مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس:

مرمت عمارت تاریخی هفت تنان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مرمت عمارت تاریخی هفت تنان شیراز خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: عملیات اجرایی مرمت عمارت تاریخی هفت تنان در سه بخش ابنیه، تزئینات وابسته به معماری و کار‌های چوبی در دست اجرا است.

وی ادامه داد: در بخش ابنیه اجرای مرمت کف فرش بام عمارت ضلع شمالی، اجرای عایق رطوبتی بخش ساختمان اداری، احیاء اندود و کاهگل بام آب انبار، احیای نورگیر‌های بام کاروانسرا، اجرای کف فرش داخلی فضا‌های زیرپله با اندود گچکاری فضاها، تعمیرات آجرکاری و بند کشی در محل‌های مورد نیاز انجام می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین در بخش کار‌های چوبی احیا و بازسازی سقف چوبی عمارت، پاکسازی و رنگ آمیزی بخش‌های چوبی عمارت شمالی و تعمیرات مورد نیاز و رنگ آمیزی در‌های ورودی هفت تنان و در قسمت تزئینات وابسته به معماری پاکسازی، حفاظت و تثبیت نقاشی‌های دیواری ایوان عمارت شمالی، پاکسازی، ته رنگ گذاری و موازی سازی رنگی فضا‌های راهرو و طرفین عمارت و بخش‌های فوقانی، بازسازی مقرنس‌های تراز سقف راهرو‌های طرفین ایوان و مرمت و بازسازی شومینه‌های گچی راهرو‌های طرفین از جمله اقدامات قابل اجرا است.

گفتنی است، باغ و عمارت هفت تنان مربوط به دوره زندیه است و در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

علت نام‌گذاری این بنا به هفت تنان، وجود هفت قبر از هفت عارف در این باغ است که کریم خان زند روی هر کدام، سنگ بزرگ بدون کتیبه‌ای نصب کرده است.

سنگ‌های موجود در این گنجینه متعلق به سده‌های سوم تا یازدهم «ه. ق» است که با انواع خطوط از جمله کوفی، ثلث، نستعلیق، دیوانی، توقیع، تعلیق و نسخ به شیوه زیبایی آراسته شده‌اند.

اثر تاریخی هفت تنان دارای یک ایوان دو ستونی بوده که دیواره‌های آن مزین به تابلو‌های نقاشی نفیسی از آثار آقاصادق نقاش مشهور دوره زندیه است.

انتهای پیام/ن

مرمت اثر تاریخی هفت تنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.