تجربه تلخ چپ دست‌‌ها، در دنیای راست دست‌ها

مهم‌ترین عامل در تعیین چپ دستی و راست دستی، عوامل ژنتیکی است. چنانکه اگر پدر و مادر هر دو چپ دست باشند، احتمال چپ دست بودن فرزندشان ۵۰٪ است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بین پنج تا ده درصد جمعیت جهان را چپ دست‌ها تشکیل می‌دهند. منتشر کنندگان این آمارها، هنوز به اتفاق نظر نرسیده‌اند و به نظر می‌رسد اینکه محقق خودش چپ دست باشد یا نه، در نتیجه آمار نقش دارد! نشریه Scientific American تعداد چپ دست‌ها را تا ۱۵٪ هم اعلام کرده است. البته جالب اینجاست که تعداد چپ دست‌ها در میان آقایان، دو برابر خانم‌هاست.

ظاهراً مهم‌ترین عامل در تعیین چپ دستی و راست دستی، عوامل ژنتیکی است. چنانکه اگر پدر و مادر هر دو چپ دست باشند، احتمال چپ دست بودن فرزندشان ۵۰٪ و اگر هر دو راست دست باشند، احتمال چپ دست بودن فرزندشان حدود دو درصد است (یک اینفوگرافی جالب در این زمینه تنظیم شده که پیشنهاد می‌شود ببینید). کورن استنلی، در مقاله‌ای تحت عنوان سندرم چپ دستی،‌ اشاره کرده است که ترکیب چپ دستان و راست دستان از لحاظ تعداد، در سی هزار سال اخیر تغییر جدی نداشته است.

در مقاطع مختلف تاریخی،‌ بسته به مذهب و نگرش و باورهای حاکم، چپ دست‌ها را نماد شیطان،‌ عصیان، جنایت‌کار بودن و همجنس باز بودن می‌دانسته‌اند.

احتمالاً می‌دانید که چپ دست‌ها یک روز جهانی هم به خود اختصاص داده‌اند و آن روز، سیزدهم آگوست است. ملیسا راث در کتاب خود تحت عنوان «چپ دست‌ها چگونه در دنیای راست دست‌ها زنده می‌مانند» اشاره می‌کند که چپ دستهای فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها، ۲۶٪ ثروتمند‌تر از راست‌ دست‌های همان دانشگاه هستند. البته به دلیل جامعه‌ی آماری آمریکایی این تحقیق، احتمالاً در کشورهای دیگر، الزاماً چنین نتیجه‌ای برقرار نباشد.

اما به هر حال، مستقل از تمام مجادله‌های علمی و مذهبی و تاریخی، بر سر چپ دستی و راست دستی، یک واقعیت انکارناپذیر وجود دارد: دنیا، برای راست دستان، ساخته شده است. چپ دست‌ها، در خیلی از معمولی‌ترین بخش‌های زندگی هم، با چالش مواجه هستند. اگر چه شاید، مواجهه‌ی دائمی با این چالش‌ها برای آنها عادی شده باشد و حتی فراموش کرده‌ باشند که بسیاری از مشکلات امروز آنها در استفاده از روزمره‌ترین وسیله‌های زندگی، صرفاً ناشی از زندگی در دنیای راست دستان است.

1 – سوراخ های دسته‌ی قیچی یک اندازه نیستند. آنها برای راست دستان طراحی شده‌اند.

تجربه تلخ چپ دست‌‌ها، در دنیای راست دست‌ها

2 - زونکن‌ها و بسیاری از مکانیزم‌های دفترهای فنری مشابه، برای راست دستان طراحی شده‌اند.

تجربه تلخ چپ دست‌‌ها، در دنیای راست دست‌ها

3 - دکمه شاتر در عموم دوربین‌های عکاسی در سمتی قرار می‌گیرد که راست دستان راحت‌تر آن را فشار دهند. چپ دستان هنگام عکس گرفتن (اگر امکان تاچ روی صفحه نباشد) با لرزش دست روبرو می‌شوند.

تجربه تلخ چپ دست‌‌ها، در دنیای راست دست‌ها

4 - چپ دست‌ها و ماجرای صندلی‌های کلاس و مدرسه و دانشگاه، چیزی است که همه قبلاً به آن توجه کرده‌اند.

تجربه تلخ چپ دست‌‌ها، در دنیای راست دست‌ها

5 - دنده و جالیوانی داخل ماشین هم برای راست دست‌ها طراحی شده است. مگر اینکه در انگلیس زندگی کنید.

تجربه تلخ چپ دست‌‌ها، در دنیای راست دست‌ها

6 - قسمت صفحه کلید عددی در سمت راست کی بورد،‌ همیشه یک فضای زائد غیر قابل استفاده برای چپ دست‌هاست. دکمه‌های پرکاربرد را هم در جایی قرار داده‌اند که چندان به آن دسترسی ندارند!

تجربه تلخ چپ دست‌‌ها، در دنیای راست دست‌ها

7 - این بار که متر اندازه‌گیری کنار دستتان بود، کمی دقت کنید تا متوجه شوید که چپ دست‌ها، حتی برای در دست گرفتن متر هم مشکل دارند!

تجربه تلخ چپ دست‌‌ها، در دنیای راست دست‌ها

8 – پلی استیشن و همه بازی‌های مشابه، عمدتاً برای راست دستان طراحی شده است. معدود شرکت‌هایی هستند که برای چپ دست‌ها هم گزینه‌های خاص ارائه می‌کنند.

تجربه تلخ چپ دست‌‌ها، در دنیای راست دست‌ها

9 - در بانک‌ها، عموماً خودکارها را به شکلی می‌گذارند که راست‌ دست‌ها راحت تر بردارند. چپ دست‌ها فقط جایی شانس دارند که مشتری مداری خیلی مهم نیست و خودکار را بی حساب و کتاب جلوی مشتری می‌اندازند و قرار می‌دهند! (در کشورهای توسعه یافته که خیلی به مشتری توجه می‌شود، تلاش می‌کنند که خودکار از لحاظ دسترسی در محل مناسبی باشد!)

تجربه تلخ چپ دست‌‌ها، در دنیای راست دست‌ها

قطعاً سختی‌های چپ دست‌ها، بیشتر از موارد فوق است.از این اقلیت پنج یا ده یا پانزده درصدی تقاضا می‌کنیم به رغم تمام سختی‌ها و موقعیت نامناسب صفحه کلید و سایر موانع، اگر موارد دیگری را می‌بینند که در فهرست بالا مورد اشاره قرار نگرفته، در قسمت پایین این نوشته مورد اشاره قرار دهند.

منبع:برترین ها

انتهای پیام/

با مشکلات چپ دستها بیشتر آشنا شوید!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار