در گفتگوی ویژه خبری عنوان شد؛

فولادگر: در تیم اقتصادی دولت تحول نمی‌بینیم/ نعمتی: تیم اقتصادی دولت باید لیدر داشته باشد

نعمتی گفت: به نظر می رسد با توجه به تغییرات وزارت اقتصاد و صنعت شرایط در تیم اقتصادی دولت بهتر شود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری 23 مرداد ماه به بررسی اولین جلسه رای اعتماد وزیران پرداختند.

 

تحول در تیم اقتصادی دولت به چشم نمی خورد

  

حمید رضا فولادگر نماینده مجلس شورای اسلامی در ابتدا در مخالفت با کلیات کابینه دوازدهم در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا کابینه دولت پاسخگوی نیازهای اقتصادی خواهد بود گفت: علیرغم قول های رئیس جمهور  تحول در تیم اقتصادی دولت به چشم نمی خورد.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از مسوولان به طوری انتصابی هستند که در حوزه فعالیت های اقتصادی چندان تحول زا نبودند ادامه داد: متوسط سن کابینه معرفی شده نسبت به سال92 بیشتر است.

 

فولادگر با اشاره به اینکه دولت در سال 92 در حوزه اقتصادی برنامه خوبی داشت بیان کرد: این دولت نمی تواند از صفر شروع کند ، دولت باید برنامه سال 92 را مبنای کار خود قرار می داد و می گفت که چقدر برنامه هایش عملیاتی و چقدر باقی مانده است.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا دولت ارزیابی دقیقی  درباره برنامه سال 92 انجام داده است، آیا برنامه قبلی آسیب شناسی شده ، آیا کابینه معرفی شده با وعده های داده شده دولت همخوانی دارد.

  

در مجموعه کابینه پیشنهادی دولت اعتدال نسبی وجود دارد

  

بهروز نعمتی به عنوان  نماینده موافق   در ادامه برنامه با اشاره به اینکه  یکی از شاخصه های مهم و بارز  کابینه پیشنهادی دولت پاک دستی است گفت: در مجموعه کابینه پیشنهادی دولت اعتدال نسبی وجود دارد و از سوی دیگر، میان ارکان دولت هماهنگی به وجود آمده است.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه در موضوع اقتصاد شاید دولت امتیاز 100 را نگیرد، اما می توان امتیاز قبولی را داد، اظهار داشت: تجربه ریسک کاری را پایین می آورد و کابینه پیشنهادی اکثرا از نیروهای انقلابی هستند که در جای جای کشور مشغول خدمت به مردم بودند.

 نعمتی: تیم اقتصادی دولت باید لیدر داشته باشد/ فولادگر: در تیم اقتصادی دولت تحول نمی‌بینیم

در بخش  دیگری از گفتگو قاسم احمدی لاشکی نیز طی تماس تلفنی با برنامه در خصوص اینکه برنامه های دولت تا چه اندازه با اسناد بالادستی همخوانی دارد، گفت: پس از آن که معاونت نظارت مجلس برنامه های هر یک از وزرای پیشنهادی را بررسی نمود، اعلام کرد که هیچ یک از موارد با قوانین فرادستی و اسناد بالا دستی مغایر نیستند.

 

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی دولت ۶ بسته به صورت کامل دیده شده است، اظهار داشت: سیاست‌های اصلاح نظام مالیاتی، بحث سیاست های پولی و ارزی، اصلاح نظام مالی، اصلاح بازار انرژی،  اصلاح صندوق های بازنشستگی و توانمند سازی دولت برای ارائه خدمات بهتر موضوعاتی است که دولت آن ها را بررسی کرده است.

 

فولادگر دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش، با بیان اینکه سرفصل برنامه ها با سیاستهای بالا دستی انطباق و همسویی دارد، گفت: برنامه دولت برنامه جامعی نیست و دولتی که چهار سال کار کرده و می‌خواهد چهار سال دیگر کار کند، باید برنامه‎هایش را کاملا ریز، مشخص و عملیاتی می‌کرد.

 

نعمتی با بیان اینکه صنعت نفت نمی تواند جدای از اقتصاد کشور باشد، گفت: افرادی که در دولت گذشته(نهم و دهم) بودند، همراه و همسو با رئیس جمهور وقت بودند و دیدیم که صنعت نفت به کجا رسید و هنوز هم پول‌های آن به کشور باز نگشته است.

 

تیم اقتصادی دولت باید لیدر داشته باشد

 

وی با بیان اینکه دولت برنامه خود را بر مبنای وزرای پیشنهادی داده است، گفت: در جلساتی که با رئیس‌جمهور داشتیم عنوان کردیم که تیم اقتصادی کشور باید لیدر داشته باشد و این لیدر می تواند هریک از وزرای اقتصادی دولت باشد، تاپازل‌های مختلفی که به صورت خود مختار کارشان را انجام می دهند کنار هم بنشینند و یک هماهنگی بین آن ها به وجود آید.

 

وی اظهار داشت: شاید یکی از دلایلی هم که دکتر طیب‌نیا مسئولیت وزرات اقتصاد را نپذیرفت همین موضوع باشد که این هماهنگی‌ها وجود نداشته است که گمان می‌کنم با فضایی که هم اکنون ایجاد شده است، هماهنگی به وجود آمده و توقع می رود که این اتفاق رخ دهد.

 

نعمتی اظهار داشت: در حوزه سلامت هم یک سری اختلافات بین وزارت بهداشت و تعاون وجود داشت که گمان می کنم این موضوع باید بدون تعارف حل شود، با مذاکراتی که دوستان ما در دولت با دو وزیر مربوطه داشتند، به نظر می‌آید مشکل حل شده است.

 

فولادگر نیز در پاسخ به اظهارات نعمتی بیان داشت: به خیلی از برنامه های دولت نهم و دهم منتقد بودیم، اما معتقدم که عملکرد دولت ها را نباید صفر یا صدی نگاه کرد، هر دولتی یکسری نقاط ضعف یا قوت دارد.

 

وی با بیان اینکه از وزیر اقتصاد انتظار بود که فرماندهی تیم اقتصادی دولت را داشته باشد، گفت: البته تلاش دکتر طیب نیا هم همین بوده است، اما در بخشی موفق و در بخشی هم موفق نبوده و الان هم که دعوت به کار نشده‌اند، تشخیص رئیس‌جمهور بوده است.

 

 

تحولات لازم در تیم اقتصادی دولت ایجاد نشده است

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده خیلی امیدوار نیستم مشکلاتی که در دولت قبلی بوده در این دوره نباشد، چون تحولات لازم در تیم اقتصادی دولت ایجاد نشده است.

 

فولادگر ادامه داد: بحث حمایت از تولید داخل، اقتصاد دانش بنیان ، مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از واردات بی رویه در ذیل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار دارد که معتقدم از این پس باید خیلی پر رنگ تر در برنامه های دولت خود را نشان می داد.

 

وی با اشاره به اینکه دولت پنج ابر چالش را مطرح کرده، گفت: بحث فضای کسب و کار، اشتغال، اصلاح نظام بانکی، اصلاح صندوق‌های بازنشستگی، بودجه و ساختار بودجه ای دولت، پنج ابر چالشی است که خود دولت آن ها را مطرح کرده، اما سوال ما این است که آیا متناسب با این ابر چالش‌ها، کابینه پیشنهادی دولت  معرفی شده است؟

 

وی خظر نشان کرد: معتقدم دولت باید بیش از تیم، برای انتخاب همکاران خود همت به خرج می داد، انتظار نداشتیم از منتقدین در کابینه حضور داشته باشند، اما حداقل کسانی که همسو با دولت هستند باید از قوی ترین‌ها انتخاب می شدند.

  

فولادگر افزود: تیم اقتصادی دولت می توانست خیلی قوی تر ، کارآمد تر و با انگیزه تر و برنامه مدون‌تری به میدان بیاید.

 

نعمتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قبل از دولت یازدهم همواره گرفتار اعتراضات کارگری در صندوق‌های بازنشستگی بودیم،  ولی این مشکل در دولت یازدهم رفع شد، ضمن آنکه این دولت ۱۱ میلیون نفر از اقشار ضعیف جامعه را تحت پوشش بیمه قرار داد و این کارها از کارهای بزرگ اقتصادی است‌

 

انتهای پیام/

عملکرد دولت ها را نباید صفر یا صدی نگاه کرد

پتج ابر چالش دولت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
بدون تحول یعنی مردود
آخرین اخبار