خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی بررسی کرد؛

آیا طالبان می‌تواند افغانستان را به قبرستان آمریکا تبدیل کند؟

خبرگزاری اسپوتنیک در مصاحبه با کارشناسان افغان به سنجش میزان عملی بودن تهدید طالبان برای مقابله با آمریکا پرداخت.

اسپوتنیک: آیا طالبان می‌تواند افغانستان را به قبرستان آمریکا تبدیل کند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان یک روز پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیمش برای افزایش تعداد نیروهای نظامی در افغانستان را اعلام کرد طالبان تهدید کرد این کشور را به گورستان آمریکایی‌ها تبدیل می‌کند. خبرگزاری اسپوتنیک در مصاحبه با کارشناسان افغان تلاش کرده میزان عملی بودن این تهدید را بسنجد.

یکی از رسانه‌های افغانستان روز سه‌شنبه گزارش داد طالبان یک روز پس از اینکه ترامپ راهبرد جدیدش را درباره افزایش حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان اعلام کرد تهدید جدیدی را مطرح کرد.

این رسانه افغان به نقل از «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در افغانستان گفت: «اگر آمریکا نیروهایش را از افغانستان خارج نکند، افغانستان به زودی به قبرستان این ابرقدرتِ قرن 21 تبدیل می‌شود».

مجاهد در ادامه افزود: «آمریکا باید به یک راهبرد برای خروج از افغانستان فکر کند نه به ادامه جنگ. تا زمانیکه حتی یک سرباز آمریکایی در سرزمین ما وجود داشته باشد و جنگ را به ما تحمیل کند با روحیه‌ای قوی به مبارزه ادامه خواهیم داد».

اسپوتنیک از کارشناسان افغان این سوال را پرسید که این تهدید طالبان تا چه اندازه جدی است. «عبدل هادی خالد» مشاور نظامی وزارت کشور افغانستان در پاسخ به این سوال گفت: «راهبرد جدید واشنگتن در خصوص افغانستان برای طالبان یک پیام هشدار است و این گروه را ترسانده است. چنین واکنشی به بیانیه‌ آمریکا فقط برای بالا بردن روحیه اعضای طالبان است؛ اما این گروه هرگز در افغانستان پیروز نمی‌شود».

دونالد ترامپ علاوه بر تعهد به ادامه این جنگ که طولانی‌ترین جنگ آمریکا است اعلام کرد یکی از ستون‌های بنیادی راهبرد جدید کشورش ترکیب تمام ابزارهای قدرت آمریکا در جهت حصول یک نتیجه موفقیت‌آمیز است. این ابزارها دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی هستند.

ترامپ روز دوشنبه در «Fort Myer» در شهرستان آرلینگتون، ویرجینیا در خصوص این راهبرد جدید گفت: «روزی پس از تلاش نظامی موثر در افغانستان ممکن است بتوانیم به یک راه حل سیاسی که اعضای طالبان هم در آن دخیل باشند برسیم. البته کسی نمی‌داند این اتفاق هرگز به وقوع می‌پیوندد یا نه».

البته ترامپ بر ادامه حمایت آمریکا از دولت افغانستان و ارتش این کشور برای مبارزه با طالبان در میدان جنگ تاکید کرد.

عبدل هادی خالد گفت: «در خصوص انجام هرگونه مذاکره احتمالی باید بگویم در میان اعضای طالبان کسانی هم وجود دارند که جنگ را راهی مناسب برای حل مشکل نمی‌دانند و باور دارند برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید پای میز مذاکره بنشینند». او در ادامه اینگونه نتیجه‌گیری کرد: «افغانستان قربانی جنگ سرد شد. قدرت‌های بزرگ جهان مانند روسیه باید به افغانستان کمک کنند تا صلح را برقرار کند».

«عباس ناویان»، عضو حزب حق و عدالت افغانستان نیز اشاره کرد که راهبرد جدید آمریکا درخواست واضحی از طالبان دارد: پای میز مذاکرات بنشین. آمریکا یک ابرقدرت است و طالبان نمی‌تواند در مقابل آن بایستد.

ناویان در این باره گفت: «پیش از این طالبان توانست به پشتوانه‌ حمایت پاکستان در مقابل آمریکا بایستد. اما اگر آمریکا بتواند پاکستان را مجبور به توقف این حمایت کند، گروه طالبان شورش علیه آمریکا و دولت افغانستان را پایان خواهد داد».

ترامپ روز دوشنبه به طور واضح اعلام کرد پاکستان همیشه بهشت امنی را برای عاملان هرج و مرج، خشونت و ترس و وحشت فراهم می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما بیش از این نمی‌توانیم در مقابل بهشت‌های امن پاکستان برای سازمان های تروریستی ، طالبان و دیگر تهدیدات منطقه سکوت کنیم».

او در ادامه افزود این تهدید وحشتناک تر است چون پاکستان و هند دو کشور هسته‌ای هستند که روابط متشنج آنها ممکن است به راحتی به جنگ تبدیل شود. پس ستون بعدی راهبرد جدید آمریکا این است که چگونه با پاکستان به توافق برسد.

انتهای پیام/

 

رویکرد طالبان برای مقابله با آمریکا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۶
بشرط اتحاد افغانها . افغان همه چی داره بغیر از اتحاد .
آخرین اخبار