از سوی پژوهشگران انجام شد:

دستیابی پژوهشگران دانشگاه کاشان به دانش ساخت میکرورآکتور

پژوهشگران دانشگاه کاشان در تحقیقات آزمایشگاهی خود به دانش ساخت میکرورآکتورهایی دست ‌یافتند که می‌توان با کمک آن هیدروژن ناخالص تولید شده را در مرکزهای صنعتی مانند پالایشگاه و پتروشیمی‌ها تصفیه کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه کاشان اظهار کرد: این میکرورآکتورها که از فناوری نانو بهره می‌برند را می‌توان جایگزین رآکتورهای حجیم کرد.

عبدالله ایرانخواه  با اشاره به ضرورت خالص‌سازی گاز هیدروژن پیش از استفاده از آن به‌عنوان خوراک پیل سوختی، گفت: در این طرح پیل سوختی وسیله‌ای است که انرژی شیمیایی را بطور مستقیم به انرژی الکتریکی تبدیل می‌ کند.

وی با بیان اینکه هیدروژن مورد استفاده به‌ عنوان خوراک درپیل‌های سوختی ‌باید خالص ‌سازی شود افزود: خالص‌ سازی هیدروژن در سامانه‌ فراورش سوخت در 2 مرحله انجام می‌شود که بطور معمول حدود 50 درصد حجم سامانه را اشغال می کند.

ایرانخواه استفاده از یک فرایند جایگزین به ‌منظور کاهش حجم سامانه را حائز اهمیت دانست و گفت: در این تحقیق که در ادامه تحقیقات گذشته صورت گرفته، فرایند خالص‌سازی دومرحله‌ای با یک فرایند تک ‌مرحله‌ای جایگزین شده است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه کاشان یادآوری کرد: دراین راستا یک میکرورآکتور نانوساختار طراحی شده عضو اصلی فرایند تک ‌مرحله‌ای خالص‌ سازی هیدروژن خواهد بود.

به گفته‌ وی با جایگزینی سامانه‌های رایج با سامانه میکرورآکتوری طراحی‌شده در این طرح، هم فضای اشغال شده و هم هزینه‌های مربوط به فرآیند کاهش چشمگیری خواهد داشت.

ایرانخواه افزود: در این طرح یک کاتالیست با ترکیب شیمیایی Ni-K/CeO2 سنتز شده و بر روی یک صفحه از جنس فولاد زنگ نزن با استفاده از روش الکتروفورتیک پوشش داده شده است و در داخل میکروراکتور شیاردار در محدوده دمایی 300 تا 390 درجه‌ سانتی‌گراد فعالیت بسیار خوبی از خود نشان داده است.

وی خاطر نشان کرد: مورفولوژی لایه‌ی کاتالیستی با بهره گیری از روش پراش اشعه‌ ایکس، میکروسکوپ الکترونی روبشی و میکروسکوپ نوری سه ‌بعدی مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین عملکرد میکرورآکتور ساخته شده از حیث حذف گاز کربن مونواکسید از هیدروژن نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه کاشان گفت: با توجه به این نکته که هدف از این تحقیق دستیابی به بهترین پوشش کاتالیستی برای به دست آوردن بالاترین میزان فعالیت واکنشی بوده است، در این تحقیق به بررسی تاثیر پارامترهای مهم فرایند الکتروفورتیکی یعنی زمان و ولتاژ اعمالی بر پوشش کاتالیستی پرداخته شده است و با توجه به نتایج به ‌دست‌آمده، در شرایط بهینه میزان تبدیل مونواکسید کربن 93 درصد بوده است.

این تحقیقات حاصل تلاش عبدالله ایرانخواه عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و مهسا بازدار دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه است.

 

انتهای پیام/م

پژوهشگران دانشگاه کاشان به دانش ساخت میکرورآکتور دست ‌یافتند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.