آغاز طرح انتقال نفت خام کشور‌های حاشیه دریای خزر به پالایشگاه‌های تهران و تبریز

طرح انتقال نفت خام کشور‌های حاشیه دریای خزر به پالایشگاه‌های تهران و تبریز پس از هفت سال وقفه، تا چند روز آینده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سیدحمید حسینی مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران - منطقه شمال با اشاره به اهمیت طرح سوآپ نفت در دریای خزر برای اقتصاد کشور و استان مازندران، گفت: سه کشتی نفتکش تاکنون محموله خود را در پایانه نفتی تخلیه کردند.

 

وی افزود: ۹ کشتی نفتکش دیگر هم در راه است که با تخلیه این محموله در پایانه نفتی، ۵۰۰ هزار بشکه نفت ذخیره آماده انتقال، و تزریق به خط لوله خواهد بود که با انجام آن، عملیات سوآپ رسما آغاز خواهد شد.



مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران - منطقه شمال با بیان اینکه سوآپ نفت خام در منطقه شمال با استفاده از خط لوله ۲۷۲ کیلومتری از ساحل دریای خزر تا پالایشگاه‌های تهران و تبریز انجام می‌شود، گفت: با وجود توقف طرح سوآپ در هفت سال گذشته، عملیات نگهداری خطوط لوله و تجهیزات مرتبط با انتقال نفت به صورت مستمر در حال انجام بوده است.

 

سید حمید حسینی درآمدزایی، کاهش هزینه حمل نفت به پالایشگاه‌های شمال کشور، کاهش تردد نفت کش‌های جاده ای، تقویت جایگاه ایران در بازار جهانی نفت و تبدیل ایران به قطب ترانزیت حامل‌های انرژی در منطقه را از مزایایی عملیات معاوضه نفت خام همسایگان شمالی که سوآپ نامیده می‌شود، نام برد.



در قالب طرح سواپ، ایران، نفت خام کشور‌های حاشیه دریای خزر را در پایانه نکا تحویل گرفته و به مصرف می‌رساند و سپس معادل آن را در پایانه‌های نفتی جنوب کشور، به آن‌ها تحویل می‌دهد.


انتهای پیام/ع


شمارش معکوس برای آغاز دوباره سوآپ نفت در دریای خزر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار