رویترز: تصمیم ترامپ درباره افغانستان می‌تواند حملات هوایی را در این کشور افزایش دهد

رویترز مدعی شد نیروی هوایی آمریکا ممکن است، در پی راهبرد جدید «دونالد ترامپ» درباره افغانستان، حملات خود را در افغانستان تشدید کند.

تصمیم ترامپ درباره افغانستان می تواند حملات هوایی را در این کشور افزایش دهدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «دیوید گلدفین» فرمانده ستاد نیروی هوایی آمریکا در مصاحبه مشترک این خبرگزاری با وی و «هیتر ویلسون» فرمانده نیروی هوایی این کشور گفت: همزمان با ارزیابی رویکرد جدید ترامپ و نحوه عملی کردن آن توسط مقامات ارشد نظامی، افزایش حملات هوایی و آموزش ها را بررسی می‌کند.

گلدفین در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا با توجه به این که در طولانیترین درگیری نظامی در افغانستان گرفتار است، تجهیزات بیشتری به این کشور اختصاص خواهد داد، فقط گفت: «ممکن است»

وی افزود: هنوز زود است که درباره مفهوم رویکرد جدید در باره اضافی یا کم کردن‌ها صبحت کنیم.

گلدفین با این حال تایید کرد که نیروی هوایی امکان افزایش کمک هایش از جمله حمایت از نیروهای زمینی را به دنبال وعده ترامپ درباره تشدید مقابله با طالبان بررسی می کند.

وی همچنین به افزایش کمک های آموزشی به خلبانان افغان اشاره کرد.

ویلسون نیز در این مصاحبه گفت، افغانستان از آموزش ها و تجهیزات آمریکایی قدردانی کرده است اما اگر بخواهیم صادقانه بگوییم راهی طولانی در پیش است.

ترامپ دوشنبه شب ( به وقت محلی آمریکا) در یک سخنرانی به درخواست فرمانده ارشد نیروی زمینی آمریکا برای ارسال هزاران سرباز بیشتر پاسخ داد اما گفت: آمریکا تعداد نیروهای اعزامی را فاش نخواهد کرد. ویلسون گفت ترامپ انعطاف پذیری بیشتری در حمله به شورشیان نشان داده است.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا هم گفت که سطوح نیروها را به دنبال بررسی آن با فرماندهان ارشد نظامی تعیین خواهد کرد.

مقامات ارشد نظامی آمریکا در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین بطور مخفیانه از توانایی خود برای هدف قرار دادن طالبان از جمله اردوگاه های آموزشی آن ابراز ناامیدی کرده و گفته بودند این حملات را فقط در صورت وجود تهدید مستقیم علیه نیروهای آمریکایی یا تاثیر حاد بر کشور افغانستان انجام خواهند داد.

مصاحبه ویلسون و گلدفین با رویترز پس از بازگشت از سفر 9 روزه و از جمله دیدار آنها از افغانستان انجام شد. ارتش آمریکا بتازگی حملات علیه داعش را در کنار کمک به نیروهای افغان در جنگ با طالبان افزایش داده است.

رویترز نوشت: در رابطه با نیروهای هوایی، میزان تعهدات آمریکا در افغانستان بیش از تعداد نیروهای اعزامی به این کشور بوده است. شبکه ای از تاسیسات نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه از جمله در قطر و امارات از عملیات این کشور در افغانستان حمایت می کنند.

اما افزایش اساسی در هدف قرار دادن طالبان و داعش احتمالا به اختصاص تجهیزات نظامی بیشتر برای حمله به اهداف معارضان و حمایت اطلاعاتی و نظامی از نیروهای آمریکا نیاز دارد.

«ادوارد توماس» سخنگوی نیروی هوایی آمریکا از گمانه زنی درباره برنامه ریزی عملیاتی این کشور خودداری و اشاره کرد که ممکن است در صورت لزوم از توان وتجهیزات نیروی هوایی آمریکا در منطقه از جمله جنگنده ها، بمب افکن ها وهواپیماهای شناسایی استفاده شود.

وی گفت با توجه به اینکه جزییات تصمیم اعلام شده رئیس جمهوری متعاقبا اعلام خواهد شد، نیروی هوایی آمادگی دارد نیروهای هوایی و هواپیماهای بیشتری را درصورت لزوم منتقل کند.
ترامپ با وعده عقب نشینی فوری آمریکا از افغانستان در رقابت های انتخاباتی شرکت کرد. وی دوشنبه شب گفت بر خلاف میلش برنامه جدیدی را به درخواست مشاوران نظامی اش در افغانستان تصویب خواهد کرد.
ویلسون گفته است اظهارات ترامپ «یک اصلاحیه راهبردی» در تلاش های جنگ در کنار تغییر اساسی در سیاست پاکستان بوده است.

ترامپ در سخنرانی دوشنبه شب از اسلام آباد به خاطر اجازه به طالبان برای ایجاد پناهگاهی امن در زمان حملات به افغانستان بشدت انتقاد کرد و گفت در صورتی که این رویه را تغییر ندهد بسیار متضرر خواهد شد. پاکستان پناه دادن به جنگجویان درگیری جنگ با آمریکا و نیروهای افغان در افغانستان را رد کرده است.

رویترز گزارش داده که آمریکا مجموعه اقداماتی از جمله قطع کمک به افغانستان یا حتی تشدید حملات هواپیماهای بدون سرنشین را مد نظر دارد.

این خبرگزاری افزود: دولت های مختلف آمریکا با نحوه مقابله با پاکستان که به سلاح هسته ای مجهز است، دست و پنجه نرم کرده اند و ارتش آمریکا به پرواز از فراز حریم هوایی پاکستان یا مسیرهای زمینی پاکستان برای تامین نیازهای نیروهایش در افغانستان محصور به خشکی متکی بوده است.

ویلسون نقش نظامی آمریکا در آینده علیه شبه نظامیان در پاکستان را البته در صورت شکست اسلام آباد برای اقدام در این زمینه نفی نکرد اما گفت که تمرکز ترامپ ظاهرا بر روی تلاش های دیپلماتیک است. وی در این زمینه گفت که تصور می کنم فعلا تمرکز بر فشار شدید دیپلماتیک باشد.

ترامپ بعد از ماه ها بحث و بررسی، شامگاه دوشنبه (به وقت محلی) درباره مسیر آینده در افغانستان در رابطه با طولانیترین جنگ آمریکا سخنرانی کرد و به قول خود راهبرد جدید دولتش را در این باره اعلام کرد.

وی در این سخنرانی به رغم مواضع اولیه اش درباره خروج از افغانستان گفت که اکنون بر این باور است که این امر به خلا قدرت «قابل پیش بینی و غیرقابل قبول» منجر خواهد شد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار