کشاورزیان:

حذف مالیات بر ارزش افزوده در اتوبوسرانی/ بخش حمل و نقل از نظر اشتغالزایی اشباع شده است

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: فاز اول طرح سیر همنام به اتمام رسیده؛قصد ما از اجرای این طرح افزایش کیفیت ارائه خدمات به مسافران بوده است.

در حال رایزنی برای حذف مالیات از ارزش افزوده در اتوبوسرانی هستیم/ بخشحمل ونقل از نظر اشتغال زایی اشباع شده است/ تعاونی ها در مقابل بخش خصوصی نیستندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست هم اندیشی سیر همنام با اشاره به اینکه بخش های تعاونی مکمل بخش خصوصی است، گفت: تعاونی ها به آن معنا نیستند که کالا با کیفیت پایین و ارزان قیمت ارائه دهند.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نظام اقتصاد ایران بر سه پایه استوار است، گفت: این پایه ها عبارت است از بخش دولتی، تعاونی و بخش خصوصی که این سه پایه از جمله تعاون در اصل 44 قانون اساسی آمده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه در بخش حمل ونقل علت اصلی پایین بودن کیفیت خدمات نظام قیمت گذاری به شمار می رود، گفت: نباید توقع داشته باشیم که با این شیوه قیمت گذاری شرکت های حمل و نقل بتوانند کیفیت های خود را ارتقا دهند، بنابراین باید این شیوه هرچه سریعتر اصلاح شود.

 کشاورزیان افزود: شرکت های مختلف برای تأمین خدمات مشترک، بازاریابی و صادرات نیاز به ایجاد یک تعاونی دارند، بنابراین باید شرکت های خصوصی در این بخش همکاری کنند زیرا تعاونی ها در مقابل بخش های خصوصی نیستند بلکه مکمل آنها به شمار می روند.

 انحلال 53 شرکت حمل ونقلی و تبدیل آن 17 شرکت

 کشاورزیان در ادامه به تاسیس شرکت های حمل ونقل منحل شده اشاره کرد وگفت: بعد از انقلاب شرکت های حمل ونقلی به دلیل آنکه برخی از سهامداران آن اعتراض کردند منحل شدن و در آن دوره تنها 17 شرکت حمل و نقلی باقی ماند که  تمامی فعالیت ها را انجام می داد بنابراین هیچ نیازی به افزایش شرکت ها نبود.

 وی اظهار داشت: افزایش دادن شرکت های حمل ونقلی و یا تعداد رانندگان به معنی ایجاد شغل نیست، بلکه باید با ایجاد یک نقشه راه جدید شرکت های مختلف و متناسب با نیاز تأسیس شود. در حال حاضر بیش از 2 هزار شرکت حمل ونقلی شکل گرفته و ما باید تمامی این شرکت ها را در قالب طرح سیر همنام ساماندهی کنیم.

 رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه فاز اول طرح سیر همنام راه اندازی شده است، گفت: در فاز اول تمامی شرکت های حمل ونقلی که خواستار ورود به تهران هستند، ساماندهی شده و ما توانسته ایم تا حدودی در اجرای این طرح موفق باشیم.

 نباید به انجام رقابت ناسالم دامن بزنیم

 معاون وزیر راه و شهرسازی هدف از اجرای طرح همنام را سه عامل عنوان کرد و گفت: ارتقای ایمنی، افزایش کیفیت خدمات و ارزیابی کیفیت خدمات از جمله اهداف اجرای این طرح به شمار می رود، ما خواستار ایجاد تقویت و رقابت ناسالم نیستیم بلکه ما بناداریم مشکل اقتصادکشور را برطرف کنیم.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل از نظر اشتغال اشباع شده است، گفت: نباید به انجام رقابت ناسالم دامن بزنیم بلکه می توانیم با ارائه سرویس خوب و ایمن این بخش را تقویت کنیم.

 کشاورزیان اظهار داشت: سیاست سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی و اتوبوسرانی است و در مرحله بعدی به مینی بوس می رسد از نظر بنده ناوگان سواری جزو ناوگان حمل ونقل عمومی به شمار نمی رود و نباید اقدام به گسترش ناوگان سواری کنیم.

  صرفه جویی 65 لیتر بنزین با استفاده از اتوبوسرانی

 وی در ادامه تاکید کرد: میزان جابه جایی مسافران با اتوبوس معادل 12 سواری است و ما با استفاده از اتوبوس می توانیم 65 لیتر بنزین را در هر 100 کیلومتر صرفه جویی کنیم و این معادل 130 هزار لیتر بنزین و 200 هزار دلار در طول سال می شود.

 کشاورزیان تصریح کرد: در حال حاضر تمامی ناوگان ها از جمله لوکوموتیو، قطار، هواپیما از ارائه مالیات بر ازرش افزوده حذف شده اند و من طی صحبتی که با کمیسیون عمران مجلس انجام داده ام خواستار حذف مالیات بر ارزش افزوده ناوگان اتوبوسرانی نیز هستم.

 رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه افزود: نباید قیمت اتوبوس را گران کنیم، زیرا هیچکس توانایی پرداخت مبالغ زیاد را ندارد و ما در حال حاضر قادر به پرداخت بیش از 300 میلیون تومان تسهیلات به رانندگان اتوبوس نیستیم. قیمت یک ناوگان اتوبوس معادل 850 میلیون تومان است که ما خواستار کاهش قیمت آن هستیم.

وی توضیح داد: در اجرای طرح همنام اتوبوس ها باید حتما با یک شرکت و تنها با یک بغل نویسی کار کنند ما اجازه نمی دهیم در این طرح رقابت ناسالم تقویت شود؛ همچنین شرکت های مادر در این طرح باید برای انتخاب رانندگان خود گزینش بگذارند و بهترین رانندگان را برگزیند.

 معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: سیاست ما این است که حمل ونقل عمومی را گسترش دهیم و بتوانیم مالیات بر ارزش افزوده را حذف کنیم از سوی دیگر با حذف عوارض گمرکی قیمت های اتوبوس را نیز کاهش دهیم.

 رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای عنوان کرد: سیاست ما در قیمت گذاری شناورسازی است به طوریکه  روزهای پنج شنبه و جمعه قیمت های بلیط را افزایش و سایر روزها قیمت ها را کاهش می دهیم و امیدواریم انجمن شرکت های حمل و نقلی در اجرای این طرح ما را یاری دهند.

 اعطای مجوز نمایندگی به شهرستان ها باید با تبصره انجام شود

 در ادامه این نشست عامری مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی با اشاره به اینکه حمل ونقل مسافر ازسال 1302 در تهران آغاز شده،گفت: آن روزها حمل مسافر به این شیوه نبود و ما تا سال 1359 با استفاده از اتوبوس های قدیمی مسافران را جابه جا می کردیم.

 وی یادآور شد: با سفر به کشور آلمان متوجه شدم که ایران بهترین سرویس های حمل و نقلی را ارائه می کند و بعد از انقلاب اسلامی 53 شرکت حمل و نقلی منحل و تبدیل به 17 شرکت تعاونی شدند.

عامری افزود: در پاره ای از زمان تصمیم بر آن شد که تمامی اسم های رایج و قدیمی از شرکت های حمل ونقلی برداشته شود و اسم های جدید گذاشته شود و در این دوره نیز معتقد هستند که تمامی شرکت ها در قالب یک شرکت مادر فعالیت کنند.

 مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی یادآور شد: سیاست جدید حمل ونقلی به ما آسیب نمی رساند اما در برخی از موارد باید در اعطای مجوز نمایندگی به شهرستان ها با تبصره انجام می شود.

 وی اظهار د اشت: در حال حاضر تمامی شرکت های حمل و نقلی به یک میلیون و 640 هزار کیلومتر از وسعت ایران سرویس می دهند، بنابراین باید با ایجاد تبصره های مختلف اجازه دهیم که برخی از این شرکت ها کمتر آسیب ببینند.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار