موادغذایی پرانرژی برای سالمندان

میوه ها و سبزیجات در هر وعده مصرفی نسبت به سایر موادغذایی میزان کالری پایینی دارند. در آنها میزان فراوانی کربوهیدرات و فیبر وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  سالمندان به دلیل شرایط سنی و عدم تحرک زیاد و در نتیجه کاهش میزان سوخت و ساز، نیاز به دریافت کالری کمتری دارند، مگر اینکه بدن آنها نیاز به میزان بیشتری از موادمغذی برای حفظ سلامتی داشته باشد. انتخاب بیشتر کالری دریافتی براساس موادمغذی می تواند به اطمینان یافتن از سطوح انرژی مثبت و سلامت عمومی سالمندان کمک کند.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات در هر وعده مصرفی نسبت به سایر موادغذایی میزان کالری پایینی دارند. در آنها میزان فراوانی کربوهیدرات و فیبر وجود دارد که فیبر باعث بهبود کنترل اشتها و عملکرد سیستم گوارشی شده و کربوهیدرات نیز منبع اصلی انرژی در بدن است. براساس توصیه دانشگاه تافتس ایالات متحده، سالمندان باید از سبزیجاتی با رنگ روشن مانند بروکلی و هویج و همچنین از میوه هایی مانند ملون ها و انواع توت ها برای دریافت بهینه موادمغذی استفاده کنند.

غلات کامل

برخلاف غلات تصفیه شده از جمله آرد گندم غنی شده و سفید، غلات کامل مواد مغذی ارزشمند خود را از دست نمی دهد. مصرف روزانه ۲۸ تا ۸۵ گرم از غلات کامل می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند قلبی و دیابت نوع ۲ کمک کند، از طرفی کنترل بهتر وزن و افزایش طول عمر را به دنبال دارد. همانند میوه و سبزیجات، غلات کامل میزان ارزشمندی از کربوهیدرات های پیچیده را برای بدن فراهم می کند، زیرا آنها تاثیر کمی بر قند خون می گذارند. مصرف غلات کامل به جای غلات تصفیه شده می تواند منجر به ایجاد سطح انرژی تثبیت شده و مثبت تری شود. بنابراین بهتر است سالمندان از نان های غلات کامل ۱۰۰ درصد و غلات، جو دوسر پرک معمولی، ذرت بو داده تحت فشار هوا، جو نیم کوب و برنج قهوه ای استفاده کنند.

ماهی آب های سرد

روغن ماهی های موجود در آب سرد سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که این چربی های سالم را می توان از طریق موادغذایی دریافت کرد. رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ با بهبود حافظه، کارکرد مغز، بهبود خلق و خو و در نتیجه سطوح انرژی مثبت در ارتباط است. ماهی هایی مانند سالمون، ماهی پهن بزرگ هالیبوت، شاه ماهی، قزل آلا، خال مخالی و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

محصولات لبنی کم چرب

همزمان با افزایش سن افراد به ویتامین D و کلسیم نیاز دارند، به طوریکه ویتامین D و کلسیم موجود در محصولات لبنی کم چرب برای کمک به جذب کلسیم موثر خواهد بود. لبنیات کم چرب همچنین نسبت به موادغذایی تصفیه شده ای مانند شیرینی جات، حاوی منابع ارزشمندی از کربوهیدرات برای افزایش انرژی و تاثیر مثبت بر قندخون است.

منبع:بهداشت نیوز

انتهای پیام/

سالمندان چه غذاهایی که  باید مصرف کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.