حجت الاسلام و المسلمین حشمتی:

مفاهیم و حکمت‌های نهج‌البلاغه را به جوانان منتقل کنیم

افتتاحیه اولین دوره آموزشی تربیت مربی نهج البلاغه با حضور معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

باید مفاهیم و حکمت‌های نهج‌البلاغه را به جوانان منتقل کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین افتتاحیه اولین دوره آموزشی تربیت مربی نهج‌البلاغه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت‌الله دین پرور ریاست بنیاد نهج البلاغه، صبح امروز مورخ پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه، در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

قاسمی رئیس خانه اندیشمندان علوم انسانی، در ابتدای مراسم با پرداخت به اهداف تأسیس خانه اندیشمندان گفت: در سال‌ ۱۳۹۰ با هدف کمک به بومی سازی علم انسانی در کشور و تقویت این حوزه، به منظور تلاش برای کاربردی کردن علوم انسانی، خانه اندیشمندان را پایه‌ریزی کردیم و در این مدت محدود توانستیم ۷۰۰ برنامه از جمله بزرگداشت درس گفتارهای علمی را برگزار کنیم.

وی افزود: اکنون ۱۳ گروه و بیش از ۱۰۰ استاد برجسته و ۱۰۰۰ استاد علوم انسانی به طور مستقیم و غیرمستقیم در برنامه‌ها و کلاس های خانه اندیشمندان مشارکت دارند که این خود افتخار بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

پس از صحبت‌های رئیس خانه اندیشمندان، سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی پیرامون کتاب نهج‌البلاغه و تأثیرات آن در زندگی پخش شد.

سپس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مراسم افتتاحیه گفت: خوشبختانه با وجود ظرفیت ۸۰ نفره‌ای که در نظر داشتیم، ۳۵۰ نفر شرکت‌ کردند. با این حال ما در خدمت ۸۰ نفر از این عزیزان هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: در اولین دوره آموزشی نهج‌البلاغه با بهره‌برداری از اساتید، ترم های مهارت‌های تدوین و درک مفاهیم نهج‌البلاغه را برگزار خواهیم کرد و این امر را به فال نیک می‌گیریم تا ان‌شاءالله بتوانیم از تجربه شما در جای جای کشور استفاده کنیم.

حجت‌‌الاسلام و المسلمین حشمتی تاکید کرد: ما در حوزه کاری خود اصرار داریم تا قرآن در کنار عترت قرار بگیرد. کتاب نهج‌البلاغه به تنهایی، ترجمه آیات نورانی قرآن کریم است که متاسفانه در حوزه آموزش مفاهیم نهج‌البلاغه فعالیت کمی داشتیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در حوزه قرآن کریم، در رشته‌های تلاوت و قرائت فعالیت های خوبی انجام شده، اما همچنان در فهم و درک قرآن ضعیف هستیم و در حوزه نهج‌البلاغه فقیر هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حشمتی توضیح داد: البته یکسری از استان‌ها در اشاعه فرهنگ نهج‌البلاغه موفق بودند. ما پیش از این انجمن خادمان قرآنی را در سطح ملی داشتیم که امیدواریم به نهج‌البلاغه هم در انجمن‌ها و اجتماعات قرآنی توجه بیشتری شود.

وی خطاب به مربیان و دانشجویان نهج‌البلاغه عنوان کرد: سعی می‌کنیم اساسی را فراهم کنیم تا موانع از پیش‌روی دانشجویان برداشته شود و برای اعطای مدرک مشکل پیش نیاید. ما نباید تنها به تعلیم الفاظ و کلمات بپردازیم، بلکه باید روح آیات قرآن و مفاهیم نهج‌البلاغه را به دانشجویان منتقل کنیم.

همچنین آیت الله سید جمال دین پرور رئیس بنیاد ملی نهج‌البلاغه در این مراسم گفت​: باید بدانیم که نهج‌البلاغه یک مبحث حزبی و جناحی نیست؛ بلکه حقیقت علمی و اعتقادی است. نهج‌البلاغه از جمله مطالبی است که نیاز به ترجمه و تحقیق میدانی و کنکاش ندارد و به راحتی می تواند به عنوان الگو برای زندگی ما قرار بگیرد.

رئیس بنیاد ملی نهج‌البلاغه عنوان کرد: در بحث آموزش اسلامی از ابتدا باید سراغ کسی برویم که حقایق را دیده و به دانش اسلامی رسیده و در مرتبه دوم توانسته به زبان فصیح آن را بیان کند، نهج‌البلاغه خود ظرفیتی دارد که هرچه انسان در آن کنکاش کند، مطالب جدیدی را می‌آموزد.

آیت‌الله دین پرور ادامه داد: خطبه‌های نهج‌البلاغه را می‌توانیم در رابطه با زندگی عصر خودمان که دنیای استکبار اسلام را دین خشن معرفی کرده است، معرفی کنیم. امام علی (ع) خطبه‌های نهج البلاغه را نه تنها به عنوان عالم و معلم بلکه به عنوان مسئول حکومتی بیان کردند. ایشان موفق ترین حاکمی بودند که توانستند علوم و مبانی اسلامی را در جامعه پیاده کنند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار