اردبیل؛

برداشت بیش از 26 هزار تن سویا در شهرستان پارس آباد

پیش بینی می‌شود26 هزار و 668 تن سویا از اراضی شهرستان پارس آباد برداشت شود.‏

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی اکبر حسنیان مدیرجهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد افزود: سطح زیر‌کشت اول و دوم سویا در شهرستان پارس‌آباد مغان 10 هزار و667 هکتار می‌باشد و با توجه به اینکه متوسط  برداشت این محصول در هر هکتار 2500 کیلوگرم است که با اختصاص این اراضی به کشت سویا پیش بینی می‌شود26 هزار و 668 تن سویا برداشت شود.

وی افزود: بیشتر ارقام کشت شده در این شهرستان L17 و ویلیامز است. زراعت سویا با متوسط مصرف 120 تا 140 کیلوگرم بذر در هکتار علاوه بر مصرف کم آب باعث بهبود خاک و تولید پایداری زراعت بعدی می‌شود و چند سال متوالی قابل کشت در یک زمین زراعی است نیاز آبی این زراعت در یک سال زراعی را هفت هزار متر مکعب ذکر کرد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد تصریح کرد: با هدف حمایت از زراعت سویا 687تن بذر اصلاح شده توزیع و سایر نهاده‌ها از جمله کود تامین شده است. دانه سویا محتوی ویتامین E است که روی سلامت پوست و مو اثر دارد و از کم خونی جلوگیری می‌کند و فیبر موجود در سویا موجب کاهش وزن ، کاهش کلسترول و تری گلیسیریدهامی‌شود.

حسنیان افزود: از کنجاله سویا در تغذیه واحدهای مرغداری استفاده می‌شود و استفاده از روغن نباتی آن نیز در سبد غذایی مردم روز به روز در حال افزایش است.

وی بیان کرد: نبود کارخانه روغنی کشی در استان و منطقه از مهم‌ترین موانع و مشکلات توسعه و گسترش سطح زیرکشت دانه‌های روغنی در این شهرستان است و به علت فقدان کارخانه روغن کشی محصولات کلزا و سویا این شهرستان به سایر استان‌ها حمل می‌شود.

 

انتهای پیام/ع

برداشت سویا شهرستان پارس آباد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار