وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت؛

از ورود وزارت خارجه به گردشگری سلامت تا هزینه ۲ میلیاردی برای ۱۰ فیلم/ ورود وزارت خارجه به گردشگری سلامت

وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

 گردشگری سلامت از حوزه های مورد توجه دستگاه دیپلماسی است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان که چنین رویدادهایی می تواند مقدمه کار پسندیده فرامرزی تلقی شود، حوزه گردشگری سلامت را حائز اهمیت برشمرد و عنوان کرد: ایجاد اشتغال از تاکیدات مقام معظم رهبری است که در نامگذاری امسال هم می توان به وضوح آن را درک کرد.

وی گفت: به لطف خداوند و تلاش دانش آموختگان کشور، جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری سلامت برخوردار است.

ظریف تصریح کرد: وزارت امور خارجه در این دوره توجه ویژه ای به تسهیل زمینه های اقتصاد مقاموتی دارد که با همکاری وزارتخانه های امور خارجه و بهداشت و نیز معاونت ریاست جمهوری در سازمان میراث فرهنگی، برای تحقق اهداف در حوزه گردشگری سلامت برنامه ریزی و کمیته مربوط در تمام استان ها ایجاد شده است تا بتوانیم از تمام ظرفیت های کشور بهره ببریم.

 آسیب جامعه داروسازی در حوزه سلامت

علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: داروسازی ایران از نظر اهتمام به رعایت کیفیت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با وجود مشكلاتى كه وجود داشت نیز موفق بوده است و چالش هاى اين حوزه موجب وجود نقصی در این حوزه  نشده است.

زالى عنوان كرد: جامعه داروسازی از نظر تکثر و ابعاد مشکلات صنفی و حرفه اى در بین مجموعه حوزه‌های سلامت بیشترین آسیب را در چند سال اخیر متحمل شده است.

جامعه پزشکی به دنبال تعرفه بالاتر نیست

سید تقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعیوی با اشاره به طرح تحول سلامت افزود:در این دولت مسئله سلامت یک اولویت اصلی به حساب می آید و کاهش پرداخت ۶۰ درصدی از جیب و تهیه لوازم بیمارستانی بیماران از جمله اقدامات این دولت محسوب می شود.

نوربخش تاکید کرد: کرامت جامعه پزشکی باید حفظ شود تا رابطه بین پزشک و بیمار خدشه دار نشود و درمان افراد به خوبی انجام شود، جامعه پزشکی به دنبال تعرفه بالاتر نبوده بلکه افزایش تعرفه تنها برای ایجاد انگیزه در بین پزشکان است و منافع پزشک و بیمار به هم تنیده شده است.

  ۶۰ درصد جمعیت ایران گرفتار اضافه‌وزن و چاقی

فرزانه شهیدی مشاور تغذیه و رزیم درمانی اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌ها جزء  مواردی هستند که علت اول آنها تغییر الگوی مصرف غذایی و علت دوم کم تحرکی بدنی در جامعه است و نظام سلامت سالانه هزینه بالایی را برای درمان وکنترل بیماری هزینه می‌کندوبرخی مطالعات نشان می‌دهد ۹۰ درصد مردم تحرک کافی ندارند و این موضوع در خانم‌ها بیشتر از آقایان شایع است.

شهیدی با تاکید بر اهمیت توجه به اضافه وزن و چاقی افزود: اضافه وزن و چاقی خطر دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و اگر آمار ۶۰ تا ۷۰ درصدی اضافه وزن و چاقی صحت داشته باشد باید نظام سلامت و رسانه‌ها در آگاه سازی جامعه نقش پررنگ تری را ایفا کنند و خودمراقبتی و سبک زندگی سالم را سرلوحه امور قرار دهند.

منابع دولت برای ایجاد تخت های بیمارستانی کافی نیست

سید حسن هاشمی اظهار کرد: جامعه پزشکی با خداوند معامله کرده اند و او هم در دنیا و آخرت به آنها عزت می دهد اما علیرغم برخی کج فهمی ها، جهالت ها و بداخلاقی هایی که علیه جامعه پزشکی وجود داشته، همچنان مردم در نظر سنجی های مختلف، اعتماد خود به آنها را ابراز می کنند.

هاشمی با بیان اینکه در استان اصفهان تعداد زیادی تخت بیمارستانی در بخش دولتی و خصوصی، مورد نیاز است، افزود: دولت برای ایجاد تخت های بیمارستانی جدید در کشور، منابع لازم در اختیار ندارد و شرایط اقتصادی آن هم مناسب نیست زیرا باید بودجه جاری را تامین کند. ضمن اینکه مشکل مردم هم فقط محدود به حوزه بهداشت و درمان نیست.

وی خاطرنشان کرد: از بودجه 300 هزار میلیارد تومانی کشور، حدود 140 هزار میلیارد تومان از پیش مصرف شده و هنر ما باید در جذب سرمایه و سرمایه گذار باشد زیرا آنها بار سنگین بخش دولتی را بر دوش می کشند و لازم است که از آنها حمایت کنیم، وزارت بهداشت نیز در حدی که قانون به آن اجازه داده و سازمان های نظارتی نیز تأیید می کنند به بخش خصوصی کمک می کند اما در مواردی که نیاز به تغییر قوانین وجود دارد، نمایندگان و مجلس می توانند به این حوزه کمک کنند.

نقدینگی تنها چالش بازار دارویی کشور

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد:هنوز هم با وجود همه مشکلات نقدینگی، در بیمارستان‌ها مردم را برای تهیه دارو تجهیزات عازم خیابان‌ها نمی‌کنند و بیمارستان‌ها حداقل ۹۷ درصد نیاز‌های بیماران را تامین می‌کنند، در حالی‌که پیش از طرح تحول سلامت حداقل ۴۰ درصد مردم با نسخه به بیرون از بیمارستان می‌رفتند. از همه این‌ها مهم‌تر، ساماندهی تجهیزات پزشکی است. معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار فعال شدند.

وی ادامه داد: تنها نگرانی ما در حال حاضر چالش نقدینگی در چرخه تامین دارو و تجهیزات پزشکی است. بدهی بیمارستان‌ها کم نیست، اما در بسیاری از بخش‌ها ممکن است خطری ایجاد نکند. آن‌چه برای وزارت بهداشت خطر ایجاد می‌کند، بدهی چند هزار میلیاردی به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی است؛ زیرا باعث ایجاد خلل در کار این شرکت‌ها می‌شود. بسیاری از این شرکت‌ها زیر فشار سنگینی هستند و هزینه مالی زیادی متحمل شده‌اند. ان‌شاالله همان‌طور که مسئولین قول داده‌اند به زودی در این زمینه گشایش حاصل می‌شود.

25 درصد زباله‌های بیمارستانی عفونی هستند

خسرو صادق‌نیت‌ مدیرکل‌ اداره بهداشت محیط‌ و سلامت کار وزارت بهداشت‌ با بیان اینکه عفوت‌های بیمارستانی‌ یکی از چالش‌های جدی حوزه سلامت در کشور است‌، گفت:پسماندهای‌ بیمارستانی‌ در زمره‌ عواملی‌ است که می‌تواند عفونت‌ بیمارستانی‌ را افزایش‌ دهد، 70 تا 80 درصد پسماندهای‌ بیمارستانی پسماندهای‌ شبه‌ خانگی‌ هستند‌ و به نوعی پسما‌ند عالی محسوب‌ می‌شوند.

مدیرکل‌ اداره بهداشت محیط‌ و سلامت کار وزارت بهداشت‌ اظهار کرد: 25 درصد پسماندهای‌ بیمارستانی‌ عفونی  هستند‌ که بخشی از آنها پسماند‌های تیز و برنده‌ بوده‌اند و در باکس‌های ایمن‌ ریخته‌ می‌شوند و مسیر‌ دفع خاصی را دنبال می‌کنند و سایر زباله‌ها که تیز و برنده  نیستند وارد دستگاه‌ بی‌خطر ساز می‌شوند تا میکروب‌های آنها از بین بروند‌.

صادق‌نیت افزود: یک تا 3 درصد‌ پسماندهای‌ بیمارستانی‌ پسماندهای‌ شیمیایی‌ و درصد بسیار کمی‌ پسماندهای‌ رادیواکتیوی‌ هستند‌ که البته دفع آنها تحت نظارت سازمان انرژی‌ اتمی است.

 بیمه شدن ۲۰ تست تشخیص میکروب در عفونت بیمارستانی

آقاجانی‌ معاون درمان وزارت بهداشت معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به شایع‌ترین عفونت‌ها ناشی از عفونت بیمارستانی‌ عنوان کرد: عفونت ادراری‌، عفونت خونی‌ و عفونت زخم‌های جراحی‌ مهم ترین‌ عارضه‌ها‌ ناشی از عفونت بیمارستانی هستند‌.

وی از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن 20 تست میکروبیولوژی‌ برای شناسایی‌ میکروب‌ها و عفونت‌ بیمارستانی‌ خبر داد و گفت: بر اساس آخرین تصمیم‌گیری‌ها در شورای عالی بیمه و بنابر‌ پیشنهاد وزارت بهداشت بیش از 20 تست میکروبیولوژی برای تشخیص‌ میکروب‌ها و عفونت بیمارستانی‌ در بیمارستان‌ها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و در نتیجه آن آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی‌ توسعه پیدا می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: تحت پوشش قرار گرفتن این 20 تست میکروبیلوژی‌ برای تشخیص عفونت بیمارستانی‌ منوط‌ به رعایت استانداردها‌ و برنامه کنترل عفونت در بیمارستان‌ها است.

اجرای طرح ضربتی وزارت بهداشت برای مقابله با درمانگران زخم بدون مجوز

بهرام قادری مسئول کمیته ملی زخم وزارت بهداشت اظهار کرد: باید هرچه زودتر اقدامات اساسی برای رسیدگی به  همه زخم ها اعم از دیابتی ،استومی ها و سوختگی ها در بیمارستان های کشور انجام شود، تاکنون نهادی برای مراقبت از زخم در کشور وجود نداشته به همین علت هر فردی اعم از کمک بهیار، بهیار و یا افراد بدون مدرکی که تا حدودی اقدامات اولیه را آموزش دیده اند در این زمینه ورود پیدا کرده به گونه ای که به دلیل درآمد زایی و سودجویی ، این مداخلات به خارج از بیمارستان ها نیز منتقل شده است.

مسئول کمیته ملی زخم وزارت بهداشت  یاد آور شد : آمار دقیقی از فعالان بدون مجوز که در حال ارائه خدمات درمانگری زخم هستند در دست نیست اما در برخی شهرها حداقل 15 نفر وارد کار شده اند و از طریق تجهیزات پزشکی، دارو خانه ها و حتی برخی مراکز درمانی به بیماران معرفی می شوند و حتی کارت ویزیت هم برای خودشان چاپ کرده اند.

صرف هزینه ۲ میلیارد تومانی وزارت بهداشت برای ١٠ فیلم سینمایى در حوزه سلامت

ایازى معاون اجتماعى وزارت بهداشت و رئیس دومین جشنواره سلامت عنوان كرد: از برخى فيلم ها كه به طور مستقيم در حوزه سلامت توليد مى شوند تا سقف ٢٠٠ ميليون براى هر فيلم حمايت كنيم قرار بود اين موضوع در گذشته محقق شود اما امكان پذير نشد اما سياست ما اين است كه ١٠ فيلم را مورد حمايت قرار دهيم و ٢ ميليارد تومان در برابر هزينه هايي كه در حوزه سلامت مى شود چيزى نيست و به دنبال تحقق آن و حمايت از فيلم ها هستيم و اگر فيلم هاى سينمايى مناسب پيدا كنيم حتما از آنها حمايت مى كنيم.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار