قائم‌مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی گفت: ۳ میلیون و ۱۰ هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در کشور داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ رستم وندی قائم مقام   وزیر کشور در  جلسه شورای اداری قوچان گفت:: آسیب‌های اجتماعی در کنار شعار امسال دردستورکار قرار گرفته است.

رستم وندی افزود: اولین گزارش منتشر شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی در سال ۹۴ در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام گرفت و به طور کلی آسیب‌های اجتماعی به بحثی عمومی و ملی تبدیل شده است و گفتمانی عمومی در این خصوص شکل گرفته است.

وی افزود: قبل ازسال ۹۴ نیزصحبت‌هایی در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها صورت گرفته، ولی گزارش منتشر شده در سال ۹۴ سیستمی بود و در آن آسیب‌های اجتماعی ریشه یابی و علت یابی شده بود.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی با اشاره به این که آسیب‌های اجتماعی از ۲ جهت قابل بررسی است افزود: در اولین بحث وجه اقتصادی مد نظر است به طوری که در این حوزه آسیب‌های جدی را به جامعه وارد آورده و متاسفانه مطالعات کمی در این زمینه شکل گرفته است.

رستم وندی به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت:: در سال ۸۳ مطالعاتی صورت گرفت که نشان داد ۱۰ هزار میلیارد تومان معدل ۱۲ میلیارد دلار خسارت در حوزه مواد مخدر به طور مستقیم و غیرمستقیم به اجتماع وارد شده است.


وی افزود: این گزارش نشان دهنده عدم تحمل جامعه نسبت به خسارات وارد آمده است.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی گفت:: ۴۵۰ هزار نفر تلفات جاده‌ای را داریم که ازاین میزان ۴۰ هزار نفر شدیدا مجروح شده و معلول شده اند و این آسیب‌های اجتماعی زیادی را در پی دارد.

رستم وندی یکی ازآسیب‌های اجتماعی مهم را در بحث سیاسی اجتماعی عنوان کرد و افزود: اگر در حوزه سیاسی اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی کنترل نمیشد، اکنون مدیریت آسیب‌های اجتماعی با مشکل مواجه می‌شد به طوری که دردهه ۷۰ و یا ۸۰ این اتفاق رخ داده بود.
 

رشد ۷۴ درصدی تشکل‌های اجتماعی در استان خراسان رضوی


کمال حسینی مدیرکل فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی هم در این جلسه گفت:: یک هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان در کل هزینه در هفته دولت در بخش‌های مختلف هزینه شده است که ۱۴۰ پروژه را کلنگ زنی خواهیم داشت.
 

وی افزود: نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم و بخش جوانان و بانوان داریم و در دولت تدبیر و امید به دور ازجریان‌ها و هیجان‌های کاذب برنامه‌ها پیش می‌رود.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نگاه منطقی دولت بدون سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی میسر نخواهد بود افزود: ما در نظر داریم برنامه‌هایی با توسعه پایدار در جامعه انجام شود و با واقعیت‌ها برخورد کنیم.

حسینی گفت:: دولت سلامت محور است به طوریکه ۱۱ میلیون نفر در بحث سلامت روستایی بیمه شده اند.

وی گزارشی هم ازآمارطلاق ارائه کرد و افزود: درسال ۹۴ حدود ۱۷ هزارو ۱۶۶ مورد طلاق را داشته ایم که این میزان در سال ۹۵ به ۱۶ هزارو ۵۸۰ کاهش داشته و رتبه استان از ۱ به ۸ کاهش پیدا کرده است.


مدیرکل فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی در ادامه مشارکت نظام‌مند مردم را ضروری توصیف کرد و افزود: در استان خراسان رضوی در ابتدای فعالیت ۵۴۰ تشکل را داشتیم و این در حالیست که امروز این تشکل‌های مردمی به ۹۴۰ تشکل افزایش پیدا کرده است که رشدی ۷۴ درصدی را نشان میدهد.

حسینی تشکل‌های اجتماعی جهت شکل گیری جامعه مدنی را موثر دانست و افزود: ما ۱۰ راهبرد را با کمک قائم مقام فرهنگی اجتماعی طراحی کرده و گسترش کیفی را در این زمینه مد نظر قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه در گذشته اغلب تشکل‌ها خیریه‌ای بوده اند گفت:: امروزه به تشکل‌ها تنوع بخشیده ایم به طوری که برای اولین بار در استان خراسان رضوی برخی تشکل‌ها از جمله تشکل حقوقدان خدماتی را به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌دهد.

مدیر کل فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی در ادامه به حمایت از زندانیان اشاره کرد و افزود: با به کار گیری زندانیان در بخش خدمات هزینه کمتری به دولت تحمیل می‌شود.

حسینی نگاه دولت در بخش اعتیاد را منطقی عنوان کرد و گفت:: ۹۲۰ کارتن خواب با تشکل‌های مردمی اعتیاد را ترک کرده اند وبه آغوش جامعه برگشته اند.

وی ازاولین تشکل مردمی در زمینه آسیب‌های اجتماعی در نیشابور خبر داد و افزود: تشکیل کارگروه تشکل‌های مردمی در فرمانداری در سال ۹۰ با امضای استانداری ابلاغ گردید

وی در انتها گفت::امروز نگاه به حاشیه شهر نیازمند نیست بلکه دارا مبناست بدین معنی که باید پتانسیل‌ها را شناسایی و آن‌ها را جهت دهی کنیم و کاستی‌ها را بشناسیم.
 


کسب رتبه اول در حوزه فعالیت‌های عمرانی در سطح استان خراسان رضوی


علیرضا قامتی فرماندار قوچان هم از کسب رتبه اول در حوزه عمرانی در سطح استان خراسان رضوی در این شهرستان خبر دادگفت: در حوزه اقتصادی علی رغم تمام مشکلات جدی شهرستان قوچان مقام اول را کسب کرده است

وی افزود: درحوزه آسیب‌های اجتماعی ۵۰ درصد هزینه‌ها در این زمینه هزینه می‌شود و دلیل عدم موفقیت در این حوزه موازی کاری ارگان‌ها و مداخله بی جهت دیگر بخشهاست.

فرماندار قوچان گفت:: ۲۶ درصد افراد مبتلا به مشکلات روانی هستند که این میزان ۳۰ درصد کل هزینه‌های خوانوار‌ها را در بر میگیرد.

وی افزود: ما دربخش بانوان فعالیتهایمان ۳ سال پیاپی مقام اول، دوم و سوم را کسب کرده ایم که در سال ۹۶ حائز رتبه اول بوده ایم.

انتهای پیام//ح. خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.