمان سابقه‌دار بودند، چرا این افراد دوباره آزاد می‌شوند؟ و آیا برای مراقبت از این افراد برای اینکه دوباره جرمی را انجام ندهند دست بند و یا پابند الکترونیک استفاده نمی‌شود؟، بیان داشت: نیروی انتظامی با برگزاری مانورهایی عده‌ای را دستگیر می‌کند که ممکن است در بین آنها افرادی وجود داشته باشند که مجرم نباشند به ویژه در بازداشت‌های جمعی افرادی بازداشت می‌شوند که متهم نیستند و برای آنها پرونده کیفری تشکیل نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در قانون استفاده از دست‌بند و پابند الکترونیک برای مرحله بعد از زندان نیست بلکه برای زمان محکومیت به حبس افراد است،در قانون پیش‌بینی شده افراد می‌توانند به جای سپری زمان محکومیت خود در زندان با استفاده از دست‌بند یا پابند الکترونیک و با شرایط خاص زمان محکومیت خود را در خانه سپری کنند که البته این موضوع ملزم به تهیه بودجه مورد نیاز است و در مرحله آزمایشی قرار دارد که اگر جواب دهد و بودجه آن فراهم شود در سطح گسترده اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: ضرورت دارد بانک اطلاعاتی مجرمان تشکیل شود تا مجرمان سابقه‌دار توسط ضابطان پیگیری شوند تا دیگر جرمی انجام ندهند که مقدمات آن فراهم شده و نیاز به بودجه دارد.

قوه قضاییه به آمریکا اجازه دخالت در امور ایران را نمی‌دهد

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که از صحبت های اخیر وزیر امور خارجه اسنتباط می‌شود که ایران با آمریکا قصد تبادل زندانیان را دارد، آیا این خبر صحت دارد؟، گفت: آمریکا از زمان کودتای 1332 و حتی همین سال‌های اخیر ماهیت خود را نشان داده و مسئولان ایران نمی‌توانند در هیچ زمینه‌ای به آمریکا اعتماد کنند و هیچ یک از قول‌های آمریکا از جمله قول های کتبی و شفاهی آنها قابل اعتماد نیست.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: قوه قضاییه دارای قانون است و به هیچ وجه به آمریکا و امثال آن اجازه دخالت نمی‌دهد و طبق قانون با افراد زندانی از جمله زندانیان ایرانی خارجی و دو تابعیتی برخورد می‌کند.

وی گفت: آمریکا زبان زور دارد و امروز زبان زور کاری انجام نمی‌دهد، آمریکا اقداماتی در نقض برجام و دست‌اندازی به اموال جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور انجام داده که بی‌پاسخ نمی‌ماند. بسیاری از ایرانیان تحت ظلم در زندان های آمریکا هستند که ما اصرار داریم این افراد باید آزاد شوند و به آنها ظلم نشود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: آمریکا به هیچ وجه با زبان زور نمی‌تواند کاری انجام دهد و جمهوری اسلامی ایران به کار خودش ادامه می‌دهد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بعد از انتشار خبر قتل بنیتا و آتنا در جامعه، یکی از روزنامه‌ها نوشته بود قتل بنیتا تقصیر نیروی انتظامی است، نظر شما در این رابطه چیست؟ بیان داشت: این گونه صحبت ها در رابطه با پلیس بی‌انصافی است، در سال‌های اخیر نیروی انتظامی در زمینه پیشگیری و کشف بیش از توان خود تلاش کرده و این صحبت ها کاملا بی‌انصافی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه برخی از افراد و جریان ها در ادامه هجمه به شورای نگهبان قانون شکنی هایی انجام دادند و اعلام کردند شورای نگهبان در فتنه 88 متهم است و آیا دادستانی برای پیگیری این موضوع ورود پیدا می‌کند،گفت: در قانون مطبوعات اعم از رسانه‌های دیجیتال و غیر دیجیتال هر کسی که به مقامات توهین کند دادستانی می‌تواند بدون نیاز به شکایت شاکی خصوصی ورود پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: امروز افراد علیه نهادهای موثر هجمه‌سازی می‌کنند اما این نهادها تحت تاثیر این هجمه‌ها قرار نگرفتند و کارشان را ادامه می‌دهند.

تحقیقات درباره پرونده حسین فریدون ادامه دارد

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: این پرونده مسیر خودش را طی می‌کند و بعد از طی کردن مرحله تحقیقات تصمیم گرفته شد برای آن قرار وثیقه صادر شود که بعد از تامین قرار حسین فریدون آزاد شد اما همچنان پرونده مفتوح است و به منظور تکمیل پرونده تحقیقات ادامه دارد و بازپرس باید درباره آن نظر بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای قاتل بنیتا حکم قتل عمد صادر شده است و یا نه و آیا خانواده این کودک باید تفاضل دیه را پرداخت کنند، گفت: در مورد قتل عمد بودن و یا غیرعمد بودن بازپرس پرونده باید نظر بدهد که هنوز چیزی اعلام نکرده و تازه پرونده به تهران احاله شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با پرداخت تفاضل دیه از سوی خانواده بنیتا گفت: در ماده 428 قانون مجازات اسلامی آمده است اگر جنایتی نظم و امنیت عمومی را برهم می‌زند و یا احساسات عمومی را جریحه دار کند و مصلحت در اجرای قصاص باشد و خواهان قصاص تمکن مالی در پرداخت تفاضل دیه را نداشته باشد، دادستانی می‌تواند تفاضل دیه را تامین کند.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با بازداشت دو مداح معروف کشور گفت: پرونده این افراد در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است و از جزییات آن اطلاع ندارم، فقط در این حد می‌دانم دو نفر بازداشت شده‌اند که یک نفر آن‌ها چند روز گذشته با قرار وثیقه آزاد شده است. شاید در این چند روز نفر دوم هم آزاد شده باشد که در رابطه با آن اطلاع ندارم.

پرونده پزشک تبریزی روی میز دادگاه 

حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده پزشک تبریزی گفت: این پرونده هنوز در دادگاه است و حکم آن صادر نشده است. در مورد آن درخواست استعلام از پزشکان و یک دستگاه ذی‌ربط شده که بعد از پاسخ به استعلام جلسه بعدی دادگاه تشکیل می‌شود.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده آمریکا قصد مبادله زندانیان ایرانی با آمریکا از جمله نمازی و پسرش را دارد آیا این خبر صحت دارد یا خیر؟، گفت: کسی که مرتکب جرمی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران شده باشد مطابق قانون با آن برخورد می‌شود، حال اگر شهروند ایرانی هم نباشد با آن مطابق قانون برخورد می‌شود. آمریکا در برهه‌های زمانی مختلف اموال ایران را غارت کرده و افراد زیادی را به دلایل واهی زندانی کرده است اما جمهوری اسلامی ایران زیر بار این زورگویی‌ها نمی‌رود و اگر درخواستی از سوی آمریکا باشد از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیری می‌شود.

 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که در دادگاه دو متهم نفتی، مهدی شمس مدعی شده سه وزیر سابق و رئیس سابق بانک مرکزی هم باید جزء متهمان پرونده باشند، آیا قوه قضاییه به پرونده این افراد هم رسیدگی می‌کند؟، گفت: پرونده‌ای که باز می‌شود افراد متهم صحبت‌هایی می‌کنند و از سوی دیگر افرادی که مطلع هم هستند صحبت‌های دیگر. بازپرس در این پرونده از افراد زیادی به عنوان مطلع سوال کرده است.

 وی افزود: بسیاری از افراد در زمان بازجویی متهم شده‌اند که با قرار وثیقه امروز آزاد هستند که پرونده آن‌ها در آینده رسیدگی می‌شود اما در مورد رئیس سابق بانک مرکزی و وزیر نفت و مسئولان شرکت نفت به غیر از مدیرعامل سابق شرکت نیکو که در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است برای شخص دیگری پرونده‌ای تشکیل نشده و کسی متهم نیست.

 سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: اظهارات مهدی شمس قبلا هم تکرار شده و در مورد آن‌ها تحقیق به عمل آمده است. هر میزانی که درست باشد قاضی بر اساس آن حکم صادر می‌کند.

 وی گفت:‌ تعریف جرم شبکه‌ای در قانون مشخص است و یک شبکه ممکن است از چند نفر تشکیل شده باشد، در مورد این پرونده بیش از 3 نفر متهم هستند. فعلا به جرم بابک زنجانی، مهدی شمس و حمید فلاحی هروی رسیدگی می‌شود .

صدور کیفرخواست برای مدیرعامل سابق بانک سرمایه

 سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و اینکه آیا اخیرا فرد جدیدی در این پرونده بازداشت شده یا خیر؟، گفت: اخیرا شخص جدیدی در این پرونده بازداشت نشده، برخی هنوز بازداشت هستند و عده‌ای با قرار وثیقه آزاد شده‌اند. این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است و در مرحله کارشناسی در رابطه با زمین‌هایی که به صورت صوری و غیرواقعی و با قیمت گزاف بابت بدهی به این بانک واگذار شده قرار دارد.

 حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای گفت:‌ کیفرخواست مدیر عامل سابق بانک سرمایه در رابطه با میزان خسارتی که وارد کرده، صادر شده است.

 وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده عمان قرار است واسطه تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا باشد، گفت:‌ این موضوع هنوز به قوه قضاییه منتقل نشده و قوه قضاییه به صورت مستقل نمی‌تواند کاری انجام دهد. در رابطه با مصدومان خارجی برای یک نفر از آن‌ها حکم صادر شده، پرونده یکی از آن‌ها در مرحله تجدید نظرخواهی است و برای متهم سوم هنوز حکمی صادر نشده است.

 سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که در مصاحبه اخیر شما در رسانه ملی، گفتید در برخورد با آقازاده‌ها مصمم هستیم و در ارتباط با برخی از این آقایان با رسانه‌های بیگانه دم خروس پیدا شده است. منظور شما از دم خروس چیست ؟، گفت: اقدامات اخیر BBC فارسی و صدای آمریکا و برخی از جریان‌های ضد انقلاب و هجمه به قوه قضاییه دم خروس را به آشکاری نشان می‌دهد و در جریان‌های اخیر به وضوح مشخص شده چه کسانی در داخل کشور با کانال‌های ضدانقلاب ارتباط دارند که برخی از آن‌ها بازداشت شده‌اند اما به دلیل اینکه پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد از بیان جزییات آن معذور هستم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای گذشته و بعد از آزادی حمید بقایی شاهد هجمه‌هایی به قوه قضاییه، شخص شما و همچنین انتشار نامه‌های سرگشاده و بعضا توهین‌آمیز به شما بوده‌ایم که واکنش قوه قضاییه در این باره چه خواهد بود؟ گفت: این که افرادی که متهم به فساد مالی می‌شوند بخواهند با غوغاسالاری و تبدیل ماجرا به جریانات سیاسی کار خود را پیش ببرند بعید نیست و مصوب به سابقه هم هست.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه بر اساس قانون قوه قضاییه به موضوع عمل می‌کند، تاکید کرد: بدون تردید خیلی از این اقدامات تست موقعیتی بعضی از افراد است، اگرچه در ایام انتخابات هم شاهد چنین تست‌هایی بودیم.

 وی ادامه داد: مسائل شخصی برای من مهم نیست، چرا که از اول انقلاب هم به مسائل شخصی اهمیتی نمی‌دادم و همچنین اهل شکایت هم نیستم اما جایی که مسائل به قوه قضاییه و کل نهاد مربوط باشد دادستان به عنوان مدعی‌العموم به موضوع وارد خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به موضوعی مبنی بر اینکه عده‌ای به هر بهانه‌ای دروغی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، یادآور شد: این امر تشویش اذهان عمومی را در بر دارد که بدون شک با آن برخورد می‌کنیم.

 حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد:‌ امروز مسئولان مختلف بانک‌ها می‌گویند: ما در مقامی نیستیم که با همه افراد متخلف برخورد کنیم ما از صد در صد تضمین می‌کنیم که حقوق مردم از بین نمی‌رود و از رسانه‌ها هم تقاضا داریم که رعایت حال مردم را داشته باشند، چرا که اخبار دروغ به ضرر مردم است.

 وی تاکید کرد: درخواست دارم که افراد خلاف واقع موضوعات را بیان نکنند و نسبت به انعکاس اخبار درست اقدام کنند، چرا که چند روز گذشته در صفحه 17 یکی از روزنامه‌های دولتی بسیاری از مواردی که به آن پرداخته شده بود غلط بود، به همین دلیل درخواست دارم که خبرنگاران مطالب صحیح را بنویسند.

 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باید برای کودکانی مانند بنیتا و غیره فکری شود یا خیر؟ گفت: همه وظیفه دارند که فکری به حال این موضوعات بکنند. رسانه ها، قوه قضاییه و مجلس همه وظیفه دارند تا اقداماتی را برای مقابله با کسانی که موجب آزار و اذیت کودکان و اشخاصی که نمی توانند هیچ دفاعی از خود در برابر خشونت و جرم مجرمان داشته باشند، انجام دهند. 

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد:‌ باید توجه بیشتری به این قبیل موضوعات تا چنین اتفاقاتی دیگر رخ ندهد، به همین منظور همه مسئولان باید توجه بیشتری به این مسائل داشته باشند تا قوه قضاییه بتواند با سرعت بیشتری به این مسائل رسیدگی کند تا دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر رسیدگی به شهدای منا گفت: در این خصوص اطلاعات جدیدی ندارم.

بانک مرکزی متولی رسیدگی به موسسات بانکی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت رسیدگی به موسسات بانکی مانند کاسپین و آرمان که متعلق به یکی از آقازاده‌ها است به کجا رسیده است؟، گفت: عمدتا متولی رسیدگی به موارد این چنینی بانک مرکزی و دستگاه‌های ذی‌ربط هستند و در مواردی که شاکی خصوصی وجود داشته باشد قوه قضاییه رسیدگی می‌کند.

 وی ادامه داد: برخی از این بانک‌ها شاکی خصوصی دارند، به همین دلیل در مورد 8 تعاونی که منحل شده بود نیز قرار است که اموال و تعهدات منتقل شود و قرار بود مواردشان به موسسه کاسپین انتقال داده شود و در خصوص بانک کاسپین نیز مجوزی صادر شده که بتواند به تعهدات خود عمل کند.

 سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: بانک مرکزی نیز به کاسپین مجوز داده تا تعهدات آن 8 تعاونی بررسی شود، اگرچه در این جا غفلتی صورت گرفته و بدون اینکه حساب 8 تعاونی بررسی شود، کاسپین مجوز دریافت کرده است.

 وی با بیان اینکه بعد از بررسی‌ها مشخص شد که بدهی‌ها سنگین است و موجودی این 8 تعاونی کفاف تمام سپرده‌ها را نمی‌دهد، گفت: بانک مرکزی و سایر مسئولان نیز در مقام رفع و رجوع مسائل این 8 تعاونی اقداماتی انجام داده‌اند.

 سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: از این 8 تعاونی 3 مورد آ‌ن دارای اشکالاتی بود و امروز هم شنیدم که از آخر هفته یعنی 12 مرداد ماه افرادی که از فرشتگان تا سقف 200 میلیون طلب دارند، پرداخت آن‌ها از این زمان آغاز می‌شود.

 وی ادامه داد: امیدوارم که بانک مرکزی بتواند تدبیری بیاندیشد که حق مردم از بین نرود و کسانی که غیرمجاز فعالیت می‌کنند جمع شوند و مابقی که مجاز هستند هم به نحوی به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود و همچنین رفع و رجوع‌هایی صورت بگیرد تا مسائلی مانند کاسپین دیگر تکرار نشود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با بیان اینکه در خصوص موسسه آرمان 5 تا 6 نفر با قرار وثیقه آزاد هستند، گفت:‌ تاکنون همه موجودی آن‌ها بررسی نشده تا متوجه شویم که آن‌ها هم با کمبودهای زیادی مواجه هستند یا خیر و همچنین ببینیم که آیا موجودی آن‌ها برای پرداخت طلب مردم کفاف می‌دهد.

 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشتر در خصوص ماده 36 قانون مجازات اسلامی، مجرمان 100 میلیون مجازات می‌شوند، یادآور شد: انتشار این‌ها نیاز به  منابع مالی دارد که اگر حکمشان قطعی شود حتما آن‌ها را منتشر می‌کنیم.

 حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در ماه رمضان صدا و سیما برنامه‌ای را برای کمک به زندانیان غیرعمد با همکاری سازمان زندان‌ها ساخته بود و اینکه آزادی زندانیان تنها برای افراد غیرعمد بود اما بعد متوجه شدیم که افرادی که دارای سابقه کیفری هم بودند آزاد شدند، گفت:تا حدی که اطلاع دارم مردم می توانند به برخی از افراد که به خاطر بدهی اندک در زندان هستند، کمک کنند.

 وی با بیان اینکه افرادی که در زندان‌ها بدهی دارند دو قسم هستند، تصریح کرد: یک قسم کسانی هستند که جرایم عمد مرتکب نشده‌اند و مردم بیشتر به آن‌ها کمک می‌کنند و بخش دیگر افرادی هستند که جرم آن‌ها عمدی بوده و محکوم هم شده‌اند اما بدهی هم دارند مانند کسانی که سرقت کرده‌اند و محکومیت خود را هم پشت سر گذاشته‌اند اما بدهکارند و به دلیل اینکه توان مالی ندارند در زندان مانده‌اند.

 سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: بسیاری از مردم ما هم حاضر هستند که به این قسم از افراد که به دلیل بدهی در زندان هستند کمک کنند.

 وی با بیان اینکه در یکی از برنامه های تلویزیونی مطلبی اتفاق افتاده که بی‌اشکال هم نیست، گفت: در این برنامه به مخاطب به گونه ای القا کردند که این پول‌ها همه برای محکومانی است که مرتکب جرم نشده‌اند و این پول‌ها را برای زندانیان غیرعمد می‌گیرند که اشتباه بود و ما هم به آن‌ها تذکر دادیم که باید این موضوع را به مردم به صورت شفاف بگویند.

 حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: اشکال دومی که در این برنامه وجود داشت این بود که در یک مورد گفتند فردی وجود دارد که به خاطر یک میلیون تومان 10 سال است که در زندان است، در  حالی که خود به این موضوع خیلی حساس شدم و آن را بررسی کردم و متوجه شدم این فرد دارای سوابق متعدد کیفری از جمله سرقت است و به خاطر 28 میلیون تومان بدهی دارد نه یک میلیون تومان و تنها به یک نفر از آن‌هایی که مالش را سرقت کرده یک میلیون تومان بدهی دارد.

 سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: اصل موضوع کار صدا و سیما بسیار پسندیده بوده و معتقدم مردمی که توانایی کمک به زندانیان را دارند باید کمک کنند تا زندانیان آزاد شوند.

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
باید قاتلین ستایش. بنیتا. اتنا. قصاص بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
باید قاتلین ستایش. بنیتا. اتنا. قصاص بشن
Iran (Islamic Republic of)
مال بابخته
۲۲:۴۹ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
موسسه ارمان کی حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
قاتل بنیتا رو زجرش بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
قاتل بنیتا باید تیکه تیکه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
قاتل بنیتا جون را باید انداخت داخل قیر تا جزقاله بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
درود بر احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۰ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوبتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
از قوه قضاییه خواهشمندم قاتل بنیتا را اعدام کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
خود مجرم بنیتا تو تلویزیون گفت ۱۳۰ شاکی داشته باید اعدامشون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
آقای احمدی نژاد بیشترین ضربه رابه کشور به دلیل خودخواهی هایش زد ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
باتشکراز سایت مفید وخوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
شایسته نیست به آقای احمدی نژاد توهین شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
شایسته نیست به آقای احمدی نژاد توهین شود
Netherlands
ناشناس
۰۲:۳۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
بنیتا جون جات بهشته دختر کوچولوی من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
آقای اژه ای به وضع موجود زندان ها بخصوص ... رسیدگی کنید در... جای خواب برای زندانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
فكري براي اين موضوعات بكنند
مدت هاست فكرشده ولي قابل اجرا نيست
جازات كم هزينه پرفايده :
" قطع عضو"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
درود بر دکتر احمدی نژاد و حامی مستضعفان
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۷:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
قانون کتاب خدا اجرا نشود همین میشود
Germany
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
خدا نگذره از احمدی نژاد
Netherlands
ناشناس
۰۲:۳۶ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
باید قاتل بنیتا جان اعدام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
باید قاتل بنیتا جان اعدام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
دوردبراحمدی نژاد
-
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
قوه قضائيه با اين مجرمان بشدت برخورد كند و آنان را به اشدت مجازات برساند
Germany
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
خدا ازشون نگذره كه با احساسات مردم بازی ميكنن
United States of America
مهدی
۱۶:۱۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
احمدی نژاد دوستت داریم
Iran (Islamic Republic of)
بیات
۱۵:۲۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
سلام
زورشون فقط به ضعیف بیچاره ها میرسه.وگرنه چرا بقیه رو ........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
قاتل بنیتا جون باید تیکه تیکه بشه
آخرین اخبار