معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی؛

اجرای ۷ هزار و ۲۰۰ طرح عمرانی در آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی از اجرای ۷ هزار و ۲۰۰ طرح خدماتی عمرانی در چهار سال گذشته در استان خبر داد.

اجرای ۷ هزار و ۲۰۰ طرح عمرانی در آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛پورمهدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی،  به مناسبت هفته دولت در گفتگوی ویژه خبری شبکه سهند افزود: این پروژه ها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان اجرا شده است.
به گفته وی 55 درصد از 1582 طرح نیزکه در هفته جاری که با اعتباری 880 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد در مناطق محروم و روستاها اجرا شده است.


معاون استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود توسعه حمل و نقل را لازمه اصلی توسعه متوازن بیان و اعلام کرد:راه آهن سریع السیر تبریز میانه که موجب کاهش 5 ساعتی زمان سفر از تبریز به تهران می شود تا سال 92 رشد 65 درصدی داشته ولی اکنون شاهد رشد 90 درصدی آن هستیم.


وی تاکیدکرد :ریل گذاری و زیر سازی 60 کیلومتر از این مسیر ریلی انجام شده و بر اساس زمانبندی انجام شده این قطار تا پایان سالجاری تا شهرستان بستان آباد مسافرگیری خواهد کرد و تا پایان سال آینده هم به ایستگاه ائل گلی تبریز خواهد رسید.


پورمهدی با بیان اینکه نتوانستیم بزرگراه های تبریز-اهر،مراغه-هشترود،بستان آباد-سراب،مرند-جلفا و مرند-ائو اوغلی را به صورت کامل تکمیل کنیم خاطر نشان کرد:در 4 سال گذشته با افزایش 170 کیلومتری بزرگراه ها ، طول بزرگراه های استان به 770 کیلومتر افزایش یافته است.


وی تکمیل بزرگراه تبریز سهند را یکی از اولویت های دیگر در حوزه حمل و نقل عنوان کردو گفت:این پروژه اکنون 70 درصد پیشرفت داشته است و با حل مشکل تملک و ایجاد پل ها تا یک سال آینده به اتمام خواهد رسید.


پورمهدی ادامه داد:اتصال آزاد راه زنجان تبریز به اروپا یکی دیگر از اهدافی است که تلاش بسیاری برای انجام این کار شده و اجرای این مسیر با مشارکت بخش خصوصی شروع شده و با اتمام ان در سالیان آینده مسیر تزانزیتی شرق آسیا به اروپا متصل خواهد شد.


معاون استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه تنها 10 درصد از حوضه آبریز دریاچه ارومیه متعلق به آذربایجان شرقی است ولی بیش از 90 درصد تاثیرات و تبعات منفی خشکی این دریاچه گریبانگیر این استان است تاکید کرد: استان آذربایجان شرقی برغم کمبود و تاخیر در اعتبارات احیا دریاچه ارومیه به 90 درصد وظایف محوله به خوبی عمل کرده است.


به گفته وی بر اساس مطالعات و تصمیم گیری های انجام شده در ستاد احیاء دریاچه ارومیه دو سال اول به دنبال حفظ وضع موجود دریاچه بودیم و پرکردن 2000 چاه غیر مجاز،لایروبی مسیر رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه،نهال کاری،تغییر کشت الگوی کشت و تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی در استان اقداماتی است که در استان برای نیل به این هدف انجام شده است.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی همچنین اعلام کرد:با بهره برداری از مدول دوم تصفیه خانه شهر تبریز 110 میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه شده روزانه به دریاچه ارومیه ریخته خواهد شد.


پورمهدی با اشاره به کاهش 24 سانتی متری سطح دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ،این کاهش را ناشی از کاهش 34 درصدی میزان بارش باران در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و گرمای هوا دانست .


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در بخش دیگری از ارائه عملکردی حوزه عمرانی دولت یازدهم در استان آذربایجان شرقی گفت افزون بر اعطاء قیر رایگان ،ماشین آلات آتش نشانی و جمع آوری پسماند و تسهیلات اشتغالزایی کم بهره به روستاها ،در 4 سال گذشته یک هزار و 100 میلیارد تومان به دهیاری ها و 350 میلیارد تومان به شهرداری های استان کمک مالی شده است.


پورمهدی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای مسکن مهری که در قبل از دولت یازدهم تکمیل و تحویل داده شده بود از زیرساخت زیر بنایی شامل شبکه جمع آوری فاضلاب ،راه دسترسی،آب برق گاز وخدمات روبنایی مانند درمانگاه مدارس و امکانات عمومی برخوردار نبودند افزود در 4 سال گدشته سعی شده است این مشکلات برطرف و 50 هزار واحد مسکن مهر هم تکمیل و به صاحبانشان تحویل داده شود.


به گفته وی مشکلاتی که در برخی از مسکن های مهر وجود دارد به علت اختلافی است که چند تعاونی با پیمانکاران دارند و شرکت عمران سهند به دنبال رفع این اختلاف ها و مشکلات است.


معاون استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت توجه ویژه ای به بافت فرسوده و حاشیه نشینی دارد اعلام کرد:3 هزار مسکن جدید برای انتقال ساکنان کنونی مناطق فرسوده و حاشیه نشین شهر تبریز ساخته می شود و اقدامات تشویقی انجام شده مانند بخشودگی عوارض در صورت تجمیع چند واحد فرسوده و امتیازهایی که در نظام مهندسی ساختمان ماده 5 و تسهیلات ساخت خانه به این واحدها داده شده است اکنون به عنوان الگویی برای دیگر استان ها تبدیل شده است.

انتهای پیام/خ

راه آهن سریع السیر تبریز میانه که موجب کاهش 5 ساعتی زمان سفر از تبریز به تهران می شود

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار