ساری؛

گازرسانی به ۴ هزار روستا، تا دو سال آینده

سه سال گذشته ۹ هزار روستای کشور گازرسانی شد و تا دو سال آینده نیز ۴ هزار روستای دیگر گازرسانی می‌شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت عصر امروز در مراسم افتتاح خط انتقال گاز دامغان به نکا با بیان اینکه ۹۸ درصد شهر‌ها و ۹۰ درصد روستا‌های کشور گازدار شده است، گفت: به دلیل استفاده نکردن از سوخت گاز در دوازده سال گذشته، ۱۰۰ میلیارد دلار از گازوئیل و مازوت کشور هدر رفته است.


وی با اشاره به اینکه از مردم استان‌های شمالی کشور به دلیل تحمل قطعی گاز در زمستان سال گذشته تقدیر می‌شود، افزود: هنر ما به عنوان مسئولان این است که ثروت برای بهبود زندگی به مردم انجام دهیم و هنر واقعی ما باید خدمت رسانی باشد.


زنگنه به نقش نمایندگان شمال کشور برای تسریع در اجرای طرح ملی خط انتقال گاز دامغان به نکا اشاره کرد وگفت: امروز روز خوبی برای خانواده وزارت نفت است چرا که دیگر مشکل قطعی گاز برای مردمان خطه شمال کشور وجود نخواهد داشت.


حسن منتظر تربتی مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز گفت: با افتتاح خط انتقال گاز دامغان به ساری، کمبود گاز استان‌های شمالی در زمستان، برطرف خواهد شد.


وی افزود: بهره برداری از خط انتقال گاز دامغان به ساری، مشترکان مازندرانی را از واردات گاز کشور ترکمنستان بی نیاز کرده است.


مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به اجرای این طرح در اوج تنگنا‌های مالی کشور اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از خط انتقال ۴۲ اینچ گاز دامغان - کیاسر - ساری - نکاء، استان مازندران از دو مسیر به شبکه گاز سراسری اتصال یافته است.


تربتی افزود: چنان چه تصمیم بر واردات گاز از ترکمسنتان نیز باشد، این واردات می‌تواند در قالب ترانزیت برای کشور‌های دیگر، مورد استفاده قرار گیرد.


وی گفت: با تکمیل این طرح، دیگر مشترکان مازندرانی در سرمای زمستانی شاهد قطع گاز نخواهند بود و گاز پایدار به مشترکان خانگی و صنعتی داده می‌شود.


منتطر تربتی میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از اعتبار هزینه شده برای تملیک اراضی کشاورزان و منابع طبیعی، محیط زیست و میزاث فرهنگی پرداخت شده است.


وی شتاب بخشی به اجرای این طرح را ناشی از حمایت استانی بخصوص از سوی مسئولان استانی، پیگیری نمایندگان مردم این خطه در مجلس و همکاری دستگاه قضایی اعلام کرد.


منتظر تربتی گفت: این طرح علاوه بر گاز مشترکان مازندرانی، کمبود گاز استان‌های گلستان و گیلان را نیز در زمستان تامین خواهد کرد.


خط انتقال گاز دامغان - کیاسر- ساری -نکاء در سال ۸۶ شروع شد و قرار بود در کمتر از ۲ سال بهره برداری شود، ولی تا پایان دولت دهم تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.


تکمیل و بهره برداری این طرح از برنامه‌های مصوب سفر کاروان تدبیر و امید به مازندران در مهر ماه سال ۹۴ بود که از آن پس، با تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز و تعریف چند نوبت کاری، طرح به مرحله بهره برداری رسید.


انتهای پیام/آ

 افتتاح خط انتقال گاز دامغان به نکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار