حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای مطرح کرد؛

قوه قضاییه کسری 2 تا 3 هزار میلیارد تومانی دارد/ زندان‌های کشور سیستم گرمایش و سرمایش مناسبی ندارند

معاون اول قوه قضاییه گفت: امروز قوه قضاییه با کسری بودجه 2 تا 3 هزار میلیارد تومانی مواجه است.

قوه قضاییه کسری 2 تا 3 هزار میلیارد تومانی دارد/ زندان‌های کشور سیستم گرمایش و سرمایش مناسبی ندارندبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه در نشست خود با مدیران سازمان زندان ها و امور تأمینی و تربیتی کشور که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: زندان بانی کار بسیار سختی است، چراکه باید در جهت اصلاح فرد زندانی تا قبل از آزادی وی از بند زندان و ورود به جامعه تلاش کنیم  تا نسبت به گذشته برای جامعه مفید باشد.

وی افزود:ما موظف به ارائه آموزش حرفه به زندانیان هستیم، تا زمانی که فرد در زندان است عمرش تلف نشود و بعد از آزادی بیکار نباشد و در این راستا این موارد به سختی کار ما می‌افزاید.

معاون اول قوه قضاییه گفت: خوشبختانه سازمان زندان‌ها به اصلاح و سوادآموزی زندانیان اهتمام داشته و اگر قصد کمک به زندانیان را داریم، لوازمی مورد نیاز است که امروز این موارد برای ما فراهم نیست.

حجت الاسلام  و المسلمین محسنی اژه ای گفت: شاید زمانی که زندان‌ها ساخته می شدند،  جانمایی مناسبی داشتند، اما امروز جانمایی مناسبی ندارند و حتی بسیاری از زندان‌ها فرسوده هستند و سیستم گرمایش و سرمایش مناسبی ندارد.

وی تاکید کرد: همیشه 40 و چند درصد زندانیان به طور مستقیم به دلیل موادمخدر وارد زندان‌ها می شوند که نگهداری از این زندانیان مشکل است و اغلب دارای بیماری‌های صعب العلاج هستند و در این راستا به امکانات و لوازم خاصی نیاز است و سازمان زندان‌ها از داشتن  آن‌ها محروم است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: ما به کمک مردم، دولت و مجلس نیازمندیم و اگر دولت بخواهد طبق روال عادی برای سازمان زندان‌ها بودجه را افزایش دهد، نمی‌توانیم به اهداف خود دست یابیم، حتی شاید در این راستا با مشکل اساسی مواجه شویم، به همین دلیل نیازمند انجام اقدامات ویژه ای از سوی دولت و مجلس هستیم و اگر این اقدامات انجام نشود، مشکل ما جدی تر خواهد شد.

وی در رابطه با اقدامات مورد نیاز برای خروج سازمان زندان ها از وضعیت نامناسب خود،  افزود: دولت باید اقدامات ویژه ای را در این راستا انجام دهد تا طی مدت 2 تا 3 سال سازمان زندان ها از وضعیت نامناسب خود خارج شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم تا جرایم نقدی مربوط به پرونده های اقتصادی را که به خزانه دولت واریز می‌شود برای یک مدت محدود به قوه قضاییه اختصاص داده شود، چراکه ما کسری 2 تا 3 هزار میلیارد تومانی بودجه داریم.

وی گفت: در یک پرونده، 700 هزار میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شد که اگر دولت و مجلس اجازه دهند از پرونده های خاص و در یک مدت محدود جریمه های نقدی به قوه قضاییه اختصاص پیدا کند و بدین صورت مشکل حل می شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر دستگاه های دولتی به طور درست وظایف خود را انجام دهند، بی شک تعداد زندانیان کاهش پیدا می کند.

وی گفت: اگر دستگاه‌های مختلف در مسئله پیشگیری از وقوع جرم همکاری لازم را انجام دهند، کمک بسیاری را به سازمان زندان ها در راستای کاهش زندانیان کرده اند و این موضوع در دستور شورای نگهبان نیز قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تاکید کرد: بیشتر جرایم به دلیل فقر است و اگر مردم کمک کنند دیگر مجرم به فکر انجام جرم نمی افتد.

وی با بیان اینکه مردم خیر و نیکوکار هستند و در بسیاری از عرصه های کشور کمک می‌کنند، افزود: این هنر صدا و سیما و ستاد دیه است تا مردم را به کمک تشویق کنند، مردم می‌توانند زمینه اشتغال زندانیان آزاد شده را فراهم کنند، البته دولت هم باید زمینه اشتغال را ایجاد کند و در این راستا مردم هم باید همراه دولت باشند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: وظایفی برای سازمان زندان‌ها، قوه قضاییه و سایر نهادهای مربوطه در برنامه ششم توسعه کشور نوشته شده است و همه باید همت کنیم تا این برنامه‌ها اجرا شوند، چراکه برنامه ها نوشته نشده اند که روی کاغذ بمانند و بنده از رئیس سازمان زندان‌ها می‌خواهم که برنامه ششم توسعه را به خوبی مطالعه کند و  از ظرفیت این برنامه برای بهتر شدن وضعیت زندان‌ها استفاده کند و اگر جایی مغفول مانده است از سایر دستگاه های مربوطه مطالبه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ی گفت: باید کاری کنیم تا به طور طبیعی تعداد زندانیان کشور کاهش پیدا کند و قوه قضاییه دست قاضی را باز گذاشته تا جایی که امکان دارد مدت زمان زندان را کاهش دهد و بدین منظور تا جایی که ممکن است از قرار وثیقه استفاده کند.

وی افزود: به سازمان زندان ها تاکید می‌کنم که اگر دیدید قراری صادر شده و مدت آن طول کشیده است حتما موضوع را به بازپرس پرونده، قاضی و حتی خود بنده تذکر دهید تا آن را پیگیری کنم، چراکه کمک به آزادی فرد زندانی موجب اصلاح وی می‌شود و در این باره باید کاری کنیم که فرد کمتر به زندان بیاید.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با تاکید بر اینکه کار زندان بانی بسیار مشکل است، تصریح کرد: ما باید تحمل خود را افزایش دهیم، زیرا خانواده فرد زندانی مشکلات و انتظاراتی دارند، در این راستا از تمام مدیران درخواست می‌کنیم تا نکات مورد نظر را به تمام افراد شاغل در زندان ها و حتی نگهبانان درب زندان ها گوشزد کنند تا با خانواده زندانیان به شیوه مناسب رفتار کنند. حال اگر ما این اقدامات را انجام دادیم آثار بسیار خوبی را برای خانواده زندانیان و حتی خود ما به همراه دارد. البته باید تا جایی که مقررات اجازه می‌دهد، صبر داشته باشیم و میان فرد زندانی و خانواده وی فرق بگذاریم.

معاون اول قوه قضاییه در توصیه به مدیران سازمان زندان ها گفت: تا جایی که می‌توانید به زندان بان ها کمک فکری و مالی ارائه کنید  و اگر مشکلاتی برای خانواده آن ها پیش می‌آید، کمک کنید، چراکه زندان بان ها در ارتباط مستقیم با زندانیان هستند و آسیب های زیادی به آن ها وارد می‌شود.

قرارداد توتال اشکالی ندارد

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاييه در حاشیه نشست با مدیران سازمان زندان ها در جمع خبرنگاران در رابطه با دادگاه پرونده بنیتا 8 ماهه، اظهار داشت: پرونده هايی مانند پرونده بنيتا 8 ماهه به صورت فوق العاده رسيدگی می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: تشخيص علنی و غيرعلنی بودن دادگاه پرونده بنیتا به عهده قاضی است، زیرا در اين پرونده به دلیل برخی مسايل همه موارد را نمی توان علنی مطرح كرد.

وی ادامه داد: اين پرونده با اختصاص وقت و زمان لازم و به صورت فوق العاده هم در دادگاه و هم در دادسرا به سرعت رسيدگی می شود؛ به گونه ای كه در كمتر از 3 هفته كيفرخواست صادر شد و پرونده به دادگاه رفت.

سختگوی قوه قضاييه درباره امضای قرارداد نفتی با توتال و اینکه آيا اين قرارداد اشكال دارد يا نه؟، گفت: هیئتی در قانون پيش بينی شده تا قراردادها و مذاكرات وزارت نفت را قبل از امضای قرارداد بررسی كند و در این راستا نظر دهد.اما اشكال اين است كه اين قرارداد امضا و نافذ شده بود و بعد به هيئت رفت، البته هيئت پرونده را مطالعه كرده و گفته است که اشكالی در اين قرار داد وجود ندارد.

انتهای پیام/

بسیاری از زندان‌های کشور فرسوده هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
-
disgruntled
۱۱:۲۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
دیگه چی می خواین ؟
Iran (Islamic Republic of)
محومد
۱۰:۰۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
یا خدا چقدر کسری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
درسته زندانی گناهکار هست یه زمانی توی یکی اززندانهای قزوین.موقع خواب عین گوسفند میخوابیدن شایدم بدتر100متر هوا خو ری برای چند صد نفر.کرامت انسانها درهمه شرایط باید حفظ بشه.
Iran (Islamic Republic of)
مهمانی
۰۴:۱۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
تقصیر خودتان هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
به ما چه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
خب پیگیری کنید مسئولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
خب پیگیری کنید مسئولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
عجب..
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۹:۰۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
زندانیا رو اعدام کنید
-
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
بنظرم بیشتر مردم ایران مجرم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
من نمیدانم این نقدینگی که بانک مرکزی اعلام میکنه پیش کیه که همه کسری دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
روزانه چندمیلیون پرونده شکایت دردادگاهها تشکیل میشودازهرشکایت چندهزارتومان گرفته میشوداینهاغیرازبودجه مجزای قوه قضائیه کجا میرود.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۳۹ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
بودجه بهش بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
میشه بفرمائید ایشون چرا آزاده نامداری بازداشت شدن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
دیگه زندانی سرما و گرما میخواد چیکار
United States of America
رحمن
۱۴:۴۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
زندانها رو ببندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۲:۰۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
پول زندان رو ما باید بدیم؟
-
disgruntled
۱۱:۰۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
همه اش تقصیر خودشونه
آخرین اخبار