ضیایی خبر داد

آموزش 25 میلیون خانوار در طرح خادم تا سال 1400/ آخرین جزئیات پرونده یاسین رامین

رئیس جمعیت هلال احمر گفت:جمعیت آماری طرح خادم تا پایان سال ١٤٠٠ به ٢٥ میلیون خانوار می‌رسد.

آموزش 25 میلیون خانوار در طرح خادم تا سال 1400به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر محسن ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر در نشست خبری امروز(شنبه)  اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در حال اجرای برنامه ٥ ساله اول  از برنامه ده ساله تعیین شده هستند.

ضیایی ادامه داد:جمعیت آماری طرح خادم که آموزش‌های هلال احمر به مردم برای مقابله در برابر حوادث را ارائه می دهند تا بایان سال ١٤٠٠ به ٢٥ میلیون خانوار می‌رسد.

وی با اشاره به اجرای طرح خادم گفت: در طرح خادم افراد آموزش دیده،١٢ بار به درب منازل مردم مراجعه می‌کنند و آموزش های لازم برای آمادگی هرچه بیشتر مردم در مقابل هرگونه حادثه‌ای را ارائه می دهند.

ضيايی با بیان اینکه ١٥ شاخص آمادگی را شناسايی كرده ايم، گفت: از ٢٥٠ هزار نفر نمونه گيری كرديم و تا بايان سال يك ميليون خانوار آموزش های لازم را  دریافت می کنند.

وی افزود: هزينه هر خانواده ١٠٠ هزار تومان است اما هلال احمر تمام خدمات را به صورت رايگان انجام می دهد.

ضیایی با اشاره به برنامه 5 ساله توسعه بیان کرد: اسناد بالادستی مرتبط با ماموریت‌های جمعیت هلال‌احمر در نظر گرفته شده است که گام مهمی در جهت فعالیت‌های هلال‌احمر است و ما براساس آن حرکت می‌کنیم و تعهد به موضوعی خارج از این برنامه را نمی‌پذیریم.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه 5 ساله آغاز شده است، اظهار کرد: برنامه به برش‌های یک ساله تقسیم شده و بودجه و برنامه‌ریزی‌ را براساس آن تنظیم می‌کنیم و سعی ما در تدوین برنامه این است که متناسب با منابع، نیازهایمان را تدوین و برنامه‌ای خارج از امکاناتمان طراحی نکنیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به کاهش زمان پاسخگویی و حضور در حوادث گفت: به مدد تشکیل نیروهای واکنش سریع و همچنین پوشش امداد هوایی، افزایش بالگردها و پایگاه‌ها و مدیریت متمرکزی که ایجاد شده موفق شدیم زمان حضور در حوادث یا همان زمان طلایی را کاهش بدهیم.

فعالیت 60 هزار نیروی واکنش سریع در کشور

وی با بیان اینکه نیروهای واکنش سریع نیروهای زبده نجات هستند گفت: ما حدود 60 هزار امدادگر داریم که بخشی از آنها آموزش‌های بیشتری دیده‌اند و مشغول فعالیت های شبانه روزی هستند.

ضیایی افزود: 500 نیروی واکنش سریع در مراکز استان ها از ابتدا سال 96 فعالیت خود را شروع کرده‌اند همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته قصد داریم این نیروها در تمام شهرهایی که بالای 100 هزار نفر جمعیت دارند مستقر شوند و طبق برآورد انجام شده 3 هزار نفر باید به نیروی واکنش سریع‌ اضافه شوند.

وی با بیان اینکه افزایش عملیات امداد و نجات مطلوب ما نیست گفت: هدف اصلی ما پیشگیری از سوانح و آمادگی هر چه بیشتر مردم است نه اینکه تعداد عملیات نجات‌ را افزایش بدهیم.

ضیایی گفت: آموزش‌ها در حال حاضر در 15 استان انجام شده است و در 15 استان جدید تا پایان سال 96 انجام می شود که تاثیر زیادی برای کمک به دست یافتن به نقطه طلایی است، و مورد توجه فدراسیون صلیب سرخ هلال احمر قرار گرفته است و از ما خواسته‌اند تا طرح واکنش سریع‌ ا در اختیارشان قرار بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش امداد هوایی جمعیت در حال حاضر پوشش کامل کشور را انجام می‌دهد اگرچه ممکن است ما در دو یا سه استان در حال حاضر بالگرد مستقر نداشته باشیم ولی پوشش هوایی برای کشور با توجه به شرایطی که در حال حاضر است وجود دارد.

ضیایی با بیان اینکه 10 فروند بالگرد نیروهای هلال احمر در چهار سال گذشته اضافه شده و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم شش فروند بالگرد اضافه کنیم، گفت: کشور حداقل برای پشتیبانی امداد هوایی حدود 45 بالگرد نیاز دارد که در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی انجام شده محقق می‌شود.

ضیایی با اشاره به هزینه حوادث و سوانح بیان کرد: سالی 10 هزار میلیارد تومان هزینه حوادث و سوانح می‌شود که با آموزش‌ به مردم می توان 2500 میلیارد تومان از این هزینه کاست.

وی افزود: مبلغ 500 تا 700 میلیون تومان هزینه آموزش مردم می‌شود که بعد از 5 سال انتظار داریم تا 2500 میلیارد از هزینه کل حوادث کاسته شود.

ضیایی همچنین اظهار کرد: اگر هر خانوار ایرانی روزی 1500 تومان برای آمادگی خودش در برابر سوانح اختصاص دهد شاخص آمادگی سه برابر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حوادث به دلیل عدم درک خطر اتفاق می‌افتد، گفت: ما هر ساله تلفات جانی فراوانی را به دلیل عدم درک خطر داریم که برای جلوگیری از این تلفات ، سخت‌ترین روش را انتخاب کرده‌ایم.

ضیایی با اشاره به افزایش ناوگان‌ امداد رسانی گفت: ما تا پایان سال ظرفیت ناوگان را افزایش داده‌ایم که می‌توان به مواردی چون 350 دستگاه‌ آمبوس و 75 دستگاه خودروی نجات اشاره کرد.

وی  بیان کرد:بلایای طبیعی و افزایش وقوع  سیل در کشور لزوم افزایش آمادگی هلال احمر در برابر سوانح را می طلبد.

ضیایی افزود: تغییر اقلیم به قدری عمیق است که کشورهای دیگر دنیا تحت تاثیر آن قرار دارند و با توجه به بالا رفتن سطح آب اقیانوس‌ها و دریاها با وقوع مکرر سیل روبرو هستیم، همچنین خشکسالی از جمله موضوعاتی است که در وضعیت ما تاثیرگذار است.

ضیایی با اشاره به فوت ۴ نفر از زائران حج تمتع ۹۶گفت: ۸ زائر در بیمارستان سعودی و ۱۸ نفر  در بیمارستان هلال احمر در مکه بستری هستند.

اعزام 11 خانواده شهدای منا به عربستان برای انجام آزمایش (DNA)

وی افزود:۱۱ خانواده شهدای منا نیز برای انجام آزمایش (DNA) به عربستان اعزام شدند.

ضیایی ادامه داد: در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر آب آشامیدنی وجود ندارد و ۷۰ درمانگاه هلال احمر در مکه و مدینه در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به طرح خادم بیان کرد: طرح خادم یک طرح بین بخشی است و لازم است سایر دستگاه‌ها نیز به ما کمک کنند. ضمن اینکه آموزش همگانی در برنامه ششم توسعه نیز مد نظر قرار گرفته است و بخش‌های مرتبط دیگر باید از طرح هلال احمر پشتیبانی کنند. در این راستا علاوه بر منابع جمعیت و سایر بخش‌ها باید حمایت‌های NGOها و بیمه‌ها را نیز داشته باشیم.

ضیایی با اشاره به ضرورت حمایت توسط بیمه‌ها اظهار کرد: بیمه‌های حوادث می‌توانند در این بخش همکاری مثبتی داشته باشند، آنها با سوق دادن منابع خودشان به سمت آموزش در مقابل حوادث، خسارت کمتری را متحمل می‌شوند. البته حساسیت جامعه و مسئولان در زمینه آموزش بسیار مهم است و امیدواریم که با همکاری اصحاب رسانه بتوانیم این آمادگی را در مسئولان ایجاد کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: منابع تامین بودجه عمومی جمعیت از دو بخش تشکیل می‌شود که یکی بودجه اختصاصی و دیگری بودجه عمومی است. بودجه اختصاصی از عوارضی تامین می‌شود که به موجب قانون به جمعیت داده می‌شود. از این رو مشکلی نداریم و این بودجه متناسب با سایر دستگاه‌ها به جمعیت پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به حقوق و مزایای پرسنلی گفت: هزینه‌های اجتناب ناپذیر مانند حقوق و مزایای پرسنل و ایاب و ذهاب امدادگران از این محل تامین می‌شود همچنین سال گذشته نیز حدود 80 درصد این بودجه محقق شد.

ضیایی با اشاره به کاندیداتوری خود در صلیب سرخ گفت: ایران کاندیداتوری خود را برای نایب رئیسی فدراسیون صلیب سرخ برای منطقه آسیا و اقیانوسیه را اعلام کرده است.

ضیایی:یاسین رامین به قیدوثیقه آزاد شده است

ضیایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده شکایت هلال احمر از یاسین رامین بیان کرد: این پرونده مراحل قانونی خود را طی کرده و  یاسین رامین به قید وثیقه آزاد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هلال احمر هنوز شرکت های مشابه شرکت رشد در سایر کشورها را دارد یا خیر، اظهار کرد: در جمعیت هلال احمر شرکت فعال بازرگانی وجود ندارد چرا که تنها شرکت هلال احمر در دبی نیز اخیرا تعطیل شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار