موسوی‌بیوکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو؛

بیطرف برنامه جامعی برای حل مسئله آب ندارد

نماینده مردم یزد گفت: بیطرف برنامه جامعی برای حل مسئله آب کشور ندارد و در برنامه‌های وزارت نیرو هم برنامه ای برای حل آن نیست.

بیطرف برنامه جامعی برای حل مسئله آب نداردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدابوالفضل موسوی‌بیوکی نماینده مردم یزد در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: یکی از اصلی ترین مشکلات ایجاد شده در تأمین آب شرب پایدار شهرها و روستاهای  کشور تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی و خشکسالی های ادامه دار در کشور است.

نماینده مردم یزد افزود: منابع آب تجدیدپذیر و قابل برنامه ریزی کشور چالش های اساسی در تأمین آب شرب در کمیت و با کیفیت مناسب ایجاد شده است. آب بدون تردید یکی از چالش های اصلی کشور است خصوصاً برخی تجمعات و نزاع ها در برخی از استان ها بر سر آب نگرانی هایی را در این خصوص افزایش می دهد.

موسوی بیوکی تصریح کرد: آب که نباشد حیات نیز وجود نخواهد داشت بنابراین مدیریت منابع آب شاید مهمترین خواسته مردم از دولت باشد. به دلیل اتخاذ سیاست های اشتباه در موضوع آب در دولت های نهم و دهم مبحث آب از یک مسئله عادی به مبحثی امنیتی- سیاسی تبدیل شده است و تنش هایی در این خصوص در کشور شکل گرفته است و گاهی دولت نیز در این تنش ها ورود پیدا می کند و ادامه این اعتراض ها در دولت یازدهم ادامه یافت.

نماینده مردم یزد بیان داشت: بدیهی است اگر سدی در این دوران ایجاد شده که به ضرر محیط زیست است باید راه حل جبران آن اندیشیده شود. مشکلات انرژی در بخش آب و برق در 12 سال اخیر به سمت حل شدن نرفته است پس لازم است که تغییرهای اساسی در این حوزه صورت پذیرد و آنچه که در برنامه آقای بیطرف دیده ام راه حل جامعی برای حل این چالشها ارائه نشده است و تنها جملاتی در دیدگاه کلی و اهداف کلان آمده است.

وی ادامه داد: اما در اهداف کمی نشانی از حل معضلات نیامده است جناب آقای بیطرف بر اساس اطلاعات موجود که از وزارت نیرو گرفته شده 56 درصد تأمین آب شهری وابسته به آبهای زیرزمینی از طریق چاه ها است و 85 درصد منابع تأمین آب های روستایی نیز از منابع آب زیرزمینی است و آب های زیرزمینی در حال حاضر به دلیل عدم تغذیه مناسب با دو مشکل عمده مواجه شده است که می توان به افت کیفیت منابع آب اشاره کرد.

موسوی بیوکی تأکید کرد: برای دستیابی به آب مناسب از لحاظ کیفی و کمی عمق چاهها تا 5 برابر افزایش یافته است. بنابراین به منظور تأمین آب وزارت نیرو در برنامه خود تنها انتقال آب بین حوزه ای را انجام داده است.که برای تأمین آب کمی و کیفی مناسب ناگزیر به استفاده از طرح های بزرگ است.

نماینده مردم یزد اذعان داشت: اجرای این طرح ها علاوه بر تحمیل هزینه های بالا منازعات منطقه ای را ایجاد کرده و در شهرستان ها مشکلات اجتماعی برای انتقال آب بین حوزه ای با شدت و تبعات منفی قابل ملاحظه ای دنبال می شود و توجه شما را به محیط زیست برای تأمین این آب ها را جلب می کنم. جناب آقای بیطرف شما در برنامه های خود راه حل های آب مورد نیاز شرب، صنعت و کشاورزی را معیّن نکرده اید و تأکید کرده اید که تا پایان برنامه ششم باید 30 درصد آب شرب استان های جنوب و مرکز کشور باید از منابع آب پایدار و یا از طریق آب شیرین کن ها تأمین شود.

وی افزود: و در برنامه اهداف کمی شما در ردیف هفت سالانه 300 میلیون متر مکعب از محل آبهای غیرمتعارف و شیرین سازی آب دریا عنوان شده که اصلاً مطابق با نیازهای آبی کشور و حتی برنامه ششم نیست لذا با توجه به اطلاعات فوق ناچاریم که تأمین آب را از طریق انتقال بین حوزه ای در سطح کشور همراه با تأمین آب پایدار از دریاهای آزاد بیاندیشیم. آقای بیطرف همانگونه که مستحضرید چند شاخص در مورد استان یزد وجود دارد شاخص جمعیت شهری در کشور باید 75 بر 25 باشد اما در سرشماری یزد در سال 95 این آمار به89 بر 18 رسیده است یعنی کوچ مردم از روستاها.

موسوی بیوکی اظهار داشت: در حال حاضر برای تأمین آب آشامیدنی روستاها سازمان آبفای روستایی آب را مترمکعبی 14 هزار تومان میخرد و آن را 400 تومان به روستایی ها می فروشد تا کی می شود این روند را دنبال کرد؟ سطح پوشش گیاهی در استان یزد 20 درصد کاهش پیدا کرده است که اگر همین روند ادامه پیدا کند خشکسالی مطلق در این شهر به وجود خواهد آمد بنابراین سطح آبهای زیرزمینی استان یزد 80 درصد استفاده شده است و ما تنها 20 درصد ذخیره آب داریم که اگر این مقدار نیز از دست برود منابع آب زیرزمینی قابل استفاده نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای تأمین آب زیرزمینی چه برنامه ای دارید؟ اگر به این امر اهتمام وریزده نشود در آینده نزدیک شاهد بروز فجایعی نظیر خشک شدن تالابها و مسائلی که برای دریاچه ارومیه پیش آمده خواهیم بود. خدایا این چه امتحان سختی است که مردم یزد باید آن را پس بدهند! میانگین بارش سالانه در یزد کمتر از سالهای گذشته شده است و کمترین مقدار را در سطح استانهای کشور را دارد و نعمت فراوان آفتاب سوزان که از انرژی تابشی آن استفاده کمی می بریم اما امتحان خشکسالی آن را پس می دهیم!

نماینده مردم یزد تصریح کرد: ثروت فراوانی را در یزد داریم اما دولتمردان تنها یک درصد از منابع حاصل از فروش معادن را برای رفع اثرات مخرب زیست محیطی در اختیار استان یزد قرار می دهند.

 

انتهای پیام/

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار