معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان:

جشنواره گردشگری «هامین» در شهرستان سراوان برگزار می‌شود

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: جشنواره گردشگری «هامین» در سراوان برگزار می‌شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، مجتبی میرحسینی اظهار داشت: جشنواره گردشگری «هامین» با اجرای برنامه‌های متنوع در تاریخ 24 مردادماه در سراوان برگزار می‌شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: «هامین» به معنای فصل برداشت خرما در منطقه بلوچستان است که مردم این منطقه چند ماه را در نخلستان‌ها برای تولید خرمایی مرغوب صرف می‌کنند.

وی گفت: گردافشانی، آرایش نخیلات و برداشت محصول مراحلی هستند که از اسفند ماه آغاز و تا شهریورماه به طول می‌انجامند و در طی این مدت کشاورز چندین بار مجبور به بالا رفتن از درخت خرما می‌شود.

علاوه بر موضوعات خاص کشاورزی بحث های مهم اجتماعی و فرهنگی در این آیین در منطقه بلوچستان وجود دارد که با توجه به سختی کار، همکاری، همدلی، مشارکت و تعاون مردم با یکدیگر را به نمایش می‌گذارد.

میرحسینی گفت: «هامین» را می‌توان با فصل برنج کاری در شمال کشور مقایسه کرد که با زندگی مردم عجین شده است و بسیاری از مردم بلوچستان خاطرات زیادی از فصل هامین دارند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت معرفی آداب و رسوم وآئین های روستایی و زنده نگه داشتن سنت‌های قدیمی در افزایش تولید و اشتغال، بیان کرد: هدف مهم دیگر از برگزاری این جشنواره افزایش شهرت استان، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین کشاورزان و مردم منطقه و توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی روستاها، مهاجرت معکوس، معرفی غذاهای محلی و سنتی و تولیدات روستا، معرفی پوشش های بومی و محلی و نیز معرفی ظرفیتها، توانمندی‌ها و الگوهای موفق تولید و کارآفرینی در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/پ

 

برداشت خرما در سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.